باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

June 12, 2015
16:58 جمعه، 22ام خردادماه 1394
کد خبر: 71009

روزهای خاکستری مخابرات و وزارت ارتباطات

«تعرفه‏ های جدید تلفن ثابت اعلام شد + جدول» این عنوان خبری است که صبح روز گذشته روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت؛ خبری که بلافاصله و در تماس «دنیای اقتصاد» با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکذیب شد.
سازمان تنظیم با اعلام اینکه انتشار چنین خبرهایی جریان سازی شرکت مخابرات ایران است، اعلام کرد که به هیچ‏ وجه طرح بررسی تغییر تعرفه مخابراتی در دستور کار کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار ندارد.
همزمان با اعلام بی‏ خبری سازمان تنظیم از انتشار چنین خبری، سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز در پاسخ به «دنیای اقتصاد» از «نهایی شدن تغییر تلفن ثابت در کمیسیون سازمان تنظیم» ابراز بی‏ اطلاعی می‏کند و می‌گوید: هنوز تغییر تعرفه تلفن ثابت در حال بررسی است؛ اما اگر هم خبر منتشر شده این خبرگزاری صحیح باشد باز هم این افزایش تعرفه مورد قبول شرکت مخابرات نیست و باید این تعرفه با تغییرات بیشتری همراه باشد.
 
 
افزایش 100 درصدی تعرفه ؟!
بنا بر خبر خبرگزاری فارس، پیشنهاد مخابرات برای تغییر تعرفه‏های تلفن‏ثابت در کمیته تخصصی رگولاتوری بررسی و نهایی شده است. براین اساس نیز نرخ مکالمه داخل استانی از ۳۰ به ۷۰ ریال و نرخ مکالمه خارج استانی 20 درصد افزایش یافته است.
 
براساس این خبر، مشخص شده که تعرفه‏های جدید تلفن ثابت در کمیته تخصصی مربوطه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نهایی شده که پیش از ارسال به کمیسیون تنظیم مقررات برای تصویب نهایی، موضوع اختلاف میان مخابرات و وزارت ارتباطات مطرح می‏شود. تا جایی که چندی پیش محمود واعظی، وزیر ارتباطات اعلام کرد: به‌دلیل تعلل مخابرات در ارائه برنامه توسعه، افزایش تعرفه تلفن ثابت از دستور کار خارج شد.
 
براساس تعرفه نهایی تصویب شده در کمیسیون سازمان تنظیم که گویا بعد از اختلاف نظر بین مخابرات و وزارت ارتباطات به خاطر برکناری مدیرعامل این شرکت از دستور کار کمیسیون خارج شده، قرار بوده قیمت هر دقیقه تماس داخل استانی از 30 ریال به 70 ریال تغییر کند.
همچنین پیشنهاد مخابرات برای این تعرفه دقیقه‏ای 100 ریال بوده که در رگولاتوری تعدیل شده است. از سوی دیگر قرار بوده قیمت هر دقیقه تماس بین‏استانی از 330 ریال به 400 ریال افزایش پیدا کند. در این بخش نیز پیشنهاد مخابرات برای این تعرفه دقیقه ‏ای 500 ریال بوده که در رگولاتوری تعدیل شده است. حداقل مبلغ آبونمان (برای خطوط بی‏کارکرد طی دوره) نیز برای شهرهای بزرگ 50 هزار ریال و در شهرهای کوچک 20 هزار ریال خواهد بود.
 
هرچند سازمان تنظیم مقررات روز گذشته در جوابیه ‏ای این خبرها را تکذیب کرده اما داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‏گوید: اگر چنین خبری هم صحت داشته باشد تنها تعرفه‏ ها 15 یا 16 درصد افزایش پیدا می‏کند که با توجه به هم‏کدسازی تلفن ثابت و ضررهایی که مخابرات در این خصوص متحمل شده این تغییر تعرفه ‏ها انتظارات مخابرات را برآورده نمی‏کند.
 
او با اعلام اینکه نمی‌داند چرا مدتی است بررسی تغییر تعرفه‏ های تلفن ثابت با توجه به وعده‏ های وزیر ارتباطات از دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خارج شده، می‌افزاید: وزیر ارتباطات اعلام می‏کند که شرکت مخابرات برنامه‏ توسعه‌ای در این خصوص به وزارتخانه ارائه نداده و در این شرایط نباید انتظار افزایش تعرفه را داشته باشد، این در حالی است که مخابرات تمام برنامه ‏های توسعه ‏ای خود را تقدیم وزارت ارتباطات کرده است.
 
اظهارات زارعیان درخصوص برنامه‏ های توسعه‏ ای شرکت مخابرات در حالی است که سازمان تنظیم مقررات اعلام می‌کند هیچ کدام از این برنامه‏ های ارسالی به سازمان تنظیم برنامه توسعه ‏ای نبوده چرا که هیچ ضمانت اجرایی نداشته و امضای هیات‌مدیره شرکت مخابرات نیز در این برنامه ‏ها دیده نشده است.
 
 
ادامه مناقشات
تغییر تعرفه تلفن ثابت طی دوماه گذشته به پرمناقشه ‏ترین مساله بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات تبدیل شده است. البته این مناقشه بعد از برکناری ناگهانی کاظم ابراهیمی صدرآبادی از مدیریت شرکت مخابرات ایران، فردی که برخی شنیده ‏ها او را نزدیک به وزارت ارتباطات می‌دانستند، رنگ دیگری به خود گرفت. حداقل طی یک ماه گذشته اکثر خبرگزاری‏ ها پر شده است از انتقادها و جوابیه‏ هایی که این دو نهاد برای یکدیگر ارسال می‏کنند.
 
داوود زارعیان در خصوص بالاگرفتن انتقادهای وزیر ارتباطات نسبت به برنامه‏ های مخابرات بعد از برکناری ابراهیمی می‏گوید: مخابرات و وزارت ارتباطات هیچ درگیری با یکدیگر ندارند. ما تنها می‌خواهیم وزیر ارتباطات براساس وعده ‏ای که داده است و با توجه به پایان هم‏کدسازی مخابرات، تغییر تعرفه‏ های این بخش را تصویب کند.
 
او تاکید می‏کند که ثابت ماندن تعرفه تلفن ‏ثابت در چند سال اخیر با توجه به رشد قیمت خدمات و سرویس‏ های مختلف در کشور، باعث وارد شدن ضررهای زیادی به این شرکت شده است.
او با اعلام ضررهای وارد شده به شرکت مخابرات بعد از هم‏کدسازی می‏ افزاید: بعد از اجرای این طرح و با توجه به گزارش‌های تهیه شده از زمان اجرای این طرح در کشور، درآمد مخابرات بین 10 تا 30 درصد کاهش داشته است. همچنین اگر قرار نیست در این خصوص وزارت ارتباطات دستور به افزایش تعرفه‏ های تلفن ثابت بدهد حداقل میزان تعرفه به سال 82 بازگردد. با این کار دیگر مخابرات هیچ شکایتی نخواهد داشت.
 
به گفته وی در حال حاضر هزینه قبض ‏های تلفن برخی مشترکان به قدری پایین است که در هر دوره برای 5 میلیون مشترک قبض صادر نمی‏شود، چرا که هزینه‏ های تهیه، چاپ و ارسال این قبض‏ها از رقم پرداختی آنها به مراتب بیشتر خواهد بود.
براساس اظهارات وی حال حاضر نزدیک به 5 میلیون خط تلفن ثابت در اختیار افراد است که شاید سالی یکبار هم از این خط‏ها استفاده نمی‏ کنند، اما مخابرات برای نگهداری از این خطوط به صورت ماهانه هزینه بالایی را پرداخت می‌کند. باید سیاستی در نظر گرفته شود تا مخابرات متحمل چنین هزینه‏ های اضافی نشود و بتواند چنین هزینه‏ هایی را در بخش توسعه شبکه خود به‌کار گیرد.
 
 
توسعه زیرساخت‏ها برای جبران ضرر
درحالی‌که مسوولان شرکت مخابرات ایران طی چند ماه گذشته تمام تلاش خود را برای راضی کردن وزارت ارتباطات به افزایش تعرفه‏ این بخش به‌کار بسته‌اند اما برخی کارشناسان پیشنهاد می‏کنند که این شرکت نیز مانند اکثر شرکت‌های مخابراتی دنیا برای جبران ضرر خود از بخش مکالمه بهتر است روی سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده خود تمرکز کند.
به باور این کارشناسان مخابراتی شرکت‌های مخابراتی بین ‏الملل در حال حاضر همپای تغییرات در دنیای تکنولو‏ژی و همچنین استفاده روز‏افزون از شبکه‏ های اجتماعی پیام‌رسان، به دنبال نوآوری در سرویس‏ های خود هستند. به باور این گروه وقتی یک اپراتور ثابت تلفن به بهانه هم‏کدسازی صحبت از کاهش درآمد خود می‏کند و برای خروج از این راه تنها به فکر افزایش تعرفه است، فعالیت و توسعه این بازار را به بیراهه می‏کشاند.
 
این کارشناسان تایید می‌کنند که بهتر است مخابرات به جای تلاش برای افزایش تعرفه تلفن ثابت روی سرویس‏ های پرمخاطب دیگر مانند اینترنت سرمایه ‏گذاری کند تا از این راه بتواند ضرر خود را در بخش تلفن ثابت جبران کند. همچنین با توجه به نوآوری در دنیای تکنولوژی مخابرات نباید انتظار داشته باشد که خدمتی که همیشه برایش پولساز بوده باز هم برایش سود به دنبال داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.