لبه تکنولوژی

May 30, 2015
16:46 شنبه، 9ام خردادماه 1394
کد خبر: 70619

«پروژه جکارد» گوگل لباس‌های متصل به اینترنت را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند

گوگل از پروژه جدیدی رونمایی کرد که هدف آن تولید لباس‌های متصل به دستگاه‌های دیجیتالی، حساس به لمس و اعمال فرامین حرکتی است.
 
هر ساله گوگل درکنفرانس Google I/O خود از تکنولوژی‌های جدید و هیجان‌انگیزی پرده‌برداری می‌کند. این بار نیز چنین بوده و این شرکت از محصولات تکنولوژیک مختلف و آینده‌داری رونمایی کرد. 
 
یکی از پروژه‌های جدید گروه ATAP گوگل «پروژه جکارد» (Project Jacquard) است. یک پارچه با قابلیت رسانایی که می‌تواند با دستگاه‌های دیجیتالی ارتباط برقرار کند. این تکنولوژی بسیار سبک‌وزن و کوچک است و دورنمای بسیار روشنی برای لباس‌های متصل به اینترنت است که هنوز به صورت واقعی به بازار وارد نشده‌اند.
 
رشته‌نخ جکارد می‌تواند در میان پارچه لباس دوخته شود و لباس تولیدشده را به حساس به لمس کند و همچنین آن را به دیگر دستگاه‌ها متصل کند. به عنوان مثال می‌توان از یک لباس جکارد برای انتقال فرامین حرکتی (Gesture) کاربر به گوشی موبایل استفاده کرد.
 
البته این رشته‌نخ نمی‌تواند به تنهایی چنین اقداماتی کند و گوگل برای فعالسازی آن یک بورد کوچک طراحی کرده که به راحتی می‌تواند آن را در میان نخ‌های لباس جای داد و یا در زیر یک دکمه مخفی کرد. 
 
اولین شرکتی که از این تکنولوژی در تولید لباس‌های خود استفاده خواهد کرد، شرکت مشهور Levi Strauss است. 
 
تکنولوژی‌های مرتبط با دستگاه‌های پوشیدنی بسیار جوان هستند، اما پروژه‌هایی مانند جکارد قطعا می‌تواند بر سرعت رشد و بلوغ آن بیفزاید. تصور کنید که هر روز لباسی را می‌پوشید که هوشمند است، به لمس شما واکنش نشان می‌دهد و می‌توانید انواع اقدامات مانند رد یا برقراری یک تماس صوتی را به وسیله آن انجام دهید. یا حتی کاربردهای گسترده آن در کنترل دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را تصور کنید که بدون دست‌زدن به این دستگاه‌ها می‌توان هر فرمانی را به آن‌ها ارسال کرد. و یا ورزشکاری را تصور کنید که می‌تواند از این تکنولوژی در بررسی اقدامات ورزشی خود استفاده کند.
 
مدت‌هاست که شرکت‌ها می‌خواهند تکنولوژی را به دنیای فشن وارد کنند. به نظر می‌رسد پروژه جدید گوگل چنین ظرفیت بالایی را خواهد داشت. ویدیوی معرفی پروژه گوگل را از این لینک مشاهده کنید.
 
 
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.