رگولاتوری

May 23, 2015
12:15 شنبه، 2ام خردادماه 1394
کد خبر: 70347

اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و اندونزی برگزار شد

یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در تهران آغاز شد.
 
صبح امروز وزرای اقتصاد و انرژی، نماینده بانک مرکزی و فعالان بخش خصوصی جمهوری اندونزی با وزیر ارتباطات و هیات ایرانی دیدار کردند.
 
وزیر ارتباطات کشور در این اجلاس مشترکات فرهنگی، دینی و اجتماعی دو کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این موضوع مهمترین سرمایه و پشتیبان گسترش همکاریهای دو کشور است.
 
محمود واعظی اظهار کرد: متاسفانه دهمین اجلاس کمیسیون دو کشور درسال 2010 برگزار شده است و پس از آن، طی سالهای آتی ، حجم روابط از 2 میلیارد دلار به حدود 450 میلیون دلار کاهش یافت.
 
واعظی دلایل کاهش روابط بین دوکشور را عدم داشتن روابط بانکی مناسب میان ایران و اندونزی عنوان کرد و ادامه داد: اگر توافقات بانکی بین دو کشور به صورت مناسب تنظیم شود زمینه های همکاری بین دو کشور نیز بسیار افزایش خواهد یافت.
 
رییس یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی به واردات روغن نخل در ایران اشاره کرد و افزود: ایران می تواند با توجه به روابط خوب دو کشور، این واردات را به سمت اندونزی جهت دار کند.
 
وی به گسترش همکاریها در زمینه کاغذ، لاستیک و محصولات شیمیایی بین دو کشور اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی، پالایشگاه نفت، جاده سازی، تاسیس نیروگاه می توانیم با هم همکاری داشته باشیم.
 
وزیر ارتباطات به تشکیل کمیته های مختلف زیرنظر وزرای مربوطه اشاره کرد و گفت: از وزیر ارتباطات اندونزی برای همکاری در زمینه IT ، مخابرات، فضایی، ماهواره و تحقیقات دعوت می کنم تا به تهران سفر داشته باشد.
 
واعظی به همکاری های علمی، فنی و دانشگاهی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: تشکیل سه کمیته تخصصی همکاری های سرمایه گذاری و بانکی، کمیته همکاری های زیربنایی و زیرساخت و کمیته موضوعات تجاری و سایر امور ضروریست.
 
وی به سفر رئیس جمهور به اندونزی اشاره کرد و گفت: توافق بین دو رئیس جمهور زمینه برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک ایران و اندونزی را فراهم کرد.
 
واعظی حضور کشور اندونزی در جنبش عدم تعهد، سازمان کنفرانس اسلامی و آ سه آن است را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: در سالهای گذشته حجم روابط بین دو کشور به دلیل برخی مشکلات و عدم تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی کاهش یافته است.
 
وی گسترش همکاری بین دو کشور را نشانگر گسترش اسلام رحمانی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با تقویت ارتباطات با کشورهای مسلمان منطقه، تلاش مخدوشگران اسلام را خنثی کند.
 
در این دیدار صوفیان جلیل، وزیر اقتصاد اندونزی نیز با تشکر از مهمان نوازی دولت ایران گفت: دیروز در شهر قم حضور یافتم و طی ملاقات با حوزه های علمیه، گسترش فعالیتهای دینی وفرهنگی در ایران را، از نزدیک مشاهده کردم.
 
وی یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اندونزی را بهترین فرصت برای بررسی مسائل دوجانبه بین دو کشور دانست و گفت: باید با گسترش فعالیتهای تجاری، سرمایه گذاری و بانکی موانع پیشروی دو کشور را به سرعت حل و فصل کنیم.
 
وزیر اقتصاد اندونزی به مذاکرات معلق بین دو کشور از سال 2008 اشاره کرد و گفت: این اجلاس فرصت خوبی برای حل و فصل روابط بانکی بین دو کشور است.
 
صوفیان جلیل اظهار کرد: ایران کشوری در حال رشد است و از درآمد سرانه خوبی برخوردار و با در دست داشتن جمعیت رو به افزایش و منابع غنی نفت می تواند برای همکاری با اندونزی یک فرصت محسوب شود.
 
وی به همکاری در زمینه روغن نخل، کاغذ، قهوه و چای اشاره کرد و گفت: با غلبه بر مشکلات در مسیر افزایش حجم روابط تجاری گام بر می داریم.
 
وزیر اقتصاد اندونزی به حضور وزیر انرژی، مقامات مالی و بانکی و فعالان بخش خصوصی این کشور در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: اراده جدی ما گسترش روابط بین دو کشور است.
 
وی ادامه داد: با همکاریهای دوجانبه بین ایران و اندونزی نشان خواهیم داد که اسلام دین صلح، تعادل و میانه روی است و می تواند به گسترش صلح جهانی کمک کند.
 
صوفیان جلیل پتانسیل و قابلیت های فراوان بین دو کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این کمیسیون با تشکیل کمیته های تخصصی، فرصت مناسبی است تا محدودیت های موجود در مسیر حجم تبادل تجاری دو کشور را شناسایی کند.
 
وی تصریح کرد: لازم است در خصوص ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور مذاکرات ادامه یابد تا تجار و مردم دو کشور بتوانند به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند.
 
بنا بر این گزارش، یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک با تشکیل کمیته های تخصصی در حال انجام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.