امنیت

فناوری اطلاعات

May 28, 2015
21:32 پنجشنبه، 7ام خردادماه 1394
کد خبر: 70490

شاهد انتقال جرایم از فضای فیزیکی به فضای سایبر هستیم

فرمانده نیروی انتظامی گفت: امروزه با توجه به امکانات و ویژگی‌های فضای سایبر شاهد انتقال جرایم از فضای فیزیکی به فضای سایبر هستیم، جرایم سازمان یافته مانند باندهای خرید و فروش مواد مخدر و فعالیت گروه‌های تروریستی که در فضای مجازی شکل گرفته و حتی درگیری بین برخی گروهک‌ها به شبکه‌های جهانی و اینترنتی منتقل شده است. 
 
سردار حسین اشتری در همایش "جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته" با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای نیروی انتظامی، گفت: امروز همه ما شاهد توسعه فضای سایبر و توسعه وابستگی حوزه‌های اجتماعی، امنیتی، بهداشتی، علمی، اقتصادی و فرهنگی تمام جوامع به فضای سایبر هستیم. 
وی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات موجب بروز و شناسایی بعد زمانی و مکانی واقعیت انسانها شده است که از آن به عنوان فضای مجازی یاد می‌شود، گفت: فضای مجازی دارای ویژگی‌هایی است که موجب می‌شود جوامع بشری برای همزیستی خود رغبت بیشتری نشان دهند و این رغبت موجب تکامل بیشتر جوامع شده است. 
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه ایده ورود مردم و دولت‌ها به فضای سایبری شکل واقعی به خود گرفته است، گفت: تأمین امنیت سایبر باید توسط تمام دولت‌ها برنامه‌ریزی شود؛ حمهوری اسلامی ایران همواره به توسعه کشور توجه داشته است و امروزه ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه توانسته در یک دهه گذشته به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه ویژه کند و در این راستا فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی توسط مقام معظم رهبری صادر شد. 
فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: ایران ضمن استقبال از هرگونه توسعه علم و فناوری خواستار تامین امنیت اجتماعی و روانی برای همه مردم جهان بوده است. فضای مجازی از جهات متعدد برای جمهوری اسلامی ایران موجب کسب موفقیت و فرصت‌های جدیدی است که البته می‌تواند موجب چالش‌های زیادی نیز برای کشورمان شود که امیدواریم با ایجاد مرکز IGCI در سنگاپور و محدودیت این سازمان با هدف پیشگیری و مقابله با جرایم و همکاری کشورها این چالش‌ها نه فقط برای کشور ما بلکه برای جهان کاهش یابد و موجبات پیشرفت جوامع را فراهم نماید. 
وی افزود: اینجانب به عنوان فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بر خود لازم می‌دانم شخصاً و به نمایندگی از طرف کشورم از سازمان اینترپل به دلیل توجه جدی و به‌هنگام به مسئله پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری که با تاسیس و افتتاح مجتمع IGCI در ساختار خود در سنگاپور اتفاق افتاد و چرخه اقدامات خود را تکمیل و حرفه‌ای کرد، تقدیر و تشکر کنم. 
اشتری گفت: پلیس جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبات کلان کشور و همزمان با اقدام و توجه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان اینترپل به تامین امنیت فضای سایبر در ساختار خود اقدام به تشکیل و راه‌اندازی یک پلیس سایبری به‌روز، منسجم، چابک و استاندارد کرده است؛ تلاش پلیس فتا در عمر 5 ساله خود توانسته است در پیشگیری و مقابله با جرایم سایبر در داخل و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل مطلوب و قابل قبولی ظهور کند. 
اشتری با اشاره به اینکه در حال حاضر دنیای سایبر به پناهگاهی برای انجام جرایم نوین تبدیل شده است به طوری که آمارها رشد فزاینده‌ای را در این خصوص نشان می‌دهد، گفت: آمارهای جهانی، اقدامات مجرمانه مالی، اقدامات مضامین رایانه‌ای، اقدامات علیه محرمانگی و یکپارچگی داده‌ها و نحوه دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری را در زمره جرایم فراگیر نشان می‌دهد. 
این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به امکانات و ویژگی‌های فضای سایبر شاهد انتقال جرایم از فضای فیزیکی به فضای سایبر هستیم، جرایم سازمان یافته مانند باندهای خرید و فروش مواد مخدر و فعالیت گروه‌های تروریستی که در فضای مجازی شکل گرفته است و حتی درگیری بین برخی گروهک‌ها، به شبکه‌های جهانی و اینترنتی منتقل شده است. 
وی با بیان اینکه اینجانب همواره از پلیس سایبری ایران حمایت همه جانبه‌ای داشتم، گفت: من همواره به پلیس سایبری ایران تاکید و تکلیف کرده‌ام که در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های لحظه‌ای برخط، بین‌المللی برای پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری فراملی با پلیس اینترپل و مجتمع IGCI و پلیس‌های سایبری دنیا روابط تنگاتنگی برقرار نمایم چرا که جرایم سایبری در کمترین زمان و با پیچیدگی بالا رخ می‌دهد و واکنش سریع و حرفه‌ای و هماهنگ می‌تواند مجرمین سایبری بین‌المللی را ناکام گذارد مخصوصاً در جرایمی مانند حملات و تروریسم سایبر. 
رئیس پلیس کشور ادامه داد: امروزه متخصصین پلیس اذعان دارند که با پدیده جرایم نوظهور در دنیا مواجه هستند، جرایمی که در دهه‌های گذشته اسمی یا ردی از آن در عملکردهای پلیسی وجود نداشت ولی در دهه‌های اخیر با رشد فناوری‌های مدرن در دنیا متولد و در حال گسترش است. 
اشتری با بیان اینکه ذات فرامرزی بودن بیانگر این است که جرایم سایبری کشورها بعد فراملی و حتی فرامنطقه‌ای پیدا کند، گفت: مجرمان در کشورها ثابت ولی جرایم ارتکابی آنها کاملا سیال است و این سیالیت موجب شده است که کشورها به همکاری‌های سایبری در تمام دنیا توجه بیشتری داشته باشند. 
وی با اشاره به اینکه فرامرزی بودن جرایم سایبری شرایط متفاوتی را برای پلیس‌های دنیا دیکته می‌کند، اظهار داشت: این جرایم نشان می دهد که سیالیت جرایم از مرزهای جغرافیایی کشور خارج شده و این امکان را به مجرمین می‌دهد که هرکسی از هرجای دنیا قادر است با استفاده از بسترهایی که کشورها معمولاً برای ارائه خدمات و آسان نمودن زندگی مردم در دسترس کاربران قرار می دهند کارهای مجرمانه‌ای علیه مردم و حتی کشورهای دیگر انجام دهد. 
اشتری با بیان اینکه امروزه توجه سازمان اینترپل به حوزه جرایم سایبری می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که در آینده نه چندان دور جرایم سایبری به دلیل ویژگی‌های آن فراتر از جرایم قدیمی و سنتی در جهان جلوه می کنند،گفت: پلیس کشورها و دستگاه‌های اجرایی جهان در جریان مقابله با جرایم باید به موقع و سریع، زیرساختهای فنی، علمی و پلیسی خود را مهیا کنند. 
فرمانده ناجا مهمترین ابزارهایی که می‌تواند بر جرایم سایبری و بین‌المللی غلبه کند را، توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و فارغ از هرگونه نگاه و نگرش سیاسی دانست و گفت: تنها با همکاری و معاضدت های قضائی و پلیسی در سطح بین‌المللی می‌توان بر مسائل و چالش‌هایی مانند تعارض قوانین و دادگاه‌های کشور مسلط شد و امیدواریم با برگزاری نشست‌های بین‌المللی به یک هدف واحد که همانا ایجاد امنیت در فضای سایبر برای کاربران سالم است، نزدیکتر شویم؛ این مهم نقطه شروع مناسبی برای توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در پیشگیری و پی جویی جرایم سایبر در سراسر جهان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.