فناوری اطلاعات

May 30, 2015
13:23 شنبه، 9ام خردادماه 1394
کد خبر: 70585

مواضع ایران درباره جامعه اطلاعاتی بیان شد

اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات- از ٢۵ می ۲۰۱۵ با شعار «نوآوری مشارکتی: توانمندسازی سازمان‏های ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه پایدار» در ژنو سوئیس آغاز به کار کرد. این اجلاس بزرگ‌ترین گردهمایی جهانی سالانه جامعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه WSIS است. وزرا، سفرا، سران رگولاتوری، نمایندگان سازمان‌‏های منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی، جوامع مدنی، دانشگاهی و بخش‏‌های خصوصی مشارکت‌کنندگان در این اجلاس هستند.
روایت نمایندگان کشورها از اینترنت چیزها؛ «IOT» و شهر هوشمند پایدار
شرکت‌کنندگان در کارگاه موضوعی «اینترنت چیزها؛ راه رسیدن به شهر هوشمند پایدار» به روایت‌هایی از موفقیت کشورهای مختلف جهان در زمینه استفاده از IOT در شهرها برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار اشاره کردند. نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر یونس شکرخواه، رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، هادی شهریار شاه‌حسینی، دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی، متخصصان حوزه فناوری‌های دیجیتال از اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد، استادانی از شبکه برنامه‌ریزی و ارتباطات موبایل دانشگاه کانتابریای اسپانیا و همچنین سفیر و نماینده دائم جمهوری سنگاپور در سازمان ملل‌متحد در این نشست حضور داشتند. (IOT) با اتصال تعداد زیادی از ماشین‌آلات، دستگاه‌ها، سنسورها، رله‌ها و اشیای دیگر به یکدیگر و تبدیل آنها به سیستم‌هایی با سطح بالاتر و به‌هم‌پیوسته، منجر به تغییر فرهنگی گسترده شده است. با گستردگی انواع دستگاه‌های قابل‌اتصال و داده‌های جمع‌آوری‌شده، امکان ایجاد خدمات و ویژگی‌های جدید به طور خودکار به وجود آمده است که همین اتفاق به مفهوم «شهر هوشمند پایدار» دامن می‌زند.
مواضع ایران در حوزه جامعه اطلاعاتی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بزرگ‌ترین گردهمایی جهانی سالانه جامعه «فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه» سخنرانی و مواضع رسمی ایران در حوزه جامعه اطلاعاتی و اقدامات و پیشرفت‌های کشور در این حوزه را در جمع سران کشورها و شرکت‌کنندگان این اجلاس بیان ‌کرد. سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سومین بخش Policy Statements «فروم ٢٠١۵ WSIS» صورت گرفت که در این بخش وزرای ارتباطات قبرس، کنگو و پاکستان و مقامات ارشد ارتباطات و فناوری اطلاعات ایتالیا، موریتانی، آلبانی، کوبا و کامبوج نیز مواضع کشور خود را ارائه کردند. در این کارگاه موضوعی، مدیران ارشد فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرائی کشور اعم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به ارائه گزارش درباره پروژه‌های کلانی که در حوزه جامعه اطلاعاتی در ایران اجرا شده است، پرداختند. همچنین هادی شهریارشاه‌حسینی، دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی در این نشست علاوه بر تشریح تشکیلات کمیته ملی جامعه اطلاعاتی و اقدامات این کمیته در یک‌سال گذشته، گزارشی نیز درباره پیشرفت‌های ایران در حوزه خطوط عمل و رسیدن به اهداف تعریف‌شده در سندهای جامعه اطلاعاتی ارائه کرد. ارائه سه گزارش جداگانه درباره «طرح ملی توسعه پهنای باند در ایران»، «پروژه پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات» و «سکوی یکپارچه مبادلات اقتصادی» از دیگر بخش‌های این کارگاه موضوعی بود که از سوی نمایندگان دستگاه‌های اجرائی جمهوری اسلامی ایران در فروم ٢٠١۵ WSIS ارائه شد.
پروژه ایرانی «شبکه علم الکترونیکی» در  ژنو
نشست «پژوهش و علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی؛ به مثابه عوامل کلیدی توسعه پایدار» هم‌زمان با فروم ٢٠١۵ WSIS ، به‌منظور بازخوانی اهداف مشخص‌شده در اعلامیه اصول و تکمیل طرح اقدام WSIS در حوزه علم الکترونیکی و برای بحث و بررسی زیرساخت‌های الکترونیکی علم در ژنو برگزار شد. هادی شهریار شاه‌حسینی، مدیر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر علی معینی، دکتر یونس شکرخواه و دکتر محمد خوانساری، استادان دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی منتظر، استاد دانشگاه تربیت‌مدرس، دکتر مجید نادری، استاد دانشگاه علم‌ و صنعت و دکتر حسین غریبی استاد دانشگاه آزاد اسلامی مقالات خود را در این نشست ارائه کردند. بنا بر چشم‌انداز WSIS+١٠، علم الکترونیکی با تغییر در مسیر هدایت یک پژوهش، تغییر در چگونگی تعریف دستور کار علمی، تغییر افراد شرکت‌کننده در آن، تغییر چگونگی تسهیم اطلاعات و نتایج آن، تغییر در سرعت دسترسی سیاست‌گذاران، دانشمندان و تغییر در اینکه چه کسی در پیگیری خط‌مشی‌های نتایج تحقیق شرکت می‌کند، انقلابی را در علم به وجود می‌آورد. به این منظور، مرکز مطالعات راهبردی بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علم و صنعت به مدیریت دکتر هادی شهریار شاه‌حسینی، برای پیاده‌سازی اهداف مشخص‌شده در اعلامیه اصول و تکمیل طرح اقدام WSIS، اقدام به طراحی پروژه «شبکه علم الکترونیکی» به مثابه شبکه پژوهشی بین‌دانشگاهی برای توسعه علم و فناوری در جامعه اطلاعاتی کرده است. شاه‌حسینی در نشست «پژوهش و علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی؛ به مثابه عوامل کلیدی توسعه پایدار» علاوه بر معرفی پروژه «شبکه علم الکترونیکی» که توسط مرکز مطالعات راهبردی بین‌المللی فاوای دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است، به اهتمام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از پروژه اشاره کرد. این پروژه به منظور ایجاد شبکه‌‌ای از پژوهشگران، استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان برای حمایت از تبادل ایده‌ها و اطلاعات علمی میان آنها تعریف شده و سعی دارد هم‌اندیشی‌های خبرگانی را در چندین زمینه از علم الکترونیکی با توجه به نقش تحقیق، علم و فناوری در توسعه پایدار جوامع دانشی و اطلاعاتی در موضوع‌های علمی گوناگون انجام دهد. خروجی‌های این پروژه در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های موضوعی ارائه خواهد شد و نتایج آن می‌تواند در توسعه نقشه راه برای گسترش علم الکترونیکی در کشور استفاده شود. برخی اهداف اصلی پروژه و نتایج مورد انتظار از پروژه «شبکه علم الکترونیکی» بررسی چالش‌ها در روند تصمیم‌سازی برای توسعه علم الکترونیکی در ایران، پیداکردن فعالیت‌های مورد نیاز و توصیف دستاوردهای ملی در زمینه علم، پژوهش و فناوری در جامعه اطلاعاتی، بررسی موارد ثبت‌شده و گزارش‌های فعالیت‌های دانشگاهی با توجه به شاخص‌های توسعه جامعه اطلاعاتی و دانش‌بنیان و همچنین ایجاد هم‌افزایی ملی جهت توسعه دانش‌بنیان و پایدار با استفاده از امکانات فراهم‌شده توسط جامعه اطلاعاتی و فرصت‌سازی و ارتقای توانایی‌های حرفه‌ای پژوهشگران برای انجام پژوهش در حوزه جامعه اطلاعاتی بیان شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.