بازار سرمایه

June 22, 2015
14:45 دوشنبه، 1ام تیرماه 1394
کد خبر: 71309

یک کارشناس بازار سرمایه: عرضه بلوک مدیریتی شرکت‌های بزرگ تأثیری در سهام خرد آنها ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش سهام بلوک مدیریتی شرکت‌های خصوصی می‌تواند تا چند صد درصد ارزش سهام خرد آنها باشد، گفت: مزایده بلوک مدیریتی شرکت‌ها معمولا تأثیری در ارزش سهام خرد آنها ندارد.
 
 
حسین خزلی خرازی در گفت‌وگو با تسنیم، در ارتباط با اینکه عرضه سهام مدیریتی و مالکیتی شرکت‌های خصوصی به شکل یک جا و بلوک، چه تأثیری می‌تواند بر ارزش سهام آن شرکت داشته باشد؟ اظهار کرد: معمولا معاملات بلوک تأثیری در قیمت معاملات خرد ندارد در واقع اگر قرار باشد بلوک مدیریتی یک شرکت خصوصی به صورت مزایده واگذار شود، تأثیری در قیمت تابلوی بورس و معاملات خرد نخواهد داشت.
وی عنوان کرد: البته عکس این قضیه امکان دارد به این شکل که قیمت معاملات بلوک متأثر از قیمت خرد است ولی لزوما همان نیست.
 
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از این جهت تمامی بورس‌های دنیا و از جمله بورس تهران و فرابورس تابلو جداگانه‌ای برای معاملات عمده دارند، عنوان کرد: سهامداران بزرگ که معمولا بیش از یک درصد سهم شرکت را می‌خواهند به تابلوی بلوک که هیچ ربطی به خرده فروشی ندارد، رجوع می‌کنند.
 
خرازی با تأکید بر اینکه معمولا قیمت سهام در تابلوی بلوک حداقل 20 و حداکثر چند صد درصد بیشتر از سهام تابلوی خرد است، ابراز کرد: معمولا مبنای قیمت‌گذاری در معاملات خرد جو بازار و سود نقدی است که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند اما مبنا برای معاملات عمده همچون مخابرات و فولاد مبارکه خالص ارزش دارایی‌های آنها و نحوه کنترل آن شرکت‌هاست.
 
این کارشناس بازار بورس اضافه کرد: کسانیکه برای بلوک‌های بزرگ مخابرات یا فولاد مبارکه رقابت می‌کنند به دنبال کرسی هیات مدیره و کنترل آن شرکت‌ها هستند و لذا قطعا قیمت سهام برای این دسته از افراد با کسانیکه سهم را به صورت خرد می‌خرند تا در مجمع عمومی سود نقدی دریافت کنند، متفاوت است.
 
وی اختلاف 20 تا 50 درصدی بین ارزش سهام خرد و بلوک را امری متداول دانست و خاطر نشان کرد: مثلا اگر سهم شرکت ملی صنایع مس امروز 185 تومان باشد، ارزش سهام بلوک‌هایش زیر 400 تومان نخواهد بود.
او عنوان کرد: تمامی فعالان بازار این مبنای قیمت‌گذاری را می‌دانند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سازمان خصوصی سازی و حتی خود دولت همه بر این مبنا واقف است.
 
خرازی یادآور شد: سال‌های خیلی دور مثلا حدود 15 سال پیش، معاملات عمده در همین بازار خرد انجام می‌شد و خریدار مجبور بود کل فروشنده‌های خرد را هم بخرد که هزینه‌های آن بالا می‌رفت؛ گمان می‌کنم از سال 78 بود که با تغییر دستورالعمل‌های معاملاتی، بازارهای معاملاتی خرد و بلوک از هم جدا شدند.
 
وی افزود: امروزه حتی اگر بخواهیم 400 هزار سهم از شرکتی را خریداری کنیم، می‌توانیم خارج از بازار خرد و در معاملات عمده این کار را انجام دهیم. نماد شرکت‌ها در بازار خرد و عمده با یکدیگر متفاوت است و هر کدام شرایط و دستورالعمل‌های خاص خود را دارند.
کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به عنوان مالک مخابرات با 50 درصد و یک سهم از این شرکت، امروز فراخوان مزایده خود برای عرضه 100 درصد سهامش را منتشر کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.