اپراتورها

بازار سرمایه

رگولاتوری

June 18, 2015
22:27 پنجشنبه، 28ام خردادماه 1394
کد خبر: 71187

گاف رسانه متعلق به مالک مخابرات، پیشبینی‌ها در خصوص سناریوی فروش نمایشی دوباره این شرکت را تقویت کرد: مخابرات خریدار و فروشنده ندارد

tci logo.jpg

در حالی که در پی بالاگرفتن مجادلات رسانه ای بین وزارت ارتباطات و مالکان شرکت مخابرات ایران، رئیس هیئت مدیره مخابرات از انتشار آگهی فروش 100 درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبین بعنوان مالک بلوک مدیریتی 50 درصد بعلاوه یک سهم شرکت مخابرات ایران در شنبه آینده خبر داده بود؛ فارس‌نیوز بعنوان رسانه متعلق به نهاد مالک بلوک مدیریتی مخابرات با انتشار عجیب یک گزارش بظاهر تحلیلی و زودهنگام، عملا سناریوی واقعی این طرح را به صورت زودهنگام منتشر ساخت. 

به گزارش ایستنا، فارس‌نیوز در ابتدای گزارش خود با عنوان "پایان ادعای ارزان‌فروشی مخابرات برای همیشه؛ مخابرات خریدار و فروشنده ندارد"، با اشاره به اینکه مالک مخابرات روز شنبه آگهی فروش سهام خود را منتشر می‌کند "تا منتقدان دولتی و شبه دولتی ارزان فروشی مخابرات را به مبارزه طلب کند" تصریح کرده "اگر این مناقصه متقاضی نداشت صدای انتقاد دولت را خاموش کرده و اگر داشته باشد شرایط سختی از جمله اهلیت در انتظار خریدار خواهد بود".

در بخش دیگری از این گزارش آمده "در حالی که هنوز آگهی فروش سهام مالک مخابرات منتشر نشده و جزئیات و شرایط فروش مشخص نیست، شواهد موجود نشان می‌دهد فروش 100 درصد سهام به صورت بلوکی آگهی خواهد شد و سهام به صورت خرد عرضه نمی‌شود. خرید و فروش بخشی از سهام توسعه اعتماد مبین تغییری در سهام مدیریتی مخابرات ایجاد نمی‌کند. از سویی خرید درصدی از سهام توسعه اعتماد مبین برای خریدار جذابیتی ندارد و فروش درصدی از سهم نیز دردی از توسعه اعتماد مبین برطرف نمی‌کند. بنابراین کسی که برای خرید 100 درصد سهام توسعه اعتماد مبین پا پیش می‌گذارد باید توانایی پرداخت حداقل حدود 10 هزار میلیارد تومان ( به 2 برابر قیمت تابلو بورس) یا حدود 18 هزار میلیارد تومان (با احتساب 11 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده) داشته باشد. توسعه اعتماد مبین با این پیشنهاد که سهامش را برای فروش عرضه می‌کند، دولت و تمام نهادهای شبه دولتی را مخاطب قرار می‌دهد که در صورت توانایی می‌توانند بار دیگر مخابرات را بخرد،اما خرید مخابرات توسط دولت علاوه بر اینکه با اصل 44 مغایر و با جیب کم‌پول دولت ناسازگار است، دولت را با انتقادهای جدی مواجه خواهد کرد".
 
در ادامه این گزارش با اشاره غیرمستقیم به بخشی از سخنرانی شفاف دکتر سیدهاشمی در خصوص فروش بلوک مدیریتی مخابرات که از هلدینگهای دولنی ای مانند شستا بعنوان خریدار احتمالی اسم برده بود، آمده "پیشنهاد معنا دار مالک مخابرات به شبه دولتی‌ها نیز اگر با پاسخ منفی روبرو شود، این پرسش را ایجاد خواهد کرد که وقتی این نهادها نیز سرمایه لازم یا تمایل برای خرید مخابرات را ندارند، از این پس با چه پشتوانه‌ای مخابرات به بازگردانده شدن تهدید خواهد شد؟"
 
فارس در ادامه به ظاهر تحلیل خود، با تغییر برخی جزئیات، با اشاره به اعلام ناگهانی هفته گذشته رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص به حراج گذاشتن بلوک 4 و 78 صدم درصدی (ونه 5درصدی) سهام مخابرات (و نه آنطور که فارس گفته توسعه اعتماد مبین) به علت عدم پرداخت تنها یکی از اقساط خرید این شرکت توسط توسعه اعتماد مبین این طور استدلال کرده که "هفته گذشته که سازمان خصوصی‌سازی علاقمند به فروش و دولت مایل به خرید 5 درصد سهام توسعه اعتماد مبین بودند، اوضاع متفاوت بود. در آن شرایط دولت می‌توانست علاوه بر داشتن 20 درصد سهام عدالت و 20 درصد سهام دولت جمهوری اسلامی ایران و خریداری 5 درصد سهام جدید، با مجوز سازمان خصوصی‌سازی اختیار 5 درصد سهام ترجیحی کارکنان -که قسطی 10 ساله دارد و 7 سال آن پرداخت شده- را تا 3 سال آینده در اختیار بگیرد و 50 درصد سهم، سهام مدیریتی مخابرات را داشته باشد و سرانجام 3 صندلی از 5 صندلی هیئت مدیره مخابرات را در اختیار بگیرد. در ماجرای آگهی فروش سهام توسعه اعتماد مبین توسط سازمان خصوصی‌سازی واضح بود که البته تمام این ماجرا بیش از آنکه جنبه اجرایی داشته باشد نمایش سیاسی مدیریتی است زیرا مسلم است شرکتی که تاکنون 20 درصد نقد و 11 قسط از 16 قسط (مجموعا 7 هزار میلیارد تومان) را پرداخت کرده برای 500 میلیارد تومان سهام مدیریتی را از دست نخواهد داد".
 
رسانه متعلق به نهاد مالک مخابرات در گزارش خود تصریح کرده "اما اقدام سازمان خصوصی‌سازی برای آگهی فروش سهام مالک مخابرات در رسیدن به منظور خود برای ایجاد شبهه و واکنش مخابرات موفق بود".
 
فارس‌نیوز در بخش دیگری از تحلیل زودهنگام خود آورده "در نهایت آنچه مسلم است این است که مالک مخابرات روز شنبه آگهی فروش 100 درصد سهام توسعه اعتماد مبین را منتشر خواهد کرد و در 5-4 روز مهلت گرفتن پاکت همزمان که یک شرکت تامین سرمایه ارزش‌گذاری سهام توسعه اعتماد مبین برای تعیین قیمت فروش را انجام می‌دهد، تکلیف مشخص خواهد شد. اگر این شرکت قصد فروش سهام مخابرات را داشت باید از طریق بورس عمل می‌کرد اما اکنون احتمالا فروش سهام توسعه اعتماد مبین به صورت مزایده و به بالاترین قیمت خواهد بود. اکنون شواهد موجود از یک گفت‌وگوی حقوقی مالی حکایت دارد. وزارت ارتباطات و دولت تهدیدها را تا انتشار آگهی فروش سهام مخابرات توسط سازمان خصوصی‌سازی جلو بردند و در مقابل مالک مخابرات، پیشنهاد آگهی فروش 100 درصد سهام را روی میز گذاشته است. همان طور که سرانجام آگهی دولت و سازمان خصوصی‌سازی برای فروش سهام توسعه اعتماد مبین مشخص بود، پیش‌بینی پایان آگهی توسعه اعتماد مبین نیز سخت نخواهد بود.
 
پایان بخش این گزارش هم اشاره شفافی به یکی از ابهامات معامله مخابرات در دولت گذشته در خصوص کنار گذاشته شدن خریدار دوم از این معامله بوده است، به طوری در در انتهای گزارش فارس نیوز آمده "روز شنبه که آگهی منتشر می‌شود دیدن بندهای سرسختانه‌ای از جمله اخذ تائیدیه اهلیت برای خریدار دور از ذهن نیست. شرط مهمی که در آخرین لحظات معامله بزرگ مخابرات، شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد را از رقابت برای تصاحب کرسی مدیریتی مخابرات دور کرد".
 
این بند، اشاره مستقیمی بود به ابهامات موجود در خصوص خروج ناگهانی شرکت پیشگامان کویر یزد از روند خرید بلوک مدیریتی مخابرات که خبر آن در روز عرضه منتشر شد. در حالی که رد صلاحیت این شرکت روز پنج‌شنبه مشخص شده و روز شنبه پیش از معامله نامه‌ی آن به بورس ارسال ‌شده بود. رد صلاحیت شرکت پیشگامان کویر یزد در حالی روز عرضه در برخی رسانه ها، منتشر شد که گفته میشد اهلیت فنی و مالی این خریدار قبلا توسط سازمان خصوصی سازی تایید شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.