اپلیکیشن

تلفن همراه

June 12, 2015
10:14 جمعه، 22ام خردادماه 1394
کد خبر: 70998

پیام های فوروارد شده در تلگرام، نقض حریم خصوصی یا یک ویژگی کاربردی؟

به تازگی موضوعی در اپلیکیشن تلگرام دیده و گزارش شده است که از طریق آن هنگامی که پیام شخصی را برای افراد دیگر فوروارد می‌کنید، نام او نیز همراه متن پیام فرستاده می‌شود و شخص مقابل می‌تواند با کلیک روی نام این فرد، به پروفایل وی منتقل شده و به او پیام دهد.
 
اگر اهل پیام‌های گروهی و تشکیل گروه‌ها در تلگرام باشید احتمالا تا به حال پیام‌هایی را مشاهده کرده‌اید که در ابتدای متن آن‌ها نوشته ای با عنوان Forwarded From و بعد از آن نیز یک نام (برای مثال Zoomit ) قابل مشاهده است. این عنوان به معنی آن است که شخصی که این پیام را در گروه یا به طور اختصاصی برای شما فرستاده است، آن را از شخصی با نام کاربری Zoomit برای شما فوروارد کرده است و درواقع نام آن شخص نه تنها برای شما مشخص خواهد شد بلکه قابل کلیک کردن بوده و شما را به پروفایل وی انتقال می‌دهد و می‌توانید به راحتی برای او پیام نیز ارسال کنید که یک ضعف در حریم خصوصی افراد در اپلیکیشن تلگرام به حساب می‌آید.
 
با وجود آنکه شماره‌ی افراد برای دیگران قابل مشاهده نیست اما نام وی و امکان دریافت پیام برای تمامی کاربران، آزاد گذاشته شده و حتی اگر خود شما در گروهی عضو  نباشید، ممکن است از طریق فوروارد شدن یکی از پیام هایتان توسط دوستان، برای صدها کاربر دیگه قابل رویت باشید. موضوع بسیار عجیب در این باره این است که تیم تلگرام نه تنها این موضوع را یک باگ نمی‌داند، بلکه از آن به عنوان یک ویژگی برای حفظ کپی رایت متون فوروارد شده نیز یاد می‌کند.
 
دلیل اول آنکه اگر بنا به حفظ کپی رایت باشد پس پیام‌های کپی شده نیز باید دارای چنین قانونی باشند، در حالی که اگر شما پیامی را به جای فوروارد، کپی و سپس ارسال کنید هیچ نامی از وی برای دیگران قابل مشاهده نخواهد بود. دلیل دوم نیز آنکه تلگرام یک شبکه‌ی اجتماعی برای ارسال پیام‌ است که کاربران آن تنها به افراد عادی خلاصه می‌شوند و شاید در خوش بینانه ترین حالت تنها یک درصد از کاربران آن نویسندگان یا شاعرانی باشند که قصد اشتراک گذاری متن هایشان را داشته باشند و درواقع با کمی نگاه عمیق تر می‌توان به این موضوع پی برد که موضوعی به اسم کپی رایت در چنین اپلیکیشن‌هایی چندان مفهومی ندارد.
 
 
حتی اگر چنین موضوعی را یک ویژگی مفید و شایسته از سوی تلگرام بدانیم، اجبار در فرستادن نام شخص، یک موضوع منفی به حساب می‌آید و شاید اگر همانطور که در هنگام فوروارد کردن یک ایمیل می‌توان نام فرستنده را حذف کرد، در پیام‌های ارسالی نیز چنین امکانی در نظر گرفته می‌شد این موضوع نه تنها یک ضعف، بلکه یک ویژگی خوب نیز به حساب می‌آمد که متاسفانه با تمام این اوصاف حداقل تا نسخه‌ی فعلی تلگرام این موضوع پابرجاست و آن طور که به نظر می‌رسد تصمیمی برای حذف یا اختیاری کردن آن نیز در دستور کار تلگرام دیده نمی شود. مسلما این موضوع برای بسیاری از کاربران از اهمیت خاصی برخوردار نیست اما در سوی مقابل، کاربران بسیاری نیز وجود دارند که چندان از این ویژگی تلگرام خوشحال نخواهند شد.
 
به لطف این ویژگی تلگرام، آیدی شما هرگز حالت خصوصی کامل را نخواهد داشت و حتی اگر از عضویت در گروه‌های مختلف نیز خودداری کنید، با این حال ممکن است پیام‌های شما توسط دوستانتان در گروه‌ها فوروارد شود و به همین راحتی نام کاربری شما در اختیار دیگران قرار بگیرد و چه بسا پیام‌های مزاحمت آمیزی نیز دریافت کنید. اما در رابطه با دوستان نزدیک یا خصوصی خود اگر علاقه ای به اشتراک نام کاربری آن‌ها در گروه‌های مختلف، یا حتی دوستان دیگرتان ندارید، فعلا راه حلی به جز کپی و ارسال دستی پیام های متنی، به جای فوروارد کردن آن‌ها وجود ندارد.
 
نظر شما در این باره چیست؟ آیا این امکان را یک ویژگی مفید در تلگرام می‌دانید؟ یا آن را نقص حریم خصوصی افراد به حساب می‌آورید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.