تلفن همراه

گوشی

June 10, 2015
17:19 چهارشنبه، 20ام خردادماه 1394
کد خبر: 70970

علی اکبر جلالی: رتبه ایران در جهانی شدن/ با پدیده «زندگی موبایلی» مواجهیم

استاد دانشگاه علم و صنعت از رتبه ۱۵۶ ایران در شاخص جهانی شدن در میان ۱۸۱ کشور جهان خبر داد و گفت: اینترنت به عنوان قاره ششم دنیا، عامل موثری در جهانی شدن محسوب می شود.
علی اکبر جلالی در نخستین همایش ملی تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی، بر لزوم برنامه ریزی درازمدت برای سالهای آینده در زمینه استفاده از مزایای تلفن همراه هوشمند تاکید کرد و گفت: به زودی شاهد رواج پدیده جهانی شدن اینترنت اشیاء و تلفن همراه پوشیدنی هستیم اما در کشور هنوز برنامه مدونی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه تنها ۳ درصد سرمایه های کل جهان مربوط به سرمایه های فیزیکی است و ۹۷ درصد آن به سرمایه های اعتباری که دانش و فناوری نیز از جمله آنها است برمی گردد خاطرنشان کرد: امروزه فناوریهای ارتباطی و فضای سایبر عوامل تغییر در جهان هستند و نحوه بکارگیری مردم از این فناوری ها، بهترین راهنما برای سیاستگذاران در کشورهای مختلف دنیا محسوب می شود.
 
جلالی افزود: توسعه برنامه های سیاسی و اقتصادی در دنیا با رویکرد فناوری های ارتباطی در حال شکل گیری است و براین اساس کشورها با استفاده از ابزارهای ارتباطی همچون موبایل، نوآوری و خلاقیت را توسعه می دهند و تولید اشتغال می کنند؛ این درحالی است که در کشور ما از ابزارهای هوشمند برای ایجاد نوآوری استفاده نمی شود و کمپانی های بزرگ تنها به فکر کسب درآمد از جیب مردم هستند و به سمت نوآوری نمی روند.
 
وی با انتقاد از سیاست های نادرست در مواجهه با ورود تلفن همراه هوشمند به کشور گفت: نباید با اجبار به فناوری، لایه فرهنگی چسباند بلکه بهتر است از ابزارهای فناوری در جهت ایجاد خلاقیت استفاده کرد تا علاوه بر حل دغدغه اشتغال برای جوانان، کاربردهای این فناوری را نیز بالا برد.
 
این استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید براینکه نگاه مسئولان به بکارگیری روشهای نوآوری باید تغییر کند افزود: برای جهانی شدن نیازمند توسعه پهنای باند اینترنت هستیم؛ چرا که اینترنت قاره ششم دنیا محسوب می شود و عاملی موثر در جهانی شدن است؛ این قاره دارای فرهنگ مخصوص، زبان و آداب و رسوم مشترک است که باید در این قاره سهمی داشت.
 
وی شبکه های اجتماعی و ویدئوها را مهمترین ابزارهای ارتباطی آینده عنوان کرد که روز به روز نیز کارکرد جدیدی به خود می گیرند و اظهار داشت: پدیده «زندگی موبایل» ، بهترین ابزار تجارت در آینده محسوب می شود.
 
جلالی با تاکید براینکه در این عرصه به جای آنکه تاثیرگذار باشیم تاثیرپذیر هستیم گفت: رتبه ایران در بحث جهانی شدن از میان ۱۸۱ کشور جهان رتبه ۱۵۶ است و این به این معنی است که ما جهانی نمی اندیشیم و در این زمینه موفق نبوده ایم.
 
در این همایش کامبیز بدیع معاون پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به مخاطرات احتماعی فناوری های حرکتی از جمله موبایل از نگاه جامعه شناسی پرداخت و غرف شدن در کاربری و دورماندن از واقعیات محیطی، تضعیف تدریجی قوه خلاقیت و قابلیتهای احساسی، بروز عوارض روانی و اختلالات جسمی، توهم و بروز خودشیفتگی را از جمله مخاطرات استفاده از فناوریهای حرکتی برشمرد.
 
وی گفت: البته استفاده از موبایل آورده هایی چون بازیابی اطلاعات، تولید محتوا، امکان یادگیری آنلاین، ایده پردازی و بهره مندی حداکثری از زمان را به همراه دارد اما باید با ارائه روش های تفهیم ضایعات فردی و اجتماعی ناشی از استفاده نادرست از این ابزار، کاربران را به بهره گیری از مزایای آن از جمله استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی در راستای آگاهی بخشی ترغیب کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.