اپراتورها

تلفن همراه

May 22, 2015
16:51 جمعه، 1ام خردادماه 1394
کد خبر: 70312

چند درصد تماس‌ها نیمه‌کاره قطع می‌شوند؟

مدیران اپراتورهای مختلف در طول سال چندین بار آمارهایی درباره وضعیت شبکه خود ارائه کرده و از بهبود وضعیت تلفن‌های همراه خبر می دهند با این وجود مشترکان موبایل در ایران اگرچه نسبت به سالهای قبل شرایطی به مراتب بهتر را تجربه می کنند اما گاهی در طول روز چندین بار ممکن است شاهد قطع شدن مکالمات نیمه کاره خود بوده و در موارد متعدد برای شماره گیری با اختلال مواجه شوند.
 
با وجودی که اپراتورهای تلفن همراه سرویسی خاص در نظر گرفته و تماسهای از دست رفته و ناموفق را در قالب پیامک به اطلاع مشترک می‌رسانند و حتی برخی اپراتورها این سرویس را هم طراحی کرده‌اند که درصورت تمایل از زمانی که مشترک در دسترس قرار می‌گیرد، موضوع از طریق پیامک به افرادی که قصد بر قراری تماس با او داشته‌اند اطلاع رسانی شود اما طی سالهای گذشته در موارد متعدد مدیران اپراتورها بر برقراری تماس‌هایی با موفقیت بالای 90 درصد تاکید داشته‌اند.
 
به عنوان مثال مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی آبان ماه سال گذشته از کاهش میزان قطعی تماس‌های ایرانسل به کمتر از 0.77 درصد خبر داد و گفت: حد استانداردی که برای قطعی تماس‌ها در نهمین سال فعالیت ایرانسل در قرار‌داد ذکر شده یک درصد است.
 
علیرضا قلمبر دزفولی در عین حال یادآور شد: نرخ قطعی تماس‌ها در شهری مثل تهران از 0.7 درصد تا 1.2 درصد متغیر است و ما با وجود آنکه امسال علاوه بر افزایش ترافیک دیتا، بحث ورود به نسل‌های بالاتر دیتا را نیز داشتیم از کیفیت تماس‌ها غافل نشده‌ایم.
 
البته این آمارها و اظهار نظرها تنها محدود به یک اپراتور نمی‌شود و درنهایت تقریبا تمام اپراتورها چنین آمارهایی را ارائه می کنند اما در عمل همه مشترکان تلفن همراه شاید این موفقیت بالای 90 درصدی را همیشه و آنطور که باید حس و تائید نکنند.
 
این موضوع تنها به مشترکان هم محدود نمی شود و وزیر ارتباطات دولت یازدهم هم از ابتدای کار خود نسبت به کیفیت خدمات تلفن همراه انتقادات متعددی مطرح کرده و تاکید داشته است که باید اپراتورها بر اساس خدماتی که به مشترک ارائه می کنند از او دریافت مالی داشته باشند.
 
تاثیر 3G و 4G در اختلالات موبایلی
سال گذشته در زمینه کیفیت خدمات موبایلی اتفاق جدیدی نیز رخ داد و به دنبال ورود اپراتورهای اول و دوم به عرصه ارائه خدمات نسل های 3 و 4 ارتباطی اختلالات متعددی در خطوط تلفن همراه رخ داد، اختلالاتی که شدت آنها در برخی اپراتورها بیشتر بود و طی زمانی بیش از شش ماه از سوی مسوولان تاریخ های متعددی برای برطرف شدن آنها اعلام شد.
 
البته با توجه به گذر اپراتورها از نسل 2 به نسلهای بالاتر تا حدی بروز این نوع اختلالات قابل پیش بینی بود به گونه ای که شهریور ماه سال گذشته در شرایطی که هنوز یک ماه هم از ورود اپراتورها به عرصه ارائه خدمات 3G و 4G نمی گذشت، محمود واعظی در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به این‌که به وجود آمدن برخی اختلالات در خدمات اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای آمادگی ارائه‌ی نسل سوم ارتباطی 3G قابل پیش‌بینی بوده، اظهار کرد: در زمانی که پروانه ارائه نسل سوم ارتباطی به این اپراتورها داده شد، به صورت علنی اعلام کردند که با توجه به این‌که در کل کشور یک سیستم بزرگ در حال جایگزینی سیستم قدیمی است مردم باید برخی مشکلات را در این زمینه تحمل کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در هر شهری که نسل سوم ارتباطی ارائه می‌شود، لازم است سیستم‌های اینترنتی تغییر کند، افزود: تغییر سیستم‌ها باعث به وجود آمدن اختلالاتی می‌شود با این حال مردم باید بدانند که این اختلالات موقت است و برای اصلاح و ارتقاء اینترنت به نسل سوم ضروری است.
 
واعظی با بیان این‌که به وجود آمدن اختلال در سیستم ارتباطی و اینترنتی اپراتورها برای ارتقاء امری طبیعی است، ادامه داد: در همه جای دنیا اینگونه است زیرا باید فرصت کافی را به اپراتورها بدهیم که سیستم قبل را بردارند و سیستم جدید را جایگزین کنند.
 
اپراتورهایی که هیچ کدام برتر نیستند
اما در نهایت مدت زمان و شدت این اختلالات چنان شد که در دوره‌ای نمایندگان مردم در مجلس خواهان حضور وزیر ارتباطات و پاسخگویی او در مجلس شدند.
 
در آن دوره مدیرعامل اپراتور اول ارتباطی دراین زمینه اظهار کرد: این‌که بحث اختلالات را اغلب مسوولان از همراه اول سوال می‌کنند به آن دلیل است که اغلب مدیران سیم‌کارت همراه اول دارند و کوچک‌ترین تغییر را مشاهده می‌کنند. حتی در زمان ثبت نام برای هدفمندی یارانه‌ها نیز 82 درصد شماره‌های اعلام شده شماره‌های همراه اول بوده است. بنابراین با توجه به این‌که تمام مدیران از سیم‌کارت‌های اول استفاده دارند کوچک‌ترین تغییری در خدمات اپراتور اول به سرعت مشاهده می‌شود و گستردگی شبکه همراه اول و حساسیت آن ایجاب می‌کند که مسوولان و نمایندگان مجلس حساسیت بیشتری بر روی آن داشته باشند.
 
وحید صدوقی در گفت‌وگو با ایسنا،همچنین اظهار کرد: شهریورماه سال گذشته مجوز ارائه‌ی آزمایشی خدمات نسل‌های سه و چهار به همراه اول داده شد و ما در آن زمان در نقاط شمالی تهران بالغ بر 900 سایت سوآپ کرده و نوعی نوسازی شبکه را در این مناطق دنبال کردیم. بی‌شک نوسازی برروی کیفیت نیز تاثیر می‌گذاشت و مدتی زمان لازم بود تا وضعیت شبکه به حالت پایدار قبلی باز گردد.
 
وی ادامه داد: راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی (3G)، تغییر و تعویض آنتن و تجهیزات و خود BTSها قطعا برای مدتی تغییراتی در شبکه ایجاد می‌کند و با توجه به سرعت بالای توسعه، وزیر ارتباطات از ما خواست سرعت توسعه را کاهش دهیم و برهمین اساس از دی‌ماه سرعت توسعه را کاهش داده‌ایم و شبکه ما به حالت عادی بازگشته است.
 
حال حدود هشت ماه از این تغییرات می گذرد و گفته می شود حتی اختلالات اپراتور اول تلفن همراه که به واسطه وسعت شبکه مدت بیشتری ادامه داشت برطرف شده است با این وجود در جشنواره امسال فاوا، در بخش اپراتورهای تلفن همراه سراسری اینگونه عنوان شد که هیچ یک از اپراتورها حائز شرایط دریافت جایزه نبوده اند و به همین دلیل این بخش برگزیده نخواهد داشت.
 
وزیر ارتباطات نیز درباره چرایی این موضوع اعلام کرد: ما در این جشنواره برای بخش‌های مختلف سهمی را مشخص کرده ایم، اما با توجه به این‌که اپراتورهای تلفن همراه در سال گذشته تمام وقت خود را صرف امور توسعه‌ای کرده بودند در برخی شاخص‌ها که به‌طور مشخص مربوط به خدمت‌رسانی به مردم می‌شد نمره‌های خیلی بالایی کسب نکرده و به حدنصاب نرسیدند.
 
اما زمانی مرسوم بود که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در فواصل زمانی مختلف جریمه‌هایی که بابت عدم ارائه خدمات مناسب برای اپراتورها در نظر گرفته می شد را اعلام کند. بر این اساس مردم در جریان قرار می گرفتند که اگر اپراتوری در کار خود الزامات را رعایت نکند چه اتفاقی برایش خواهد افتاد اما از ابتدای کار دولت یازدهم جریمه‌هایی که برای اپراتورها در نظر گرفته می شود اعلام نشده است.
 
به هر صورت حدود هشت ماه از ورود اپراتورها به عرصه ارائه خدمات باند پهن می گذرد و به گفته کارشناسان به نظر می رسد پس ازاین مدت نباید شرایط به گونه‌ای باشد که حتی خود وزارت ارتباطات هم از کیفیت خدمات اپراتورها ناراضی باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.