لبه تکنولوژی

June 3, 2015
15:20 چهارشنبه، 13ام خردادماه 1394
کد خبر: 70734

اسباب‌بازی‌های گوگل و نمایشگر سه‌بعدی اپل

شرکت‌های گوگل و اپل اقدام به ثبت اختراع‌هایی جدید و عجیب به نام خود کرده‌اند، گوگل و تیم R&D این شرکت اسباب‌بازی‌های متصل به اینترنتی را به ثبت رسانده،‌ درحالی که اپل نمایشگری سه‌بعدی با قابلیت ردیابی حرکات چشم را به نام خود ثبت کرده‌است.
به نظر می‌آیدشرکت R&D گوگل با ثبت این اختراع در تلاش است تولید اسباب‌بازی‌های متصل به اینترنت را که وسایل خانه‌های هوشمند را کنترل می‌کنند،‌مورد بررسی قرار دهد.
 
این شرکت امتیاز تولید وسایلی را منتشر کرده‌است که می‌توانند سر خود را به سوی کاربر چرخانده و به آنچه کاربر می‌گوید گوش فرا دهند و متناسب با خواسته وی دستوراتی را به رایانه‌های کنترل از راه دور ارسال کنند. این امتیاز سه ساله به تازگی مورد توجه شرکت تکنولوژی اسمارت‌آپ قرار گرفته و به عنوان یکی از عجیب‌ترین حق امتیاز‌های گوگل معرفی شده‌است.
 
با این‌همه سخنگوی گوگل مشخص نکرده‌است که آیا قرار است چنین عروسک‌هایی تولدی و روانه بازار شوند یا خیر. به گفته گوگل درخواست ثبت حق امتیاز براساس ایده‌های کارمندان گوگل ارائه می‌شوند که برخی از آنها بعد‌ها تکامل یافته و به محصولی حقیقی تبدیل می‌شوند، اما برخی از آنها رها شده و به نتیجه‌ای نمی‌رسند.
 
این درخواست گوگل در سال 2012 ثبت شده‌ اما به تازگی منتشر شده‌است. مخترع آن ریچارد وین دووال است که در آن زمان در لابراتوار ایکس گوگل مشغول به کار بوده‌است. ایده وی ساخت اسباب‌بازی‌هایی دارای میکروفن، بلند‌گو، دوربین و موتور به همراه اتصالات بی‌سیم به اینترنت است که با یک کلمه خاص از سوی کاربر فعال شده و نگاه خود را متوجه گوینده می‌کنند و می‌توانند با گوینده مکالمه داشته و حالات روحی از قبیل کنجکاوی، خستگی و یا شگفت‌زدگی را از خود بروز دهد. در این طرح آمده که این عروسک‌ها به شکل خرس یا خرگوش هستند تا کودکان به سوی آنها جذب شوند.
 
همچنین در این طرح آمده از این عروسک‌ها می‌توان برای کنترل طیف گسترده‌ای از تجهیزات خانگی، از تلویزیون گرفته تا دستگاه‌های پخش DVD یا سیستم‌های گرمایشی خانه‌ها و پنجره‌‌ها، پرده‌ها و چراغ‌ها استفاده کرد. این طرح شباهت زیادی به خرس عروسکی روباتیک فیلم هوش مصنوعی، ساخته استیون اسپیلبرگ دارد. با این‌همه،‌ این محصول در سطح طرح اجرا نشده نیز اعتراض فعالان حریم خصوصی را برانگیخته‌است، افرادی که وجود چنین اسباب‌بازی‌هایی را در خانه‌ها برای خانواده‌ها و به ویژه کودکان نامناسب می‌دانند.
 
به نظر می‌آید شرکت اپل نیز در تلاش است با ثبت امتیاز اختراعی جدید، آی‌فون‌ها و آی‌پد‌های آینده خود را به نمایشگرهای سه‌بعدی تبدیل کنده که تماشای آنها به عینک‌های مخصوص نیازی نخواهد‌داشت.
 
براساس گزارش دیسکاوری، شرکت اپل درخواست ثبت اختراعی را برای ابزار رایانشی تعاملی فضایی پر کرده‌است که امکان تولید نمایشگرهایی را به این شرکت خواهد داد که ترکیبی از تصاویر دو بعدی و سه‌بعدی را نمایش خواهد داد و دارای قابلیت ردیابی حرکات چشم است تا بتواند اثر سه‌بعدی تصاویر را به صورت ثابت حفظ کند.
 
براساس توضیحات این درخواست، این تکنولوژی به گونه‌ای طراحی شده تا نمایشگرهای سه‌بعدی به واسطه حذف عینک‌های مخصوص و افزایش دقت نمایشگرهای سه‌بعدی بدون عینک، بیش از همیشه کاربر محور شوند.  این نمایشگرها با استفاده از لنزهای مختلف و صفحات LCD ترکیبی از تصاویر دو بعدی و سه‌بعدی را نمایش خواهند‌داد و با داشتن سیستم ردیابی حرکات چشم می‌تواند نوع تصویر درحال پخش را در حین حرکت کاربر، ثابت نگه‌دارد. این به آن معنی است که کاربر می‌تواند روی آی‌پد خود بازی سه‌بعدی را اجرا کند که با حرکت دادن دستگاه،‌ اثر سه‌بعدی بودن تصاویر آن از بین نمی‌رود.
 
این درخواست همچنین کارایی دیگری برای این تکنولوژی توضیح داده‌است: چشم‌انداز چندگانه تصاویر، به این معنی که هرکاربر متناسب با موقعیتی که نسبت به نمایشگر دارد می‌تواند تصاویر متفاوتی را مشاهده کند. در این درخواست امتیاز اشاره‌ای به نوع دستگاه‌هایی که حاوی این تکنولوژی خواهند بود نشده‌است با این‌همه در تصاویر آن دستگاهی شبیه به آی‌پد ترسیم شده‌است. اما در توضیحات آن آمده‌است که چنین تکنولوژی را می‌توان در در هر نوع سیستم رایانه‌ای از قبیل اسمارت‌فون‌ها و لپ‌تاپ‌ها گنجاند. اپل همچنین در درخواست خود اعلام کرده چنین تجهیزاتی از قابلیت ضبط تصاویر سه‌بعدی نیز برخوردار خواهند‌بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.