لبه تکنولوژی

June 22, 2015
15:55 دوشنبه، 1ام تیرماه 1394
کد خبر: 71319

بزرگ‌ترین تغییرات در شرکت‌های تکنولوژی

افراد کمی هستند که بتوانند از همان ابتدا مسیر درست را انتخاب کرده و در آن پیش بروند. 
اگر به این نتیجه رسیدید که لازم است مسیر تجاری یا مدل درآمدزایی شرکت‌تان را تغییر بدهید، مطمئن باشید که موفقیت‌های زیادی پیش روی شما خواهد بود. نام‌هایی مانند «زوکربرگ» و برندهایی مانند توییتر همه و همه تغییراتی در روند کارشان ایجاد کرده‌اند. با این اوصاف بهتر است با بعضی از بزرگ‌ترین تغییراتی که شرکت‌های تکنولوژی از شروع کارشان اعمال کرده‌اند، آشنا شوید:
 
Yelp: این شرکت که در سال 2004 تاسیس شد، سیستم ایمیلی را ایجاد کرد که کاربران بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا تجارت و کسب و کارهای محلی را به یکدیگر پیشنهاد دهند. حالا اما این شرکت با تغییر نسبتا کمی به کاربران امکان دسترسی به بررسی‌های مختلف درباره کسب‌وکارهایشان را می‌دهد. 
 
Groupon: این شرکت به‌عنوان وب‌سایت ThePoint.com  در ماه نوامبر سال 2007 تاسیس شد. این سایت امکان ایجاد کمپین‌هایی برای درخواست کمک مالی یا گروه‌هایی برای انجام کارهای مختلف را می‌داد. با این حال اما این وب‌سایت تنها زمانی رونق می‌گرفت که افراد حاضر به حضور و شرکت در گروه‌های تشکیل شده بودند. حالا اما Groupon نام شناخته شده‌ای در دنیای تکنولوژی بوده و وب‌سایتی است که کوپن‌های تخفیف در زمینه‌های مختلف از رستوران‌ها گرفته تا هتل‌ها و مراکز تفریحی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این شرکت در ماه نوامبر سال 2011 وارد بازار بورس شد. 
 
Flickr: این وب‌سایت به‌عنوان یک بازی آنلاین در فاصله سال‌های 2002 تا 2004 فعالیت می‌کرد. حالا اما این وب‌سایت به شبکه اجتماعی محبوبی برای به اشتراک‌گذاری آنلاین تصاویر و عکس‌ها در میان عکاسان آماتور و حرفه‌ای تبدیل شده است. این وب‌سایت در سال 2007 با قیمت 40 میلیون دلار به شرکت Yahoo فروخته شد.
 
Intel: شرکت بزرگ و شناخته شده اینتل در ابتدای تاسیس و فعالیتش به‌عنوان یک تولیدکننده تراشه‌های حافظه کار می‌کرد. اما حالا این شرکت به‌صورت تخصصی به طراحی و تولید میکروپردازنده‌هایی برای کامپیوترهای شخصی و دیگر ابزارهای دیجیتال شخصی می‌پردازد.
 
YouTube: این وب‌سایت به‌عنوان یک سایت به اشتراک‌گذاری ویدئو کار خودش را آغاز کرد و حالا به‌عنوان یک شبکه اجتماعی بزرگ در این زمینه شناخته می‌شود که نسل جدیدی از ستاره‌های رسانه‌ای را ایجاد کرده است. 
 
Nokia: این شرکت که در سال 1865 در فنلاند تاسیس شد، در ابتدا یک تولیدکننده لاستیک بود که به تولید کفش‌های لاستیکی و دیگر محصولات مرتبط می‌پرداخت. حالا اما این شرکت به یک شرکت بزرگ و شناخته شده در زمینه طراحی و تولید ابزارهای ارتباطی و به خصوص گوشی‌های موبایل تبدیل شده است. این شرکت در حال حاضر ارزش بازاری برابر 28 میلیارد دلار دارد. 
 
Android: وقتی گوگل در سال 2005 اندروید را خرید، این استارت‌آپ کوچک تصمیم داشت سیستم عاملی را برای دوربین‌های عکاسی طراحی کند. حالا اما اندروید به طور هوشمندانه‌ای به غول بازار موبایل‌های هوشمند تبدیل شده و به تدریج به بازار دیگر ابزارهای هوشمند دیجیتالی مانند ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌ها هم راه پیدا می‌کند. 
 
Apple: محبوب‌ترین و ارزشمندترین شرکت تکنولوژی این روزها، در ابتدا به‌عنوان شرکتی فعالیت می‌کرد که به فروش قطعات اولیه کامپیوترهای شخصی می‌پرداخت. حالا اما اپل یک شرکت بزرگ تولیدکننده محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مجله فوربس ارزش بازاری برابر 483 میلیارد دلار دارد. 
 
Twitter: این شرکت در ابتدا با نام Odeo شروع به کار کرد، یک سرویس ارائه و به اشتراک‌گذاری پادکست‌های شخصی و محتوای صوتی. حالا اما مردم از این شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن افکار و اطلاعاتشان استفاده می‌کنند. این شرکت در ماه نوامبر سال 2013 وارد بازار بورس شد. 
 
PayPal: این شرکت در ابتدا با نام Confinity و به‌عنوان شرکتی فعال در زمینه رمزنگاری کارش را آغاز کرد و بیشتر با شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری و مالی سر و کار داشت. هرچند این سرویس چندان خوب کار نمی‌کرد، اما به خوبی توانسته بود فضای مناسب رو به رشد بازار برای پرداخت‌های غیرحضوری یا اعتباری را شناسایی کند. حالا PayPal یک نام شناخته شده برای پرداخت‌های آنلاین است که در سال 2002 و با قیمت 5/  1میلیارد دلار توسط شرکت eBay خریداری شد.
 
Instagram: این استارت‌آپ در ابتدا با نام Burbn و به‌عنوان یک سرویس مبتنی بر مکان (چیزی شبیه به Foursquare) راه اندازی شد. کاربران می‌توانستند با اعلام حضور در مکان‌های مختلف، عکس و اطلاعات آن مکان‌ها را هم با دیگران به اشتراک بگذارند. حالا اماInstagram یک اپلیکیشن محبوب و پرطرفدار برای به اشتراک‌گذاری عکس و تصاویر است که امکان هماهنگی و به اشتراک‌گذاری آنها روی شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیس بوک و توییتر را هم دارد. بعد از آنکه این استارت‌آپ سرمایه‌ای برابر 57 میلیون دلار جمع آوری کرد، در سال 2012 توسط فیس بوک خریداری شد.
 
Pandora: این سرویس در ابتدا یک سرویس پیشنهاد دهنده موسیقی بوده که تنها موسیقی هنرمندانی را که هر کاربر دوست داشت، به آنها پیشنهاد می‌کرد. حالا اما Pandora یک رادیوی اینترنتی بسیار محبوب است که ارزش بازار آن به 5/  8 میلیارد دلار می‌رسد. 
 
Microsoft: این شرکت در ابتدا زبان برنامه نویسی BASIC را ایجاد کرد که در میکروکامپیوتر Altair 8800 (کامپیوتری متعلق به دهه 70) به کار می‌رفت. در سال 1984 این شرکت نرم افزار ویندوز را برای تولیدکنندگان کامپیوتر طراحی کرد که حالا یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل‌های جهان است. این شرکت در حال حاضر ارزش بازاری برابر 343 میلیارد دلار دارد. 
 
Facebook: محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان در ابتدا با نام Facemash و به‌عنوان یک وب‌سایت دوست‌یابی کار خودش را آغاز کرد. حالا اما Facebook یک غول رسانه‌های اجتماعی است که در سال 2012 وارد بازار بورس شد و بعد از آن خریدهای بزرگی مانند WhatsApp، Instagram و Oculus را انجام داده است.
 
Sony: این شرکت ژاپنی در ابتدا به تولید لوازم خانگی مانند پلوپز یا پتوی برقی می‌پرداخت. حالا اما Sony یکی از غول‌های الکترونیکی دنیا است که در زمینه طراحی و تولید لوازم مصرفی الکترونیک فعالیت می‌کند و حالا ارزش بازاری برابر 20 میلیارد دلار دارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.