اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 22, 2015
15:01 دوشنبه، 1ام تیرماه 1394
کد خبر: 71313

توسعه خدمات الکترونیکی روستاها/ دسترسی به شبکه‌های پرظرفیت

طرح مشترک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مرکز تحقیقات مخابرات ایران برای توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته وارد فاز اجرایی شد.
 
پروژه مشترک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران ) برای توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته از اواخر سال گذشته آغاز شده و اهداف اصلی آن تدوین سند راهبردی توسعه خدمات الکترونیکی روستایی در چارچوب نظام نامه اجرایی خدمات عمومی اجباری (USO) ، ارائه برنامه عملیاتی و در نهایت اجرای چند پایلوت در مناطق محروم، نیمه برخوردار و برخوردار است.
 
ازسویی دیگر، این سند با هدف ایچاد یکپارچگی، میان شاخصهای کلان عملکردی، خدمات الکترونیکی انتخابی و زیرساختهای فنی به شکل مستمر تدوین می شود و مهمترین راهکارهای انتخابی در تدوین آن، تمرکز بر مدل معماری و بهره مندی از چرخه مدیریت خدمات است.
 
همچنین با توجه به ویژگیهای شبکه های پرظرفیتی که در حال توسعه در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته وجود دارد، محدودیتی در انتخاب حوزه های خدماتی وجود نخواهد داشت و تمامی خدمات اعم از اطلاع رسانی، کشاورزی، آموزشی و فرهنگی، سلامت و بهداشت، تعاملات روستائیان و افزایش مشارکتهای اجتماعی آنها، گردشگری و خدمات پیشخوان دولت قابل گسترش خواهند بود.
 
در همین حال با توجه به نتایج حاصل از پروژه تدوین سند راهبردی و برنامه ریزی های آتی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته ، به عنوان یکی از اولویتهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدنظر قرار گرفت.
 
گزارشی از این طرح، در جلسه شورای فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور وزیر ارتباطات ارائه شد.
 
در این طرح علاوه بر تاکید بر ادامه گسترش شبکه های ارتباطی و دسترسی، در چارچوب اکوسیستم خدمات عمومی اجباری و تمرکز بر اقلام دانشی توسعه (اعم از زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی ، توسعه منابع انسانی ، ایجاد رژیمهای حاکمیتی و نهادی و همچنین نوآوری) به مواردی همچون توسعه سکوهای مورد نیاز ، راهاندازی شتاب دهنده های کسب و کار، تولید محتوا، تامین منابع مالی و … نیز تاکید شد.
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این جلسه گفت:با توجه به سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی در اقصی نقاط کشور ، بزودی همانند شبکه تلفن ثابت که در بیشتر مناطق روستایی گسترش یافته ، دسترسی به شبکه های پرظرفیت نیز به میزان قابل توجهی خواهد رسید.
 
 وی بر لزوم همزمان برنامه های توسعه زیرساخت ارتباطی و فعالیتهای مرتبط با توسعه زیرساختهای اطلاعاتی تاکید کرد و ادامه داد: لازم است دراین زمینه، حجم قابل توجهی از خدمات قابل دسترس در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، به سرعت در اختیار مردم ساکن در این مناطق قرارگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.