سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 29, 2015
11:31 دوشنبه، 8ام تیرماه 1394
کد خبر: 71535

کشوهای هوشمند ساخته شدند/ باز و بسته شدن با حرکت دست

یک مخترع ایرانی موفق به ساخت کشوهای هوشمندی شد که در اتاق عمل و مواردی نظیر آن کاربردهای زیادی می تواند داشته باشد.
رامین سلیمانی – مخترع این محصول و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با مهر با بیان اینکه استفاده از کشوهای هوشمند می تواند برای پزشکان مفید باشد، عنوان کرد: در مکان هایی مانند اتاق عمل و اتاق تمیز که نباید دست پزشک، درگیر تجهیزات شود، استفاده از وسایل هوشمندی مانند این محصول ضروری است.
 
سلیمانی با تاکید بر اینکه تا کنون کشو و تجهیزات این چنینی که هوشمند باشد در ایران وجود نداشته و ما در این شرکت پیشگام برای هوشمندسازی بوده ایم، اظهار داشت: باکس های هوشمند نمونه داخلی ندارند و طراحی نمونه خارجی آن نیز بسیار ابتدایی تر است و از نظر تنوع، هزینه و امکانات به هیج وجه قابل مقایسه با این محصول نیست. همچنین این سازه قابل گسترش است و می توان آن را بر روی درب و … نیز نصب کرد.
 
وی با بیان اینکه قفل هوشمند و چشمی به کاربرده شده در این کشو، آن را از نمونه های خارجی متمایز ساخته است، افزود: در کشوهای هوشمند فقط از طریق سیستم کشو کنترلی و سوئیچ باز و بسته کننده مانند کلید دو پل استفاده شده است.
 
سلیمانی با اشاره به دیگر مزایای این طرح گفت: علاوه بر اینکه کشو هوشمند با حرکات دست فرد شناسایی و باز می شود، از تجهیزاتی در آن استفاده شده که می تواند بعد از باز و بسته شدن به استریل سازی کشو نیز بپردازد.
 
وی افزود: در مجموعه این محصول لامپ های uv و اسپری های مخصوصی به کاررفته تا بعد از باز و بسته شدن، به مدت دو دقیقه پروسه استریل سازی انجام گیرد.
 
به گفته سلیمانی، این محصول دارای ویژگی مکانیابی قطعات نیز هست و با یک برنامه ریزی خاص، می تواند در محیط هایی با کاربری بالا،  قطعات درون کشو را شناسایی کند و به کاربر اطلاع دهد که چه وسیله ای در کدام کشو قرار دارد.
 
وی گفت: حداکثر ۵۰ سنسور در کشو هوشمند قابل تعبیه است و می توان حداکثر با پنجاه حرکت دست آن را باز و بسته کرد. این کشوها با حرکات دست واکنش نشان داده و باز و بسته می شوند.
 
سلیمانی خاطرنشان کرد: این اختراع از امنیت بالایی برخوردار است و تنها با شناسایی حرکات دست فرد مورد نظر باز و بسته می شوند. 
 
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: نمونه صنعتی این کشو ساخته شده ولی هنوز به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه نرسیده است.
 
وی تاکید داشت: کشو و باکس های هوشمند با مکانیزم های متفاوتی طراحی و تولید شده اند که بسته به نیاز و تقاضا می توان از هرکدام از مکانیزم ها استفاده کرد.
 
وی با بیان اینکه در این کشوهای هوشمند قطعه های حساس حدف شده که با این کار عمر محصول بالا می رود، اظهار داشت: اگر کشوها در یک کابینت با چند کشو قرار داشته باشند می توان با استفاده از باکس کنترلی تمامی کشو ها را تنها با یک سیستم کنترل کرد که در این حالت کافیست شماره کشوی مورد نظر را که روی باکس کنترلی قرار دارد لمس کرد تا همان کشو باز یا بسته شود.
 
کشو هوشمند  ثبت اختراع شده و هم اکنون به عنوان یک محصول دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه رازی کرمانشاه در حال تجاری سازی شدن است.
 
اتاق تمیز اصولاً به محیطی گفته می‌شود که جهت تولید و یا تحقیقات علمی و صنعتی در آن فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد و در این محیط مقدار آلاینده های زیست محیطی بسیار پایین تر از حد معمول فضای یک محیط بسته است. آلاینده‌های معمول عبارتند از: گرد و غبار، میکروبهای معلق در فضا و بخار مایعات محیطی. بطور دقیق تر اتاق تمیز محیطی با آلایش کنترل شده ذرات معلق در فضاست که در هر متر مکعب آن تعداد معینی ذره موجود است. بطور مثال در ساختار تعریف شده در ISO ۹ برای اتاق‌های تمیز تعداد کمتر از ۳۵ میلیون ذره در هر مترمکعب تشریح شده‌است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.