امینت

تلفن همراه

May 23, 2015
9:13 شنبه، 2ام خردادماه 1394
کد خبر: 70327

به نرم‌افزارها اعتماد نکنید

استفاده از تلفن همراه برای اخاذی و کلاهبرداری شیوه‌ای است که در تمام دنیا موردتوجه قرار می‌گیرد و بر همین اساس در کشور ما نیز اپراتورهای تلفن همراه به طور متناوب هشدارهایی در این‌باره منتشر کرده و از مشترکان خود می‌خواهند در این زمینه دقت‌عمل لازم و کافی به خرج دهند. اما نکته جالب اینکه کلاهبرداران در موارد متعدد برای دستیابی به اطلاعات بانکی یا مواردی مانند ورود به رایانه‌ها هم در حال استفاده از تلفن هستند. در یکی از شیوه‌هایی که برای این منظور در دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد، کلاهبرداران با افراد تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند پشتیبان فنی رایانه و از یک شرکت معتبر هستند. این افراد با ادعای اینکه ویروس‌ها یا بدافزارهایی را در رایانه شما شناخته‌اند، تلاش می‌کنند شما را مجاب کنند تا دسترسی از راه دور به آنها بدهید یا هزینه‌ای برای نرم‌افزارهایی که نیاز ندارید پرداخت کنید. بنا بر گزارش‌های منتشرشده از سوی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) این کلاهبرداران از برخی نگرانی‌های شما در قبال ویروس‌ها و تهدیدات دیگر آگاه هستند و با استفاده از همین مورد سعی در نصب نرم‌افزارهای امنیتی می‌کنند. اما هدف اصلی این کار، محافظت از رایانه شما نیست بلکه هدف کسب پول است.
کلاهبرداری‌ از نوع پشتیبان فنی چگونه کار می‌کنند؟
به گزارش ایسنا، سال‌هاست کلاهبرداران نرم‌افزارهای امنیتی جعلی را به فروش می‌رسانند. آنها وب‌سایت‌های جعلی ایجاد می‌کنند که پیشنهاد پویش‌های امنیتی رایگان در رایانه شما را می‌دهند؛ به همین دلیل، برای اینکه شما را متقاعد به آلوده‌بودن رایانه‌تان کنند، پیام‌های هشدارآمیزی نشان می‌دهند. سپس، تلاش می‌کنند نرم‌افزاری را برای حل این مشکل به شما بفروشند. در بهترین حالت، این نوع نرم‌افزارها، یا نرم‌افزارهای بی‌اهمیتی هستند یا در جای دیگر به صورت رایگان در دسترس هستند. در بدترین حالت نیز این نرم‌افزارها، بدافزار هستند و برای فراهم‌کردن امکان دسترسی مجرمان به رایانه و اطلاعات شخصی شما طراحی شده‌اند. جدیدترین نوع کلاهبرداری با تماس تلفنی شروع می‌شود. کلاهبرداران نام و اطلاعات اولیه افراد را از طریق کتب راهنمای عمومی به‌دست می‌آورند؛ حتی ممکن است نرم‌افزاری را که شما در حال استفاده از آن هستید، حدس بزنند. هنگامی که با شما از پشت تلفن صحبت می‌کنند، اغلب وانمود می‌کنند از یک شرکت شناخته‌شده هستند تا بتوانند اعتماد شما را جلب یا شما را با حجم زیادی از اصطلاحات فنی گیج کنند. ممکن است از شما بخواهند وارد رایانه خود شده و یک‌سری فعالیت پیچیده انجام دهید. گاهی اوقات، فایل‌های صحیح رایانه را موردهدف قرار می‌دهند و ادعا می‌کنند این فایل‌ها ویروسی هستند. کلاهبرداران فعالیت خود را به‌گونه‌ای انجام می‌دهند تا باور کنید آنها می‌توانند در حل مشکل به شما کمک کنند. اما هنگامی که کلاهبرداران اعتماد شما را جلب کردند، ممکن است کارهایی از قبیل اینکه از شما امکان دسترسی از راه دور به رایانه را بخواهند و سپس تغییراتی را در تنظیمات آن انجام دهند به‌طوری‌که رایانه در معرض آسیب قرار گیرد. همچنین برای ثبت‌نام‌کردن شما در برنامه warranty یا نگهداری رایانه تلاش کنند. یا اینکه درباره اطلاعات کارت بانکی بپرسند؛ در نتیجه بتوانند برای خدمات تلفنی صورت‌حساب بدهند. با حیله و نیرنگ بدافزاری را نصب کنند تا داده‌های حساس مانند کلمه عبور و نام کاربری را به سرقت ببرند و حتی شما را به وب‌سایتی رهنمون کنند که از شما بخواهد شماره کارت بانکی و دیگر اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. صرف‌نظر از روش‌های مورداستفاده توسط کلاهبرداران، آنها یک هدف دارند: کسب درآمد مالی.
اگر تماس تلفنی دریافت کردید، چه کار باید بکنید؟
اگر تماس تلفنی از کسی که ادعا می‌کند پشتیبان فنی شرکت معتبری است دریافت کردید، خودتان به شماره‌ای که از آن شرکت دارید و از صحت آن شماره مطمئن هستید، زنگ بزنید. تماس‌گیرنده‌ای که حس اضطرار برای شما ایجاد می‌کند یا از روش‌های پرفشار استفاده می‌کند احتمالا کلاهبردار هنرمندی است. بر همین اساس لازم است کنترل رایانه خود را به طرف سومی که به‌صورت غیرمنتظره و هماهنگ‌نشده تماس‌گرفته است ندهید. برای احراز هویت تماس‌گیرنده، فقط به شناسه (شماره) تماس‌گیرنده اعتماد نکنید. مجرمان شماره‌های تماس گیرنده را جعل می‌کنند؛ ممکن است به‌نظر برسد از شرکتی قانونی یا شماره محلی در حال تماس هستند اما حتی از داخل کشور نباشند. نتایج جست‌وجوی آنلاین، بهترین راه برای پیداکردن پشتیبان فنی یا گرفتن اطلاعات تماس شرکت موردنظر نیست. کلاهبرداران گاهی اوقات برای متقاعدکردن شما به تماس با آنها، تبلیغات آنلاینی در اینترنت قرار می‌دهند. حتی با استفاده از روش‌هایی، رده سایت مربوط به خود را در نتایج جست‌وجو بالا می‌‎برند. اگر به پشتیبانی فنی احتیاج دارید، به‌دنبال اطلاعات تماس شرکت مربوط در بسته نرم‌افزاری یا در برگه رسید باشید. هرگز اطلاعات مالی یا شماره کارت خود را به کسی که تماس می‌گیرد و ادعا می‌کند از طرف پشتیبانی فنی است ندهید. اگر تماس‌گیرنده برای خرید یک محصول امنیت رایانه پافشاری کرد تلفن را قطع کنید. اگر در مورد رایانه خود نگران هستید، با پشتیبانی نرم‌افزار امنیتی نصب‌شده در رایانه خود تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید. هرگز کلمه عبور خود را از طریق تلفن به کسی ندهید. هیچ سازمان‌ قانونی‌ای با شما تماس نمی‌گیرد و کلمه عبور شما را نخواهد پرسید.
اگر به یک کلاهبردار پاسخ دادید، چه کار باید بکنید؟
اگر فکر می‌کنید بدافزاری را از سایتی کلاهبردار، دانلود کرده‌اید یا به مجرم فضای مجازی اجازه دسترسی به رایانه خود را داده‌اید، نترسید و از بدافزار خلاص شوید. نرم‌افزار امنیتی را به‌روز کنید یا  آن را دانلود و رایانه را پایش کنید. هر آنچه این نرم‌افزار به‌عنوان مشکل می‌شناسد حذف کنید. کلمات عبور افشاشده را تغییر دهید. اگر شما از این کلمات عبور برای حساب‌های دیگر خود نیز استفاده کرده‌اید، کلمات عبور آن حساب‌ها را نیز تغییر دهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.