سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 9, 2015
9:07 سه شنبه، 19ام خردادماه 1394
کد خبر: 70945

گردش مالی 25 میلیارد دلاری یک نمایشگاه فناوری

مردم تایوان ژوئن را به عنوان ماه فناوری می‌شناسند چرا که تایپه، در این ایام هر سال میزبان COMPUTEX Taipei بزرگ ترین رویداد مرتبط با کامپیوتر، اینترنت و فناوری‌های نوین آسیاست. امسال نیز این نمایشگاه از 2 تا 6ژوئن(12 تا 16 خرداد) در World Trade Center تایپه برگزار شد و در این رویداد 5 روزه که بر اینترنت اشیا، فناوری‌های پوشیدنی، اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند و سیستم‌های ابری تمرکز داشت، بیش از 100 نشست و کنفرانس برپا شد و در این برنامه ها، موضوع‌های مهم فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نمایشگاه که دارای 5هزار غرفه بود، هزار و 700 کمپانی شرکت داشتند و در طول این 5 روز، 130هزار نفر از سراسر دنیا از آن بازدید کردند.
 گجت‌های عجیب در کامپیوتکس
نمایشگاه کامپیوتکس 2015 که با همکاری بخش دولتی تایوان (TAITRA)و همچنین بخش خصوصی مجمع کامپیوتر تایپه (TCA) برگزار می‌شود، از اوایل سال 2000 در زمره یکی از بزرگ ترین نمایشگاه‌های فناوری و کامپیوتر در جهان به شمار می‌رود.
بعد از سبیت در هانوفر آلمان، دومین نمایشگاه بزرگ کامپیوتر در جهان ثبت شده است؛ نمایشگاهی که کمپانی‌های بزرگی همچون Intel, AMD, NVIDIA و همچنین برندهای تایوانی مشهور مانند Acer و ASUS پای ثابت آن هستند و هر سال علاوه بر همایش‌ها و نشست ها، جدیدترین دستاوردهای کمپانی‌های شرکت کننده نیز به نمایش گذاشته می‌شود و در برخی غرفه‌ها نیز استارتاپ‌ها گرد هم جمع می‌شوند و گاه محصولاتی عجیب به نمایش درمی آید کما این که امسال غرفه‌ای به نام »آینده را ببین« با گجت‌های عجیب و باورنکردنی در این نمایشگاه حضور داشت.
 
در این نمایشگاه، کیس‌های کامپیوتر با ظاهری عجیب نمایش داده شد که برخی قابلیت کاهش تولید گرما داشتند، کیسی که با یک اپ باز می‌شود، کیس‌های غول پیکر با 7 فن بزرگ، یک کیس کامپیوتر هم از کمپانی Asus که  به صورت روباتیک باز و بسته می‌شود توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد.
 
در بخش کالاها و گجت‌های عجیب، یک کامپیوتر خانگی رومیزی که به شکل فیل طراحی و ساخته شده، خودنمایی می‌کرد و همچنین کامپیوتری که درست مانند گل‌های لوتوس باز می‌شود بازدیدکنندگان را متحیر کرد. البته این بخش فقط به کامپیوتر و لپ تاپ‌ها محدود نمی‌شد و به عنوان مثال کمربندی که گوشی هوشمند شما را شارژ می‌کند، حلقه‌ای که می‌تواند اطلاعات شخصی را در خود ذخیره کند و همچنین دوربینی که می‌تواند در هر حالت و لحظه ای، صورت کاربر را تعقیب ‌کند تا عکس سلفی مناسبی بگیرد، ظرفی ویژه حیوانات خانگی که به آنها اجازه نمی‌دهد بیش از حد غذا بخورند و چاق شوند نیز بخشی دیگر از این گجت‌های جالب بود.
 
یکی دیگر از وسایل جالب موجود در این نمایشگاه، Lapdog بود که یک وسیله جانبی برای بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شود و کاربر می‌تواند با قرار دادن آن بر روی پاهای خود براحتی موس و کیبورد را روی آن متصل کرده و بدون ترس از افتادن این وسایل کوچک، به بازی بپردازد. ظاهر زیبا و رنگارنگ این وسیله نیز برای کاربران و بازدیدکنندگان جذاب بود.
 
 شهر هوشمند در کانون نگاه ها
امسال در نمایشگاه کامپیوتکس 2015 بیش از 100 کنفرانس برگزار شد که بخشی از آن به شرکت‌های بزرگی همچونAsus، Microsoft و  Intel اختصاص داشت. یکی از کنفرانس‌های نمایشگاه کامپیوتکس «نشستی برای شهر هوشمند» بود و بندتو ویگنا رئیس شرکت فرانسوی-ایتالیاییSTMicroelectronics ضمن سخنرانی در این کنفرانس گفت: پیش‌بینی سازمان ملل مبنی بر این است که تا سال 2050 بیش از دوسوم جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که از رقم فعلی بسیار بیشتر است و این مسأله  دولت‌ها را بر آن داشته است که به فکر طراحی شهرهای هوشمند به عنوان بهترین راهکار برای مقابله با مشکلات روزافزون شهرنشینی باشند.
 
وی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع نفت و گاز و بحران آب جهانی و همچنین افزایش زباله‌ها در جهان، باید برای آینده برنامه ریزی مناسبی شود. در این نشست همچنین عنوان شد که از فناوری‌ها و سرویس‌های مرتبط با اینترنت اشیا و اتوماسیون  می‌توان برای زندگی بهتر، مصرف کمتر انرژی، هزینه کمتر و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی استفاده کرد به بیان دیگر با کمک فناوری اینترنت اشیا می‌توان بیشترین کار را با کمترین انرژی انجام داد.
 
وی گفت: البته لازمه چنین شهری، وسایل شخصی هوشمند،سیستم‌های سنسور هوشمند،انرژی هوشمند و سیستم محاسبات ابری و پردازش اطلاعات است. در همایش «فناوری‌های پوشیدنی» نیز پانکجا کدیا از شرکت Qualcomm با ارائه چندین مدل ساعت هوشمند، به ارتقای سطح زندگی جامعه توسط این فناوری اشاره داشت و پیش‌بینی کرد که از 2014 تا سال 2019 بازار فناوری‌های پوشیدنی ارزشی معادل 27میلیارد دلار خواهند داشت. به اعتقاد وی 5 حوزه سلامت و تناسب اندام،جوانان، افراد سالمند،کارآفرینان و کودکان بیشترین استفاده را از این فناوری خواهند داشت و البته تحقق این آرزوها در گرو موفقیت فناوری اینترنت اشیا است.
 
دیوید لیو عضو مجمع کامپیوتر تایپه نیز گفت: امسال خانه‌های هوشمند و وسایل مرتبط با اپلیکیشن‌های مختلف و سنسورهای اینفرارد و همچنین امنیت خانه کانون توجه این نمایشگاه بود چرا که مؤسسه تحقیقاتی IDC پیش‌بینی کرده است که بازار اینترنت اشیا در سال 2015 رشدی 19درصدی دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری اینترنت اشیا متشکل از میلیون‌ها فناوری پوشیدنی،سنسور و شبکه نت ورک در سراسر جهان در شهرهای هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: طبق تحقیقات IDC تعداد اشیای متصل به اینترنت در تایوان از 150میلیون سال 2013 به 290میلیون در سال 2017 می‌رسد  که نشانه رشد سالانه 19درصدی است. این درحالی است که بازار جهانی اینترنت اشیا تا سال 2020 به 1/7تریلیون دلار خواهد رسید و بازار فناوری‌های پوشیدنی که تا انتهای 2014 حدود 19میلیون واحد بود تا سال 2018 از 100میلیون نیز می‌گذرد.
 
 بازدیدکنندگان 76درصدی آسیایی
در سال 2014 بیشترین تعداد بازدیدکننده از نمایشگاه کامپیوتکس تایپه به ترتیب از کشورهای چین، ژاپن، امریکا، هنگ کنگ، کره، سنگاپور، تایلند،آلمان،مالزی و روسیه بودند.
امسال نیز 76درصد بازدیدکنندگان آسیایی بودند و پس از آن، امریکای شمالی با 6/10درصد و بازدیدکنندگان اروپایی با 7درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند. همچنین امسال 204کمپانی از 30 کشور به خرید پرینت سه بعدی،فناوری‌های پوشیدنی، تراشه‌های حافظه،لوازم جانبی تلفن هوشمند و…  در این نمایشگاه پرداختند که در میان آنها نام شرکت هایی مانندBuy Canada, Viasat, Staples Canada, Viglen, ASI Corp, MA Laboratories, Ulmart Toshiba دیده می‌شود.
 
امسال همچنین حدود 38 هزار و 550 خریدار از چین، ژاپن، امریکا، سنگاپور، مالزی، کره، آلمان، تایلند، هندوستان، کانادا، استرالیا و فیلیپین حضور داشت که نشان از رشد 6/1درصدی نسبت به سال گذشته دارد. گفته می‌شود این نمایشگاه امسال حدود 25میلیارد دلار در فرصت‌های تجاری گردش مالی داشته است و بانک‌ها و کمپانی‌های برتر و شرکت‌های IPO مانند توشیبا و Dell به دنبال طرح‌های نوآورانه بودند.
 
جوایز  سال
امسال Asus که یکی از بزرگ ترین غرفه‌های نمایشگاه کامپیوتکس 2015 را به خود اختصاص داده بود،14 جایزه را ازآن خود کرد که در بخش Best Choice Award شش محصول ایسوس ازجمله کنسول GR6، سیستم هوشمند ASUS Smart Home System، اولترابوک Zenbook UX305 و ساعت هوشمند ZenWatch  به دلیل طراحی منحصر به فرد این جایزه را ازآن خود کردند. از برگزیدگان Computex d&i Awards نیز می‌توان به تلفن هوشمندZenFone 2، پروژکتور قابل حمل P3B، لپ تاپ ROG G751، کامپیوتر یکپارچه A6420 و لپ تاپ Transformer book T300 Chi اشاره کرد.
 
شرکت Dell برای 13 اولترابوک،TPV Technology برای تلویزیون‌های منحنی سری AOC LX و Smanos برای کیت خانه هوشمند هم جایزه بردند. از دیگر برنده‌ها می‌توان به Acer, Asus, Philips, HTC, Gigabyte, Cougar اشاره کرد. همچنین 72محصول از میان 271محصول ورودی به عنوان برتر انتخاب شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.