سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 31, 2015
9:13 یکشنبه، 10ام خردادماه 1394
کد خبر: 70633

گوگل حافظه‌ microSD با کامپیوتر داخلی معرفی کرد

گوگل در IO 2015 از محصول جدیدی با نام Project Vault رونمایی کرده که در واقع نوعی حافظه‌ی microSD است که در دل خود یک کامپیوتر با قابلیت رمزگذاری اطلاعات دارد.
 
امنیت اطلاعات یکی از مسائل مهم در دنیای امروز محسوب می‌شود، هر روز شاهد هک شدن وب‌سایت و سرویس‌های مختلف آنلاین هستیم و اطلاعات کاربران شرکتی و شخصی همواره در خطر بوده است. امروزه موبایل‌ها کلیه‌ی اطلاعات شخصی کاربر از تصاویر تا جزئیات مربوط به شغل آن‌ها را در خود جای داده‌اند. حال گوگل تصمیم گرفته تا مشکل امنیت اطلاعات کاربران را با یک گجت جدید به نام Project Vault حل کند.
 
گوگل در حال توسعه‌ی نوع جدیدی از microSD است که ظرفیتی بین ۴ تا ۶۴ گیگابایت دارد و تفاوت اصلی آن با کارت‌های حافظه‌ی فعلی در وجود یک کامپیوتر کوچک در دل آن است. این کامپیوتر به پردازنده‌ی مبتنی بر معماری آرم مجهز شده و روی آن نیز سیستم‌عامل ARTOs نصب شده که در آن تمرکز روی حریم‌خصوصی و امنیت اطلاعات است. این حافظه‌ی میکرو اس‌دی حتی مجهز به یک تراشه‌ی NFC و یک آنتن است که از طریق آن عملیات شناسایی ابزاری که به آن متصل شده، فراهم می‌شود.
 
این ابزار، آزمایش‌های ابتدایی را پشت سر می‌گذارد و در خود گوگل و برخی دیگر از شرکت‌های انتخاب شده در حال استفاده است. مشخص نیست که این محصول چه زمانی برای کاربران عادی عرضه خواهد شد. گوگل یک کیت توسعه‌ی اختصاصی آن را نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند نیازهای مورد نیاز خود را روی آن‌ها پیاده کنند. در دمویی که گوگل از این حافظه ارائه کرده، اطلاعات مربوط به چت‌های انجام شده کاربر بصورت رمزگذاری شده ذخیره می‌شوند.
 
حال که امنیت اطلاعات به یکی از موارد پراهمیت و کلیدی برای بسیاری از کاربران بخصوص افراد اهل کسب و کار یا کارمندان سازمان‌های دولتی تبدیل شده است، چنین روش رمزگذاری می‌تواند به امنیت بالاتر اطلاعات کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.