سخت‌افزار

June 13, 2015
12:06 شنبه، 23ام خردادماه 1394
کد خبر: 71022

مروری بر سیر تکاملی صنعت تکنولوژی تلویزیون از آغاز تا امروز

 
داستان سیر تکامل‌ جعبه جادویی که راوی قصه‌های بسیاری بوده است، خود قصه‌ای هیجان‌انگیز و خواندنی‌‌ دارد. داستانی که از دستگاه‌های عظیم‌الجثه و سیاه‌وسفید آغاز شده و امروز، به نسل جدید تلویزیون‌های UHD رسیده است.
 
به گزارش بیزنس اینسایدر (Business Insider)، در میان تولیدکنندگان بی‌شمار تلویزیون از گذشته تا به امروز، سامسونگ همواره به شکل مستمر، نقشی راهبردی داشته است. سامسونگ فعالیتش را در زمینه تولید تلویزیون، از دهه 70 میلادی و با تلویزیون سیاه‌وسفید آغاز کرد و در سال 1978 رقم تولید این مدل تلویزیون به چهار میلیون دستگاه رسید؛ اما آغاز دهه 80 میلادی، مصادف با رشد و تحول توأمان تکنولوژی تلویزیون و سامسونگ بود؛ در سال 1981 تولید تلویزیون‌های رنگی سامسونگ به یک ‌میلیون دستگاه رسید و صادرات تلویزیون‌های رنگی سامسونگ در سراسر آسیا آغاز شد. سامسونگ در سال 1997 موفق به ساخت بزرگ‌ترین تلویزیون جهان با اندازه 30 اینچی شد. در سال 1998، در زمینه فروش تلویزیون‌، موفق به کسب رتبه اول جهانی شد و تولید انبوه اولین تلویزیون دیجیتال دنیا را آغاز کرد و امروز،  برای 9 سال متوالی سامسونگ جایگاه اول را در بازار جهانی تلویزیون به خود اختصاص داده است.
 
با آغاز قرن بیست و یکم و در سال 2000 میلادی، سامسونگ از مدلی از تلویزیون رونمایی کرد که رکورد شفافیت تصویر را شکست. روند تولید بزرگ‌ترین TFT-LCD که از دهه 90 میلادی آغاز شده بود، در سال 2002 به تولید تلویزیون 54 اینچی رسید. همچنین تولید باریک‌ترین تلویزیون دنیا نیز در این سال آغاز و در سال 2004 اولین تلویزیون LCD سامسونگ با اندازه 46 اینچ وارد بازار شد. LCD انعطاف‌پذیر و LCD فوق انعکاسی با اندازه 72.1 اینچی از دیگر محصولات سامسونگ بودند که تا سال 2006 تولید شدند.
 
در سال 2009، سامسونگ از جدیدترین تکنولوژی خود در ساخت تلویزیون پرده‌برداری کرد؛ باریک‌ترین تلویزیون جهان (6.5 میلی‌متر) در نمایشگاه بین‌المللی CET به نمایش درآمد. در این مسیر و در سال 2014 اولین تلویزیون‌های UHD و Curved در دنیا توسط سامسونگ عرضه شد. تلویزیون‌های UHD سامسونگ با قابلیت پخش تصاویر هشت میلیون پیکسلی، ترکیبی از سه رنگ کامل قرمز (R)، سبز (G) و آبی (B) است که در بسیاری از تلویزیون های UHD برندهای متفرقه قابل تولید نیست .
 
اما در سال 2011 تحول عظیم سامسونگ در صنعت تلویزیون با تولید تلویزیون‌های هوشمند وارد مرحله تازه‌ای شد. تلویزیون‌هایی که سرویس‌های اینترنتی ارائه می‌کنند، نرم افزارهای کاربردی را در دل خود دارند و امکان تماس تصویری را بعنوان یکی از سرویس های خود برای کاربر فراهم می آورد. سرویس های جدیدی که تلویزیون را صرفا از دستگاهی برای تماشای برنامه های تلویزیونی فراتر برده است.
 
در سال 2015 ، و در ادامه راه تولید تلویزیون های UHD (که از سال 2012 آغاز شده بود)، سامسونگ تلویزیون های SUHD را با تکنولوژی جدید تولید رنگ( نانو کریستال) که انحصارا در اختیار این شرکت است روانه بازار کرد. بنا به گفته متخصصان یکی از مزایای محصول اخیر این ابر قدرت عرصه تولید محصولات صوتی و تصویری، عدم استفاده از عنصر کادمیوم در تولید رنگ‌های طبیعی است که به وضوح در محصولات بیشتر تولید کنندگان تلویزیون های UHD در حال کاربرد است. عنصر کادمیوم در بروز مسمومیت و بیماری های جدی از جمله سرطان بسیار موثر شناخته شده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.