لبه تکنولوژی

July 1, 2015
13:37 چهارشنبه، 10ام تیرماه 1394
کد خبر: 71607

شکست «ماسک» در سالروز تولدش

«الون ماسک» یکی از بلندپروازترین مدیران دنیای تکنولوژی و سیلیکون ولی است که در سال‌های اخیر رویاهای زیادی برای آینده اینترنت و علوم فضایی را در سر پرورانده است. تاسیس و راه‌اندازی شرکت SpaceX هم یکی از مهم‌ترین اقدامات او در جهت رسیدن به رویاهایش بوده است. SpaceX یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوا فضایی تجاری در آمریکا است که در سال 2002 تاسیس شد و قرار است در آینده نزدیک برای ناسا سفینه‌های سفارشی بسازد که جایگزین موشک‌های روسی بشوند. با این همه اما ماسک روز تولد امسالش را هرگز از یاد نخواهد برد، چون درست در همین روز پرتاب سفینه SpaceX او با شکست مواجه شد.
 
 
یک رویاپرداز بزرگ
ماسک 44 ساله متولد آفریقای جنوبی است و همیشه به خاطر بلندپروازی‌ها و طرح‌های خلاقانه‌اش در دره تکنولوژی شناخته می‌شود. او بعد از اتمام تحصیلاتش در مقطع کارشناسی به سیلیکون ولی رفت تا تحصیلات خود را در مقطع دکترای فیزیک در دانشگاه استنفورد ادامه دهد، اما موفق نشد. ماسک با مطالعات زیادی که در مورد افراد نخبه و دانشمندی مانند توماس ادیسون و نیکلا تسلا انجام داده بود و با توجه به پیش ‌زمینه دانشگاهی‌اش در رشته فیزیک سه حوزه را به‌عنوان حوزه‌هایی که دنیای آینده به آنها نیاز دارد و چندان توسعه پیدا نکرده‌اند، انتخاب کرد. او معتقد است که اینترنت، انرژی پاک و فضا حوزه‌هایی هستند که باید مطالعات بیشتری در آن زمینه‌ها انجام بشود.
 
سال‌ها تلاش او در عرصه‌های مختلف علمی وتکنولوژی باعث شد او به‌عنوان یکی از برترین افراد خلاق و کارآفرین آمریکا معرفی شود و به همین دلیل ده‌ها جایزه دریافت کند. او در سال 2007 میلادی به‌عنوان خلاق‌ترین فرد سال انتخاب شد و در سال 2012 توانست جایزه سلطنتی نوآوری و کارآفرینی دولت آمریکا را از آن خود کند. بد نیست بدانید که میزان دارایی‌های خالص الون ماسک در حال حاضر به 5/ 7 میلیارد دلار می‌رسد و به این ترتیب او در جمع ثروتمندترین‌های دنیای تکنولوژی هم قرار دارد. شرکت SpaceX سومین شرکتی است که الون ماسک راه‌اندازی کرده است. او یکی از مهم‌ترین بنیان‌گذاران شرکت PayPal است که بزرگ‌ترین شرکت پرداخت اینترنتی جهان محسوب می‌شود. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت Tesla Motors سازنده خودروهای الکتریکی است.
 
 
انفجار موشک فالکون 9
یک شرکت خصوصی روز یکشنبه تلاش کرد راکت فالکون ۹ و یک سفینه فضایی را به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستد، اما این راکت دقایقی بعد از پرتاپ از مرکز فضایی منفجر شد. این موضوع آنقدر الون ماسک را تحت تاثیر قرار داد که پیش از آنکه ناسا در کنفرانس خبری درباره شکست این ماموریت صحبت کند، او به عنوان بنیان‌گذار و مدیر اجرایی Space X در توییترش نوشت: «فشار بیش از حد از پایین تانک اکسیژن مایع باعث این انفجار شد.» الون ماسک که شهرتش به خاطر طرح‌های بلند پروازانه‌ فضایی‌اش است، این شکست را درست در سالروز چهل‌ و چهارسالگی‌اش پذیرفت.
 
این راکت که از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا پرتاب شد، قرار بود یک محموله بار حدودا 2 هزار کیلوگرمی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. با اینکه بخش زیرین این راکت قرار بود چند دقیقه پس از پرتاب از بدنه جدا شود و سالم به زمین بازگردد، اما کل راکت دو دقیقه و 19 ثانیه پس از پرتاب در آسمان منفجر شد.
 
در ماه‌های گذشته سه بار عملیات حمل بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل انفجار راکت ناکام مانده است. تلاش‌های پیشین در ماه‌های ژانویه و آوریل منجر به انفجار راکت و سقوط در اقیانوس اطلس شده بود. به گفته جورج دیلر فرمانده عملیاتی ناسا، دلیل این انفجار هنوز کاملا مشخص نیست، اما ظاهرا ماشین پرتابگر راکت دچار مشکل شده بود.
 
یکی از سخنگویان شرکت SpaceX هم گفته است که این راکت توانسته بود پس از پرتاب به سرعت مافوق صوت برسد، اما پیش از جدا شدن محموله بار از بدنه زیرین اتفاقی افتاد که منجر به انفجار شد. به اعتقاد تحلیلگران این پرتاب درصورت موفقیت، انقلابی در صنعت پرتاب موشک به فضا محسوب می‌شد؛ چون بخش موتورحرکت‌دهنده راکت به زمین بازمی‌گشت. تا حالا موتورهای حرکت‌دهنده راکت‌های فضایی پس از خروج از محدوده جو زمین از بخش اصلی جدا شده و در بازگشت به جو می‌سوختند و از بین می‌رفتند.
 
شرکت SpaceX معتقد است که اگر موتورهای حرکت‌دهنده راکت‌ها سالم به زمین برگردند و با تعمیراتی جزئی بتوان دوباره از آنها برای پرتاب‌های بعد استفاده کرد هزینه دسترسی به فضا تا حد فراوانی کاهش پیدا می‌کند.
 
حالا انفجار این راکت به معنی آن است که Space X نمی‌تواند دیگر از این راکت استفاده کند و باز هم نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری برای ساخت یک راکت جدید است. این سفینه شامل دو هدست HoloLens واقعیت مجازی شرکت مایکروسافت بود که قرار بود طی همکاری مایکروسافت و ناسا به ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی ارسال شود. ساتیا نادلا مدیرعال مایکروسافت هم دقایقی بعد در توییترش خطاب به ناسا نوشت: «ما آماده‌ایم در کنار شما دوباره تلاش کنیم!»
 
اما این سفینه همچنین شامل غذا، آب، تجهیزات فنی، تحقیقات دانشگاهی و سایر لوازم بود، اما در جلسه مطبوعاتی مدیران Space X بدون اشاره به دلایل مشخص‌تری درباره انفجار این راکت از تحقیقات بیشتر خبر دادند. همچنین یک سخنگوی FAA (سازمان مدیریت هوایی فدرال) هم از آغاز تحقیقات در زمینه این سانحه خبر داد.
 
اتفاقی که برای SpaceX رخ داد ادامه رخدادهایی بود که طی ماه‌های گذشته بر سر راه این پروژه قرار گرفته بود. سه ما قبل هم راکت این سفینه آماده شلیک بود، اما یک اشکال فنی مانع از آن شد. در ماه ژانویه پروژه SpaceX از طرف گوگل با سرمایه‌‌گذاری یک میلیارد دلاری روبه رو شد. SpaceX در واقع از نظر طراحی، ساخت و فرآیند پرتاب یکی از پیشرفته‌ترین راکت‌های فضایی بوده است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ توسط الون ماسک راه‌اندازی شد. هدف او ایجاد انقلابی در مسافرت‌های فضایی بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.