سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 26, 2015
15:42 سه شنبه، 5ام خردادماه 1394
کد خبر: 70427

دردسرهای ارز دولتی برای واردات کالاهای آی‌تی

فعالان بازار واردات کالاهای آی‌تی با مشکل دیگری روبه‌رو شده‌اند مشکلی که با دریافت رانت و استفاده از روابط و ضوابط پنهانی گره خورده است.
فعالان این صنف خبر از فعالیت افرادی در پروسه واردات می‌دهند که با استفاده از ارتباطات و به‌کارگیری ترفندهای گمرکی می‌توانند بدون ضرر و زیان اقدام به واردات کالاهای آی‌تی کنند و از این راه سودهای کلانی هم  به‌دست آورند. 
یک فعال بازار در زمینه واردات، سختگیری‌های پروسه دریافت ارز دولتی، بالا بودن هزینه نقل و انتقال و تعرفه‌های گمرک را از عواملی می‌داند که باعث شده افراد با سابقه، واردات کالاهای خود را به دست گروهی بسپارند که با سودجویی از ضوابط اقدام به واردات می‌کنند.
حمید یزدانی، عضو اتحادیه نظام صنفی رایانه‌ای در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:«در شرایط حال حاضر اگر نتوان از روابط گمرکی استفاده کرد دیگر کار در صنف رایانه نمی‌صرفد. برای این پروسه شما باید به عنوان یک واردکننده درخواست 100 هزار دلار ارز بدهید و در شرایطی که بازار آی‏تی وضعیت نابسامانی دارد این امکان وجود ندارد که همه افراد درخواست 100 هزار دلار کنند. با وجود این کسانی که درخواست 100 هزار دلار می‌کنند با پروسه دیگری روبه‌رو می‌شوند که طی آن باید کار را به شرکت‌هایی واگذار کنند که قبلا با استفاده از روابطشان چند سال است که وارد این کار شده‌اند. با این وجود بعد از سپردن کار به این افراد و ثبت سفارش برخی مواقع دو ماه طول می‌کشد که کالا به دست شما برسد و در این دو ماه و با وجود نوسان بازار عملا دیگر نمی‌توان وارد رقابت شد.»
 او می‌گوید که عواملی از این دست باعث سد شدن راه واردات برای افراد فعال در این حوزه شده است. او ادامه می‌دهد:«اما اگر به صورت شخصی بتوانید ارز دولتی دریافت کنید هزینه واردات از مبادی قانونی چنان بالا است که دیگر کالای وارد شده برای شما ارزشمند نیست و فروش آن کفاف هزینه را نمی‌دهد.  در همین مرحله هم همان افرادی که بر مبنای روابط و رانت می‌توانند این کار را انجام دهند دست به‌کار شده و با استفاده از ترفندهای خاص خود کالای وارد شده را باقیمت غیر واقعی و زیر ارزش به گمرک اعلام می‌کنند و سود حاصل از این ترفند را به جیب می‌زنند.»
او مدعی است که استفاده از این شیوه‌ها در چند سال گذشته باب شده است و عمده ترخیص کالای آی‌تی بر مبنای رابطه انجام می‌شود:« من به عنوان یک وارد کننده قدیمی این روزها به‌دلیل نداشتن آن روابط و کانال‌های ارتباطی باید در تماس با افرادی باشم که به من بگویند کالا را به اسم چه شرکتی ثبت کنم. این وضعیت برای فعالان این صنف به جایی رسیده که یا باید قید ادامه فعالیت را بزنند یا با وجود قبول ضررهای وارده همچنان به‌کار ادامه دهند.  من 17 سال است در این صنف فعال هستم و بهترین دوران زندگی‌ام را صرف فعالیتی کردم که بتوانم 10 نفر را به‌عنوان یک تیم کاری دور خودم جمع کنم و اگر الان بخواهم این کار را رها کنم باید دوباره روزی که می‌خواهم شروع به‌کار کنم 17 سال برای جمع کردن چنین تیمی وقت صرف کنم.»
به گفته او، این اتفاق از زمانی شدت گرفت که نرخ ارز به‌صورت تصاعدی شروع به افزایش کرد و افزایش 250 درصدی نرخ ارز این انگیزه را در برخی ایجاد کرد تا با ایجاد فضای رانتی و رابطه‏ای اقدام به سودآوری از این راه کنند. 
در حال حاضر تفاوت 20 درصدی هزینه‏های واردات کالاهای آی‌تی باعث شده تا افرادی که توانایی فروش کالا را ندارند و در ضمن افراد با سابقه طولانی در این صنف هستند، کسب و کارشان را تعطیل کنند. 
به این ترتیب یزدانی از دولت می‌خواهد اختصاص ارز دولتی را متوقف کند: « با توجه به دیدگاه دولت که معتقد است کالای آی‌تی کالای لوکس است و همچون دارو و مواد غذایی نیازمند ارز دولتی نیست، بنابراین بهتر است اختصاص ارز دولتی به این صنف متوقف شودچراکه وقتی نمی‌توان این وضعیت را سرو سامان داد، بهتر است این امکان هم برداشته شود چراکه امروز خیلی از فعالان این صنف به خاطر هزینه‌های مالیاتی در مرز تعطیلی قرار گرفته‌اند و شاید در حال حاضر زیر 10 نفر باشند که از ارز دولتی استفاده می‌کنند.»
 
درخواست استقرار ارزیاب داده‌ایم
اما به گفته سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران با وجود همه مشکلات کسانی که کارت بازرگانی دارند می‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند؛ اما در شرایطی که بازرگان درخواست حواله بانکی 100 هزار دلاری بدهد: « به عنوان مثال اگر من درخواست 20 هزار دلار ارز دولتی داشته باشم نمی‌توانم از این امکان استفاده کنم به همین دلیل برخی افراد با قبول چند کالا و سفارش از چندین نفر اقدام به ثبت سفارش می‌کنند تا بتوانند از ارز دولتی استفاده کنند.»
 به گفته او، افراد شخصی باید 35 درصد از 100 هزار دلار را به ریال به‌عنوان تضمین و سپرده در بانک بگذارند.
 او می‌گوید: برای افرادی که با بانک‌ها ارتباط دارند و سابقه طولانی در دریافت ارز دارند این پروسه در عرض یک هفته انجام می‌شود و برای کسانی که شناخته شده نیستند دو تا سه هفته زمان لازم است.
او تاکید می‌کند: «با وجود مشکلاتی که در زمینه ترخیص وجود دارد افرادی هستند که با استفاده از شگردهایی اقدام به اعلام قیمت غیرواقعی می‌کنند و این کار به واسطه شرکت‌های چینی قابل انجام است به‌طوری‌که شرکتی که از آن کالا خریداری شده با صدور دو پروفرما و دو نوع قیمت، این امکان را در اختیار واردکننده قرار می‌دهد که با اعلام قیمت غیر واقعی اقدام به ترخیص کالا کند.» 
میرمهدی می‌گوید: سود بازرگانی که در این ترفند وجود دارد چنان زیاد است که عملا تمامی رقیب‌ها در بازار بی‌نصیب می‌مانند: «متاسفانه باید اعلام کرد که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند واحدهای صنفی به مرز تعطیلی کشیده می‌شوند.
 این پیشنهاد البته از سوی اتحادیه صنف فناوران به گمرک ارائه شده که با استقرار کارشناسانی اقدام به ارزیابی کالاها و قیمت واقعی آنها شود تا شاهد این مشکلات نباشیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.