باندپهن

باندپهن ثابت

June 1, 2015
21:58 دوشنبه، 11ام خردادماه 1394
کد خبر: 70702

توسعه مخابرات؛ ضرورت‌ها و حمایت‌ها

با گذشت چند سال از بزرگ‌ترین تصمیم در مسیر خصوصی‌سازی کشور‌ و واگذاری بلوک مدیریتی شرکت مخابرات ایران، کماکان در محافل رسانه‌ای و مدیریتی زمزمه‌هایی مبنی بر نقص در اجرای بخش‌هایی از این واگذاری‌ خصوصا در ابعاد بخش داکت‌ها و سیم مسی‌ و… به گوش می‌رسد و‌ شاید موضوعی که به آن توجه کافی نمی‌شود این است که‌ در مسیر توسعه فناوری‌های ارتباطی‌ این بخش‌ها (موضوع مناقشه) در آینده‌ تکنولوژی‌های‌ مورد استفاده چقدر مهم و تاثیرگذار هستند.  
صرف‌نظر از میزان اهمیت‌ این موضوعات به نظر می‌ر‌‌سد آنچه بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد این است که شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین‌ برند و نام تجاری پرسابقه در حوزه ارتباطات کشور‌ نباید تضعیف‌ شود. چه آنکه مسوولان دولتی از‌  بخش‌هایی از این واگذاری خرسند باشند یا ناخرسند، در هفته‌های اخیر و بعد از تغییرات مدیریتی شرکت مخابرات ایران که شاید‌ به مذاق بخشی از مدیران دولتی حوزه ارتباطات‌ خوش نیامد، متاسفانه بی‌مهری‌هایی از سوی مسوولان وزارت‌ ارتباطات‌ در تعامل با شرکت مخابرات ایران حادث شد، که خود جای بحث فراوان دارد، این‌ موضوع موقعی نگران‌کننده‌تر‌ می‌شود که‌ بعضی از‌ مدیران‌ محترم و تراز اول این مجموعه به جای‌ ایفای نقش حاکمیتی و پدرانه خود در‌ جایگاه یک طرف دعوا با تنها‌ اپراتور بزرگ کشور قرار‌ می‌گیرند. نظر نگارنده بر این است‌ اگر‌ جهت‌گیری بر این باشد که تمایل به‌ تصدیگری‌ دولتی‌ ارکان زیرمجموعه دولت در حوزه ارتباطات روز به روز بیشتر شود در آینده نه چندان دور‌ این مساله‌ (گسترش تصدیگری دولتی) به پاشنه آشیل توسعه‌ حوزه ارتباطات‌ منتهی خواهد شد.‌ سوالی که پیش می‌آید این است که‌ به‌عنوان نمونه‌ در مرکز تحقیقات مخابرات ایران‌ با حجم بسیار بالای نیروی انسانی متخصص‌، آیا برنامه‌ای برای استفاده بهینه، بهره‌ور و اثر بخش از این مرکز مهم توسط مسوولان طراحی و اجرا شده است یا اینکه‌ هدف تنها‌ الحاق‌ این حوزه‌ها‌ و بخش‌ها به بدنه‌ دولت است؟ نهاد دولتی باید با حمایت‌های حاکمیتی و پیش‌بینی و تصویب قوانین حمایتی و هدایتی نقشی محوری‌ را بر عهده گیرد ‌ و مدیران بخش خصوصی‌ باید‌ با تکیه بر کارآفرینی و خلاقیت‌ و شایسته‌سالاری‌ مثل اکثر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته‌ وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.