امینت

تلفن همراه

May 30, 2015
13:24 شنبه، 9ام خردادماه 1394
کد خبر: 70586

ادعایی که نه تأیید و نه رد می‌شود

به‌تازگی گروهی ٢٠٠ نفره از دانشمندان در زمینه زیست‌شناسی گردهم آمده‌اند تا به بررسی صحت این ادعا که آیا گوشی‌های هوشمند برای سلامتی مضر هستند، بپردازند. در گزارشی که به تازگی از طرف مؤسسه‌ خبری RT انتشار یافته است، این گروه دانشمندان از سازمان‌ملل، سازمان بهداشت جهانی و بسیاری سازمان‌های دیگر درخواست کمک کرده‌اند تا بتوانند قوانین محدود‌کننده‌ای برای استفاده از گوشی‌های همراه و سایر دستگاه‌هایی که تولید میدان مغناطیسی می‌کنند، وضع کنند. دکتر مارتین بلنک، از دانشکده فیزیولوژی و بیوفیزیک سلولی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: گوشی‌های همراه به سلول‌های زنده آسیب می‌رسانند و ما را به تدریج به سمت مرگ می‌کشانند.
تابش الکترومغناطیس
گوشی همراه شما مقدار مشخصی تابش تولید می‌کند که عامل اصلی این تابش‌ها وای‌فای، بلوتوث و اینترنت همراه هستند. آژانس حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: اشعه‌های دارای فرکانس بسیار کم، طول موج بالا (در بازه میلیون متر و حتی بیشتر) و فرکانسی حدود صد هرتز و حتی کمتر دارند. فرکانس‌های رادیویی طول موجی بین یک تا صد متر و فرکانسی بین یک تا صد هرتز دارند. مایکروویوی که ما برای گرم‌کردن غذا از آن استفاده می‌کنیم، طول موجی حدود صد متر و فرکانسی حدود ۵,٢ میلیارد هرتز دارد. وقتی تابش یونیزه وجود دارد، اشعه‌های فرابنفش توانایی شکستن پیوند بین اتم‌ها را خواهند داشت، به این دلیل باید هنگام قرارگرفتن در معرض امواج فرابنفش و اشعه ایکس، کاملا محتاطانه عمل کنیم. اشعه ایکس و گاما فرکانس بالایی در حد صد هزار گیگاهرتز و طول موج بسیار کم در حدود یک پیکومتر دارند. آژانس حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: این تابش‌ها می‌توانند الکترون‌ها را کاملا جدا کنند و در صورت داشتن تابشی با انرژی بالا حتی هسته اتم را نیز بشکافند.
و اما گوشی‌های هوشمند
گوشی‌های هوشمند ما، تابش غیریونیزه تولید می‌کنند، اما با فرکانسی بسیار کم. همه‌ راه‌های ارتباطی با گوشی شما تحت فرکانس‌های مختلفی عمل می‌کنند. به گزارش زومیت، ارتباط وای‌فای گوشی شما به صورت عمده در پنج فرکانس ٢,۴، ٣.۶، ۴.٩، ۵ و ۵.٩ گیگاهرتزی برقرار می‌شود. بلوتوث گوشی در باندی با فرکانس ٢.۴ گیگاهرتزی عمل می‌کند. اینترنت همراه نیز در محدوده‌ وسیعی از فرکانس‌ها در بازه ۷۰۰ مگاهرتز تا ٢.٧ گیگاهرتز، کار می‌کند. همه این فرکانس‌ها در کنار یکدیگر نیز در مقابل فرکانس‌های اشعه فرابنفش و ایکس ناچیز هستند. در واقع این فرکانس‌ها نمی‌توانند عاملی برای سرطان یا ایجاد تومور قلمداد شوند، اما می‌توانند باعث داغ‌شدن گوشی شما شوند. انرژی بالایی که ازدیاد این فرکانس‌ها ایجاد می‌کنند، می‌تواند با گرم‌‌کردن سلول‌های بدن به شما آسیب برساند، اما این اتفاق خیلی شایع نیست. غالب انرژی این فرکانس‌ها توسط پوست و سایر سلول‌های نزدیک به آن جذب می‌شود، این انرژی باعث می‌شود تا دمای مغز به مقدار ناچیزی بالا برود. آژانس حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: تا امروز، تحقیقی مبنی بر خطرناک‌بودن امواج رادیویی با فرکانسی کمتر از فرکانسی که باعث گرم‌شدن سلول‌های پوست می‌شود، وجود ندارد. به علاوه وجود ارتباط بین میدان الکترومغناطیسی و صدمات احتمالی، به اثبات نرسیده است. آژانس حفاظت محیط‌زیست مدعی است که گوشی‌های هوشمند اثر کوتاه‌مدت بر سلامتی انسان‌ها ندارند، اما آیا اثرات مخرب بلندمدت نیز نخواهند داشت؟ غالب تحقیقاتی که در گذشته انجام شده‌اند، سعی در درک ارتباط بین ایجاد تومور و گوشی‌های همراه داشتند. تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهند ارتباطی بین تشکیل تومور و قرارگرفتن در معرض امواج رادیویی وجود ندارد. با اینکه آژانس حفاظت محیط‌زیست تاکنون نتوانسته تابش امواج مضر از گوشی‌های هوشمند را به اثبات برساند، اما آن را در دسته عوامل احتمالی بروز سرطان رده‌بندی کرده است، هر چند هیچ گواهی بر سرطان‌زابودن گوشی‌ها وجود ندارد.
آیا ما واقعا در معرض خطر هستیم؟
دکتر مارتین بلنک استفاده بدون محدودیت از امواج رادیویی را برای سلامتی انسان مضر می‌داند. البته دکتر بلنک به‌طورخاص در مورد گوشی‌ها حرفی نمی‌زند بلکه در مورد همه‌ دستگاه‌هایی که از این امواج بهره می‌برند، سخن می‌گوید. گوشی‌های هوشمند در زندگی روزمره همواره در دسترس و نزدیکی ما قرار دارند، اما به هیچ عنوان مسبب ایجاد تومور مغزی یا سایر سرطان‌ها نیستند. اگر می‌خواهید ریسک چنین خطری را نپذیرید، راهکارهای فراوانی برای حذف این تابش‌ها از زندگی‌تان وجود دارد. به طور کلی هر چه از گوشی همراه خود دورتر باشید، در معرض تابش کمتری خواهید بود. استفاده از هدست‌های بلوتوث نیز می‌تواند به شما اجازه دهد تا از گوشی خود دورتر باشید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.