فناوری اطلاعات

June 6, 2015
10:08 شنبه، 16ام خردادماه 1394
کد خبر: 70768

نشست کارآفرینان ایران در برلین

کنفرانس iBridge که از پنج‌شنبه همین هفته در برلین آغاز به‌کار می‌کند، بزرگ‌ترین گردهمایی ایرانیان فعال در زمینه تکنولوژی و کسب‌و‌کارهای اینترنتی به‌شمار می‌رود. دور نخست این کنفرانس سال گذشته با عنوان Bridge در دانشگاه برکلی کالیفرنیا برگزار شد و امسال نیز این کنفرانس در برلین برگزار می‌شود. اخیرا در ایران جشنواره‌هایی با عنوان «پل» برای انتخاب ایده‌های برتر در زمینه تکنولوژی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی برگزار شد که برندگان جشنواره حالا در برلین حضور خواهند داشت و ایده‌های خود را از نزدیک با بزرگان ایرانی سیلیکون‌ولی به اشتراک می‌گذارند.
 
 
کنفرانس (iBridge) از روز پنج‌شنبه این هفته (۱۴ خرداد) در برلین آلمان آغاز به کار می‌کند، کنفرانسی که برخی آن را بزرگ‌ترین گردهمایی ایرانیان فعال در زمینه تکنولوژی و کسب‌وکارهای اینترنتی در جهان نامیده‌اند. دور نخست این کنفرانس سال گذشته تحت عنوان (iBridge) با حمایت دانشگاه برکلی کالیفرنیا در این دانشگاه برگزار شد و پذیرای تعداد قابل توجهی از کارآفرینان ایرانی، فعالان ایرانی صنعت تکنولوژی در سیلیکون ولی و مدیران شرکت‌های بزرگ آی تی در ایران بود.
 
امسال با انتخاب برلین، برنامه‌های مربوط به حضور ایرانیان فعال در صنعت تکنولوژی و به خصوص کارآفرینان جوان فعال در کسب‌وکارهای اینترنتی هم به شکل گسترده‌تری دنبال شده است. در ایران جشنواره‌ای تحت عنوان پل برای انتخاب ایده‌های برتر در زمینه تکنولوژی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی برگزار شد و برندگان جشنواره حالا در برلین حضور خواهند داشت و ایده‌های خود را از نزدیک با بزرگان ایرانی سیلیکون ولی به اشتراک می‌گذارند. 
علی زواشکیانی دبیر جشنواره پل که امسال خود به‌عنوان سخنران در آی‌بریج حضور دارد، می‌گوید: کنفرانس پل به شکل موفقی توانست بخش عمده‌ای از بازیگران اصلی صنعت تکنولوژی در ایران و جوانان علاقه‌مند و کارآفرین در استارت‌آپ‌های ایرانی را گردهم جمع کند و در نهایت بسیاری از این جوانان که دارای ایده‌های برتر بودند با حمایت جشنواره در آی‌بریج برلین حضور پیدا می‌کنند. 
پلی بین کارآفرینان تکنولوژی
 
کنفرانس (iBridge) برلین یک رویداد سه روزه است و همچنان که از نام آن مشخص است قرار است «پلی» باشد بین کارآفرینان ایرانی عرصه تکنولوژی و اینترنت در داخل وخارج از کشور. حضور ایرانیان موفق در سیلیکون ولی که خود زمانی ایران را ترک کرده‌اند در کنار جوانانی که حالا کسب‌وکار نوپایی را در ایران به راه انداخته‌اند هدف اصلی (iBridge) است. این دو نسل در کنار گروهی از سرمایه‌گذاران و فعالان خارجی صنعت تکنولوژی که حالا فرصت‌های موجود در بازار ایران را به وضوح مشاهده می‌کنند، فرصت مغتنمی برای ایجاد یک تعامل و یک حرکت چندجانبه جدید در بازار تکنولوژی ایران است. (iBridge) امسال در برلین برگزار می‌شود، شهری که مهد استارت‌آپ‌های تکنولوژی در اروپا است و اکوسیستم کارآفرینی و اقتصاد شرکت‌های نوپا در آن بسیار فعال و رو به رشد است. از طرفی نزدیکی برلین (در مقایسه با آمریکا) به ایران فرصتی را برای سه گروه ایرانیان مقیم آمریکا، مقیم اروپا و داخل کشور برای حضور در کنار هم فراهم می‌کند.
 
سخنرانی‌ها
محور اصلی کنفرانس(iBridge) بر سخنرانی و برگزاری پنل‌ها استوار است. سال گذشته مجموعه‌ای از مشهورترین ایرانیان سیلیکون ولی و مدیران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی ایرانی سخنرانی‌های اصلی را تشکیل می‌دادند. هر چند تا آخرین لحظات نوشتن این گزارش هم لیست سخنرانان iBridge امسال کاملا نهایی نشده اما در لیستی که هم اکنون روی سایت کنفرانس قرار گرفته افرادی چون علینقی مشایخی (اقتصاددان)، طهماسب مظاهری (وزیر اسبق اقتصاد)، Dave McClure (سرمایه‌گذار و فعال مشهور استارت‌آپی)، بهزاد نصری (مدیر توسعه استراتژیک اقتصادی شرکت اینتل)، آرش افراخته (مدیرAridenTechnologies)، سعید عمیدی (مدیرعامل Plug and Play)، محمد افشار (معاون شرکت اوراکل)، محمدمهدی نایبی (استاد دانشگاه شریف)، فرشاد نوشادی (مشاور بانک سامان و سرمایه‌گذار)، سعید غفوری (مدیرعامل iCelero)، روزبه پیروز، (سرمایه‌گذار)، یحیی تابش (استاد دانشگاه استنفورد و شریف)، سعید رحمانی (مدیرعامل سرآوا)، فریدون قاسم‌زاده (مدیرعامل افرانت)، شهاب جوانمردی(مدیرعامل فناپ)، حامد ساجدی (شناسا)، نازنین دانشور (تخفیفان)، حامد قنادپور (ارتباطات فردا)، محسن ملایری (مدیرعامل آواتک)، حسام آرمندهی‌مدیر(کافه بازار) و ناصر غانم‌زاده (نماینده لین‌استارت‌آپ ماشین در ایران) در آی‌بریج سخنرانی خواهند کرد.
 
بحث‌های داغ
هر چند احتمالا بسیاری از شرکت‌کنندگان در کنفرانس آی‌بریج امسال این رویداد را فرصتی برای شبکه‌سازی و آشنایی با دیگر فعالان تکنولوژی در کشورهای دیگر خواهند دید؛ اما موضوعات مطرح شده برای سخنرانی‌ها و پنل‌ها هم نشان‌دهنده بحث‌های داغی است که در سه روز کنفرانس شاهد آن خواهیم بود. موضوعاتی چون صنایع های تک و کارآفرینی و نوآوری، فرصت‌ها و چالش‌های موجود در ایران، اکوسیستم اقتصادی ایران، بازیگران و فعالان، اکوسیستم کارآفرینی، آینده صنعت تکنولوژی در ایران از جمله موضوعاتی است که برای سخنرانی‌های اصلی در نظر گرفته شده است. در عین حال ده‌ها پنل و جلسه دیگر نیز در فاصله برگزاری سخنرانی‌های اصلی و در سالن‌های مجاور به‌طور همزمان برگزار می‌شود که در آن موضوعات مختلفی مورد بحث قرار می‌گیرد.
 
برنامه‌های دیگر
امسال در کنفرانس بریج به جز سخنرانی‌های اصلی شاهد پنل‌هایی هم در زمینه‌های مختلف خواهیم بود که جمع گسترده‌ای از فعالان اقتصادی، تکنولوژی و … از اروپا، آمریکا و ایران در آن حضور خواهند داشت. همچنین استارت‌آپ‌های ایرانی نیز در کنفرانس امسال امکان معرفی پروژه‌های خود را خواهند داشت. همچنین تور بازدید از انکوباتورهای آلمان نیز از جمله برنامه‌های مرتبط با آی‌بریج برلین است. مجموعه این برنامه‌ها و رویدادها آی‌بریج برلین را به یکی از مهم‌ترین رویدادهای تکنولوژی مرتبط با ایران تبدیل می‌کند.
 
 
گاردین از انقلاب استارت‌آپ‌های ایرانی نوشت
نشریه گاردین در یکی از تازه‌ترین مقالاتش ضمن معرفی استارت‌آپ‌های موفق ایرانی به شروع فاز دوم انقلاب در عرصه استارت‌آپ‌های کشورمان اشاره کرده است. این نشریه با اشاره به اینکه تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی نتوانسته است کارآفرینان آنلاین ایرانی را از عرصه پیشرفت بازدارد، نوشته است که جوانان ایرانی هر روز به فناوری‌های سیلیکون‌ولی، مهد شرکت‌های تکنولوژیک آمریکا نزدیک‌تر می‌شوند. در این مقاله گاردین با اشاره به اینکه کنفرانس آی‌بریج (iBridges) در برلین با هدف کشف چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی در ایران برگزار می‌شود، نوشته شده است که این کنفرانس به دقت مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ به‌ویژه در زمانی که مذاکرات اتمی برای حل موضوع هسته‌ای ایران احتمال رفع تحریم‌ها را افزایش می‌دهد و در صورت رفع تحریم‌ها سایر کشورها می‌توانند در بخش فناوری ایران سرمایه‌گذاری کنند. اسامی شرکت‌کنندگان ایرانی در این کنفرانس به این شرح است: دیجیکالا، یک پایگاه بازرگانی اینترنتی که با 750.000 بازدیدکننده انحصاری در هر روز که بزرگ‌ترین پایگاه از این دست در سطح خاورمیانه است و ارزش آن 150 میلیون دلار برآورد می‌شود، آپارات، نسخه ایرانی یوتیوب، تخفیفان (یک وب‌سایت مشابه Groupon) و استارت‌آپ‌های کوچک‌تر همچون مامان‌پز، که ارائه‌کننده آشپزی خانگی به مشتریان آنلاینش است. دیو مک‌کلور، سرمایه‌گذار سرشناس سیلیکون‌ولی و موسس 500 استارت‌آپ و مدیر سابق سرمایه‌گذاری فیس‌بوک نیز در این کنفرانس شرکت خواهد کرد. او که از مشاهده فهرست استارت‌آپ‌ها و آی‌بریج‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس شگفت‌زده شده است با انتقاد از اینکه مقررات فعلی اجازه سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بخش فناوری ایران را نمی‌دهد، می‌گوید: «ایران مانند بسیاری از اقتصادهای نوظهور دارای جمعیت زیادی است، جمعیتی که عمدتا تحصیلکرده است و پتانسیل بالایی برای کارآفرینی دارد. اگر درهای ایران به روی خارجی‌ها گشوده شود و روابط ایران با آمریکا و سایر کشورهای جهان بهبود یابد، تصور می‌کنم رشد اقتصادی زیادی پیش رو باشد. بی‌شک فرصت‌های جذاب زیادی نیز برای استارت‌آپ‌های تکنولوژی فراهم خواهد شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.