فناوری اطلاعات

چرا گوگل از پیروزی یوتیوب در مقابل فیس‌بوک مطمئن است؟

منبع: دیجی کالا
یکی از مدیران ارشد گوگل با برشمردن دو تفاوت مهم یوتیوب با فیس‌بوک، از اطمینان این شرکت نسبت به پیروزی نهایی یوتیوب سخن گفته است.
 
اگرچه میزان مشاهده و آپلود ویدیو در شبکه اجتماعی فیس‌بوک خیره‌کننده است، اما یوتیوب همچنان به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم ویدیویی اینترنت شناخته می‌شود. پیشبینی می‌شود که میزان مشاهده‌ ویدیوهای یوتیوب در سال جاری به هشت میلیارد برسد؛ در حالی که فیس‌بوک نصف این رقم را به ثبت خواهد رساند. 
 
 
ولی بر اساس داده‌های آماری، میزان رشد و تعامل کاربران با ویدیوها در فیس‌بوک بیشتر از سرویس یوتیوب است. اتفاقی که سبب وجود نگرانی‌هایی نسبت به آینده سرویس یوتیوب شده است.
 
اما آیا این نگرانی برای مدیران گوگل به عنوان صاحب یوتیوب نیز جدی است؟ «تورنس بون» (T. Boone) مدیر بخش آژانس‌ فروش جهانی گوگل اخیرا در مصاحبه‌ای نسبت به این نگرانی‌ها واکنش نشان داده است. 
 
وی که از موفقیت و باقی‌ماندن یوتیوب در جایگاه نخست مطمئن است، اعتقاد دارد که دو سرویس یوتیوب و فیس‌بوک کاملا متفاوت هستند. وی در تشریح این تفاوت می‌گوید که یوتیوب به عنوان یک منبع و کتابخانه ویدیویی شناخته می‌شود که کاربران دقیقا می‌دانند چه چیزی را می‌خواهند تماشا کنند (هر چند ممکن است محتوای بیشتری را نیز پس از جستجوی خود پیدا کنند) در حالی که ویدیوهای فیس‌بوک به صورت تصادفی در فید کاربران به نمایش در می‌آید.
 
«بون» از جنبه تبلیغاتی نیز یوتیوب را با فیس‌بوک مقایسه می‌کند. او میگوید: "یوتیوب بهترین و نوآورانه‌ترین پلتفرم تبلیغاتی دنیا را دارد." در سیستم تبلیغاتی TrueView گوگل برای یوتیوب که اصطلاحا مبتنی بر پرش یا Skip است، صاحب تبلیغ تنها برای تبلیغاتی به گوگل پول پرداخت می‌کند که واقعا توسط کاربر مشاهده شده باشد. این ویژگی در سرویس تبلیغاتی فیس‌بوک وجود ندارد.
این دو دلیل سبب شده تا به گفته بون گوگل از موفقیت یوتیوب "مطمئن" باشد.

​​