باندپهن

باندپهن ثابت

June 26, 2015
14:04 جمعه، 5ام تیرماه 1394
کد خبر: 71435

هفته‌ای برای فروش مخابرت

بی شک انتشار آگهی واگذاری سهام شرکت توسعه اعتماد مبین را می توان مهم ترین خبر فاوای کشور در هفته ای که گذشت دانست.
 
هفته‌ای که گذشت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار آگهی مزایده سهام حاکمیتی مخابرات آغاز شد و تا پایان هفته نیز بخش مهمی از گفت و گوها به این امر اختصاص پیدا کرد.
 
بر این اساس شرکت توسعه اعتماد مبین که سهام 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات را در اختیار دارد با انتشار فراخوانی آمادگی خود برای فروش صد در صدی سهام این شرکت اعلام کرد.
 
این اتفاق در شرایطی رخ داد که هفته گذشته نیز سیدمصطفی سیدهاشمی – رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران – با اشاره به ضرر 270 میلیارد تومانی مخابرات اینگونه اعلام کرده بود که ما عاشق نگه داشتن سهام مخابرات نیستیم و اگر فردی بخواهد این سهام را بخرد با همان شیوه‌ای که آن را خریداری کرده‌ایم واگذار خواهیم کرد.
 
وی همچنین اظهار کرده بود: نگرانی ما بابت این موضوع است که این تعرفه‌ها یکی پس از دیگری مهره‌های کمر مخابرات را خرد کرده و دیگر از این ساختار نمی‌توان انتظار داشت که مانند یک انسان سالم بدود. هزینه تماس در هیچ کجای دنیا مانند تلفن ثابت ایران نیست و در میان 166 کشور عضو اتحادیه بین المللی مخابرات، ایران ارزان‌ترین تعرفه‌ها را دارد.
 
مالکیت بیش از 10 سیم کارت ممنوع
همچنین دومین روز هفته ای که گذشت با 31 خرداد ماه مصادف بود که در این تاریخ طبق اعلام قبلی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قرار بر آن بود که سیم کارتهای افردای که بیش از 10 سیم کارت از یک اپراتور را به نام خود خریداری کرده بودند در صورت عدم تعیین تکلیف به طور دو طرفه قطع شود.
 
شرط کمک وزارت الرتباطات به مخابرات
در این هفته سخنگوی کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 نیز با اشاره به حضور وزیر ارتباطات در جلسه این کمیسیون از شرط این وزارت‌خانه برای کمک به شرکت مخابرات در صورت اصلاح ساختار خبر داد.
 
اسماعیل جلیلی در توضیح جزئیات این جلسه گفت: در این جلسه عنوان شد که سود همراه اول آنقدر بالاست که انواع و اقسام شرکت‌ها و بانک‌ها را خریداری کرده است لذا ادعای شرکت مخابرات مبنی بر زیان دهی مورد تایید نیست و مخابرات باید سود دولت، سود سهام عدالت و بدهی‌های خود را به دولت پرداخت کند. در واقع شرکت مخابرات باید خصوصی بماند اما اقدامات توسعه‌ای را انجام دهد؛ در حالی که اقدامات توسعه‌ای تا امروز بسیار ناچیز بوده است و شرکت مخابرات با استناد به مصوبه شورای رقابت اقدام به افزایش تعرفه‌ها کرده است.
 
وی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات ادامه داد:‌ به گفته‌ی وزیر اشکال در واگذاری مخابرات این بوده که همه تجهیزات و تاسیسات ایستگاهها و زیر زمین را واگذار کرده و باعث شده انحصار از دولت گرفته شود و انحصار جدید ایجاد شود. در واقع در شرکت مخابرات مالکیت واگذار شده اما حاکمیت واگذار نشده زیرا این بخش قابل واگذاری نیست.
 
تخلیه خطوط ADSL ظرف 72 ساعت
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات نیز در این هفته اعلام کرد: تمامی اپراتورهای PAP موظف هستند پس از دریافت درخواست تخلیه خط از سوی مشترکین خود، موضوع را به شرکتهای مخابراتی اعلام کنند و شرکت مخابرات نیز باید حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از دریافت درخواست، خطوط مشترکین متقاضی را تخلیه کند.
 
غلامرضا داداش زاده با اشاره به اینکه درخواست تخلیه مشترکین شرکت مخابرات ایران نیز باید در همین بازه زمانی از سوی شرکتهای مخابرات استانی انجام شود، افزود: درصورت ارائه درخواست تخلیه از سوی مشترک و عدم اقدام موثر از سوی اپراتور، مشترک می‌تواند شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ (سامانه پاسخگوئی به شکایات) ثبت کند تا در سریعترین زمان به آن رسیدگی شود.
 
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری تاکید کرد: هرگونه کوتاهی در مورد تخلیه خطوط مشترکین تخلف محسوب شده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی مطابق با مقررات با شرکت متخلف برخورد می‌کند.
 
تشدید نظارت بر شرکت‌های اینترنتی
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین از تشدید کنترل کیفیت اینترنت شرکت‌ها خبر داد و گفت: عدم رعایت SLA جریمه شرکتهای خاطی را به دنبال خواهد داشت.
 
غلامرضا داداش‌زاده درباره کیفیت اینترنت اظهار کرد: پیش از این نیز بارها اعلام کرده بودیم که از وضعیت اینترنتی که از سوی برخی شرکت‌ها ارائه می‌شود رضایت نداریم. در این میان راهکارهای مختلفی مورد توجه قرار گرفت تا شرایط موجود در این بخش بهبود پیدا کند.
 
وی ادامه داد: زمانی که ما پهنای باند شرکتها را از طریق سامانه‌های خود رصد می کنیم به محض اینکه متوجه شویم شرکتی بیشتر از پهنای باندی که در اختیار دارد اقدام به جذب مشترک کرده بلافاصله دستور توقف فروش میدهیم.
 
عدم رعایت قوانین علت چالش مخابرات و دولت
در این مدت مدیر عامل پیشین مخابرات نیز تاکید کرد: آنچه طی ماه‌ها و سال‌های اخیر در زمینه مخابرات مشکل‌ساز بوده، بیش از همه به عدم توجه افراد به قانون و اعمال سلایق شخصی باز می گردد.
 
صابر فیضی در توضیح بیشتر این مطلب اظهار کرد: این‌که مخابرات مدعی است ضرر می‌کند موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. زمانی در سال 1385 قانونی تصویب شد که اجرای آن چندین سال طول کشید براساس این قانون لازم بود که کدهای درون استانی حذف شوند و تعرفه جدیدی برای مکالمات درون استانی اعمال شود، اما در این قانون که به منظور رعایت عدالت تعریف و اجرایی شد، قرار بر آن بود اگر مخابرات کاهش درآمد پیدا کرد متناسب با میزان کاهش این شرکت، تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.
 
مدیر عامل اسبق مخابرات ادامه داد: اکنون با توجه به این‌که این موضوع به صراحت در قانون آمده به نظر می‌رسد حق با مخابرات است چرا که از ابتدا هم قرار بر آن بوده که تعرفه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که مخابرات ضرر نکند.
 
فیضی در ادامه متذکر شد: با اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت مخابرات از نظر درآمد نسبت به گذشته زیان دید و حال براساس همان قانونی که اشاره شد دولت موظف است راهکار جبران این ضرر و زیان را فراهم کند، اما در این میان باید به این نکته نیز توجه کرد که آیا مشکل مخابرات صرفا با افزایش تعرفه‌ها حل خواهد شد؟
 
ارائه طرح های مختلف تشویقی اپراتورهای تلفن همراه به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان از دیگر اتفاقات این هفته حوزه فاوا بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.