اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

June 19, 2015
22:00 جمعه، 29ام خردادماه 1394
کد خبر: 71210

عرضه ۷۴ درصد بلوک مخابرات حریف ارزان فروشی می‌شود؟

خبرگزاری تسنیم: آگهی فروش ۱۰۰ درصد سهام کنسرسیوم مالک مخابرات در حالی قرار است فردا به شکل مکتوب منتشر شود که این کنسرسیوم بابت بدهی‌هایش تنها قادر است بلوکی ۷۴ درصدی را به کنسرسیوم‌های خصوصی و شبه دولتی بفروشد.
 
 
فردا قرار است آگهی رسمی فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین به عنوان مالک مخابرات منتشر شود تا سهامدار مالکیتی این شرکت خصوصی یک بار برای همیشه با کسانیکه معتقدند مخابرات ارزان واگذار شده، اتمام حجت کند.
سید مصطفی سید هاشمی رئیس هیات مدیره مخابرات ایران با بیان این خبر عنوان کرد: عاشق این نیستم که سهام مالکیتی این شرکت را داشته باشیم و حاضریم طبق شرایطی که این شرکت را از بورس خریداری کردیم، آن را واگذار کنیم.
 
وی عنوان کرد: ما در زمان خریداری این شرکت آن را به دو برابر آنچه بر روی تابلو اعلام شده بود خریداری کردیم و حال نیز با همین شرایط آن را واگذار می‌کنیم.
رئیس هلدینگ مخابرات ایران اذعان کرد: در زمان خریداری مخابرات 20 درصد را نقدا پرداخت کردیم و مابقی قرار شد در قالب 16 قسط به شکل بدهی تسویه شود که تاکنون 11 قسط آن را پرداخت کرده‌ایم و به عبارتی 74 درصد معامله انجام شده است.
 
وی افزود: تنها 26 درصد آن باقی مانده است که ظرف 2.5 سال آینده تسویه می‌شود اما اکنون مداوم ما را تهدید می‌کنند که معامله را باطل خواهیم کرد.
 
او در این باره به طرح واگذاری بلوک پنج درصدی بخش مالکیتی مخابرات توسط سازمان خصوصی سازی طی دو هفته گذشته اشاره کرد و گفت: شرکت توسعه اعتماد مبین بلوک مدیریتی مخابرات را به ارزش هر سهم 340 تومان خرید در حالیکه دو هفته گذشته بابت 19 روز عقب افتادن پرداخت یک قسط 500 میلیارد تومانی می‌خواستند حدود 5 درصد از سهام مربوط به بلوک مدیریتی را به ارزش هر سهم 220 تومان بفروشند تا مدیریت را از ما بگیرند.
سید هاشمی با بیان اینکه چنین اجازه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی طبق شرایط داده نشده و پس از تعویق 4 قسط می‌تواند اقدام به فروش سهام مخابرات کند، تصریح کرد: در ارتباط با کسانی هم که می‌گویند مخابرات را ارزان خریده‌ایم باید بگویم اگر ما ارزان خریده‌ایم چرا سازمان خصوصی‌سازی به ارزان‌تر از چیزی که خریدیم می‌خواست بلکو 5 درصدی را واگذار کند؟!
 
وی اضافه کرد: ما 11 هزار میلیارد تومان در مخابرات طی سال‌های خصوصی‌سازی سرمایه‌گذاری کردیم که این رقم به تأیید سازمان حسابرسی رسیده و باید در ارزش مخابرات لحاظ شود.
او گفت: از سوی دیگر قرار بود این بخش به شکل هلدینگ شِیر واگذار شود که قیمت آن در بازار بسیار بالاست.
حال در شرایطی که این شرکت در واکنش به اظهارات دولتی‌ها مبنی بر ارزان فروشی مخابرات و مقابله با تصمیمات فاقد پشتوانه سازمان خصوصی‌سازی اقدام به فروش 100 درصد سهام مالکیتی خود طبق شرایط خریده کرده است، گفتن چند نکته خالی از لطف نیست.
 
معاون وزیر ارتباطات معتقد است که ارزش مخابرات 120 هزار میلیارد تومان است در حالیکه سال 88 و در بزرگترین معامله تاریخ بورس کشور، کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین بلوک مدیریتی این شرکت (50 درصد + یک سهم) را به ارزش حدودا هشت هزار میلیارد تومان خریداری کرد، بنابراین سطح شرکت مادر مخابراتی بالا رفته و به یک سوم رقم پیشنهادی معاون وزیر ارتباطات هم قانع شده است.
از سویی دولت نمی‌تواند این بلوک را به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی اصل 44 خریداری کند و این کار برای شرکتی خصوصی شده خلاف قانون است.
 
بنابراین با توجه به اینکه صلاحیت متقضایان خرید بلوک مدیریتی مخابراتی یکی از شروط اجتناب ناپذیر است، احتمال دارد که طبق گفته رئیس هیات مدیره مخابرات کنسرسیوم‌ها شبه دولتی یا تامین اجتماعی در این قضیه ورود کند که این موضوع هم با توجه به وضعیت خراب اقتصادی دولت غیر ممکن است؛ البته ارزش 120 هزار میلیاردی مخابرات که صراحتا توسط معاون وزیر مطرح شد ناخودآگاه تمامی رقبا را از میدان به در می‌کند.
 
در ارتباط با کنسرسیوم تأمین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری آن نیز همین بس که رایتل پس از سال‌ها فعالیت هنوز نتوانسته به سوددهی برسد؛ لذا بعید است که این شرکت دنبال سرمایه‌گذاری دیگری برای اتلاف هر چه بیشتر منابع خود باشد.
 
نکته دیگر اینکه رئیس هیات مدیره مخابرات ایران گفته است که فردا (شنبه)، بلوک 100 درصدی شرکت توسعه اعتماد مبین به عنوان مالک مخابرات (50 درصد + یک سهم) را جهت فروش آگهی می‌کند در حالیکه به گفته خودش هم‌اکنون با پرداخت 11 قسط از مجموع 16 قسط، 74 درصد معامله را انجام داده است.
بنابراین همچنان 5 قسط خرید مخابرات پا برجاست و ظرف 2.5 سال آینده تسویه می‌شود؛ در چنین شرایطی فروش 100 درصدی سهام تا زمانیکه اقساط خرید به صورت کامل پرداخت نشده باشد، ممنوع است.
 
البته ممکن است راهکار مالکان مخابرات این باشد که بعد از فروش بلوک 100 درصدی سهام خود و از محل منابع حاصله، اقساط خود را می پردازند که در این صورت باید نظر سازمان خصوصی‌سزی جلب شود و الا امکان فروش 100 درصدی سهام وجود ندارد.
 
در کل باید اینطور گفت که بازی سیاسی مخابرات، دولت را در حصاری تنگ قرار می‌دهد و هر واکنشی از سوی آن به ضرر خود دولت تمام می‌شود؛ اگر دولت و شبه دولتی‌ها برای خرید مخابرات پا پیش نگذارند در واقع اظهارات خود مبنی بر ارزان فروشی مخابرات را زیر پا گذاشته‌اند.
 
اگر هم متقاضی خرید مخابرات شوند قطعا پول هنگفتی که البته بعید است وجود داشته باشد را باید از جیب بگذارند.
 
هفته آینده فرصت طلایی برای سهامداران بلوک مالکیتی مخابرات به حساب می‌آید. باید منتظر شد و نتیجه پیش کشیدن فروش سهام 100 درصدی آنها را دید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.