لبه تکنولوژی

May 30, 2015
15:36 شنبه، 9ام خردادماه 1394
کد خبر: 70597

معروف ترین روبات‌هایی که رنگ و بوی انسانی دارند

روبات های انسان نما یکی از پیشرفته ترین و در عین حال جذاب ترین نوع روبات ها محسوب می شوند که در سال های اخیر توجه محققان بسیاری را به خود جلب کرده اند.
در دهه های اخیر، کشورهای مختلف به ساخت و تولید روبات های متفاوتی روی آورده اند که گاهی اوقات مانند ساخت روبات های انسان نما در عین جذابیت اما یکی از سخت ترین شاخه های ساخت روبات محسوب می شوند. روبات های انسان نما به روبات هایی گفته می شوند که دارای شباهت های بسیاری با انسان ها هستند، آنها دارای سر، دو بازو، چشم، پا و … هستند. روبات های انسان نما به سنسورها و همینطور الگوهای خاص و پیچیده ای مجهز شده اند تا بتوانند رفتارهای انسانی مانند دیدن، شنیدن، صحبت کردن و حتی یادگیری را از انسان ها تقلید کنند.
 
* روبات راهنما در فروشگاه ها
 
 
ژاپن را به جرات می توان جزو سردمداران استفاده از روبات ها در زندگی مدرن امروزی دانست. در دهه های اخیر، ژاپنی ها میزبان روبات ها در مکان های مختلفی از جمله، منازل، بیمارستان،گارسون های رستوران ها یا نگهبانان ساختمان ها و … بوده اند. روبات های انسان نما با نام « Aiko Chihara» به فروشگاه های ژاپنی وارد شده اند تا این کشور همچنان سردمدار ورود روبات ها به بخش های مختلف زندگی ژاپنی ها باشد.
 
این روبات کاملا شبیه یک انسان بوده و می تواند با حرکت دادن اجزای صورت یا سر و صحبت کردن تعامل خوبی را با انسان ها برقرار کند. این روبات مسلط به زبان ژاپنی و انگیسی است تا بتواند ساده تر با اطرافیانش ارتباط برقرار کند.
 
 
* روباتی با پوششی شبیه پوست انسان
 
Han نه تنها می تواند افراد را شناسایی کند بلکه می تواند جنسیت و سن آنها را نیز تشخیص دهد و نیز بفهمد که آنها خوشحال هستند یا غمگین. سازندگان کره ای این روبات می گویند روبات آنها می تواند در هتل ها و سایر مراکزی که به مشتریان سرویس می دهند، به کار گرفته شود. این روبات انسان نما تنها از یک سر تشکیل شده و می تواند از طریق سیم هایی که به مغزش وارد شده، ببیند. چهره این روبات با پوشش لاستیکی شبیه به پوست انسان پوشانده شده تا این روبات بیش از پیش شبیه یک انسان باشد.
 
 
 
*روبات‌های معلم
 
محققان ژاپنی از روبات معلمی رونمایی کرده اند که می تواند همانند یک معلم، آموزش و تربیت کودکان را برعهده بگیرد. روبات معلم حاصل تلاش محققان دانشگاه ازاکای ژاپن و شرکت چینی «صنعت شانگهای شینگ‌کینگ» است. از قابلیت های روبات معلم می توان به برقراری ارتباط با مخاطبان، صحبت کردن، چشمک زدن، خندیدن یا حتی دست دادن با دیگران را نام برد.
 
 
 
*روبات اطللس
 
روبات اطلس (Atlas) توسط محققان آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) طراحی و ساخته شده است و به عقیده بسیاری از کارشناسان به جهت آنکه بدون نیاز به کابل های دست و پاگیر ایمنی می تواند راه برود در زمره یکی از مدرن ترین فناوری های روباتیک عصر حاضر به شمار می آید.
 
این روبات ۱ متر و ۸۸ سانتیمتر قد و ۱۵۶.۵ کیلوگرم وزن دارد. هدف از طراحی این سازه روباتیکی آزمودن توانایی بشر برای طراحی و ساخت روبات هایی است که قابلیت امدادرسانی به آسیب دیدگان در مواقع بحرانی نظیر زمین لرزه را داشته باشند.
 
در نسخه جدید روبات اطلس حدود ۷۵ درصد از قطعات با نمونه های پیشرفته جایگزین شده و جالب اینکه تنها پاها از نسخه قبلی همچنان پابرجا مانده است.
 
 
* روبات آسیمو
 
سخن به میان آوردن از روبات های انسان نما بدون اشاره به آسیمو غیر ممکن است، زیرا اولین روباتی محسوب می شود که تصورات ما از اینگونه ماشین ها را به واقعیت نزدیک تر نموده است. آسیمو که نامش برگرفته از نوآوری در جنب و جوش (Innovative MObility) است، قدش تنها ۹۱.۴ سانتی متر است. آسیمو می تواند به فرمان های صوتی پاسخ داده و سر خودش را به سمت سر و صداهای ایجاد شده در اطرافش بچرخاند. ژست حرکتی دست دادن را شناسایی و آن را شبیه سازی نماید، از محیط اطرافش نقشه تهیه کرده و دیگران را برای رسیدن به نقطه مورد نظر در این محیط هدایت کند.
 
 
* روبات نائو
 
نائو روباتی ست که با فسلفه ای مشابه آسیمو پدید آمده است، سخن گفتن، راه رفتن، کنترل دقیق روی اعمال از جمله توانایی هایش محسوب می گردند. تفاوت اصلی نائو با نسخه  مشابه خود یعنی آسیمو در این است که تلاش شده این روبات بسیار کوچک تر طراحی شود تا قابل توسعه و ارزان تر باشد. از نائو برای آموزش رفتارهای اجتماعی به کودکان و برخی موارد آموزشی دیگر استفاده می شود.
 
 
*روبات ژنویید
 
ایشیگورو روبات های تأثیرگذاری طی سال های  اخیر ساخته است. جدیدترین روبات وی « ژنویید » نام داشته است. ایشیگورو معتقد است که می تواند از  ژنویید برای ارائه سخنرانی به جای خودش استفاده کرده و مردم به سادگی می توانند این ربات انسان نما را به عنوان بدن وی بپذیرند.
 
این محقق روباتیک، روبات دیگری شبیه به ژنویید ساخته است که شبیه یک ربات انسان نمای زن لباس پوشیده و در پشت ویترین لباس فروشی ها به نمایش گذاشته است. این روبات به قدری محبوب بود که تمام لباس هایی که برای تبلیغ بر تن این روبات می کردند به سرعت فروش می رفت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.