اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 1, 2015
18:46 دوشنبه، 11ام خردادماه 1394
کد خبر: 70692

ضریب نفوذ اینترنت در جهان رو به افزایش است

گزارش اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور (ITU) نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت در چند سال گذشته با شتاب زیادی افزایش یافته است.
اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور در گزارشی اعلام کرده است در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی ضریب نفوذ اینترنت از 5/6 درصد به ۴۳ درصد رسیده است. نسبت خانواده‌هایی که به اینترنت دسترسی دارند نیز از ۱۸ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۴۶ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد در حال حاضر حدود 2/3 میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند که حدود ۲ میلیارد نفر از آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.بر اساس این گزارش، تعداد اشتراک‌های ابزارهای همراه در حال حاضر به بیش از ۷ میلیارد رسیده است. این رقم در سال ۲۰۰۰ فقط ۷۳۸ میلیون بوده است. رشد پرشتاب فناوری اینترنت، نگرانی‌ها درباره افزایش شکاف دیجیتال را نیز افزایش داده است. این گزارش نشان می‌دهد در حال حاضر ۴ میلیارد نفر از جمعیت کشورهای توسعه‌نیافته به اینترنت دسترسی ندارند. حدود یک میلیارد نفر از انسان‌ها نیز در مناطقی زندگی می‌کنند که اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور آنها را توسعه‌نیافته‌ترین کشورها می‌داند. از این یک میلیارد نفر حدود ۸۵۱ میلیون نفر هیچ استفاده‌ای از اینترنت نمی‌کنند.براهیما سانوئا، مدیر دفتر توسعه ارتباطات راه دور در این اتحادیه نیز گفته است: فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در سال‌های پس از ۲۰۱۵ نقش مهم‌تری در تحقق اهداف توسعه پایدار ایفا خواهد کرد، چرا که دنیا با شتاب بسیار بیشتری به سمت جامعه دیجیتال حرکت خواهد کرد. مأموریت ما این است که همه افراد را به هم متصل کنیم و یک جامعه اطلاعاتی همه‌شمول ایجاد کنیم. برای تحقق این مهم نیازمند داده‌های قابل مقایسه و با کیفیتی هستیم تا بتوانیم پیشرفت‌های صورت گرفته را بسنجیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.