اپلیکیشن

تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

لبه تکنولوژی

July 1, 2015
19:04 چهارشنبه، 10ام تیرماه 1394
کد خبر: 71634

بررسی دستبند هوشمند UP3 با قابلیت تشخیص ضربان قلب

فناوری‌های پوشیدنی که فعالیت بدن انسان را مورد بررسی قرار می‌دهند انواع مختلف دارند و این روزها نمونه‌های فراوان در آن در بازار یافت می‌شود. تا دو سال قبل زمانی که قرار بود یک دستگاه پوشیدنی را امتحان کنیم، مردم به خوبی از آن سر نمی‌آوردند و همواره این سوال مطرح می‌شد که این فناوری چیست و چقدر می‌تواند مفید واقع شود. اما هم‌اکنون تقریبا همه کاربران با اصطلاح «فناوری پوشیدنی» آگاهی دارند و از جزییات آن باخبرند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، دستگاه UP3 که در شرکت Jawbone ساخته شده است، یک دستبند الکترونیکی کامل و هوشمند محسوب می‌شود که سلامت بدن شما را زیر نظر می‌گیرد و داده‌های کاربردی در مورد نحوه خواب و بیداری شما ارایه می‌دهد تا در هر لحظه بتوانید وضعیت بدن خود را زیر نظر بگیرید.

این محصول مانند مدل قبلی خود که با نام UP24 شناخته می‌شود، قابلیت‌هایی در اختیار گرفته است که می‌تواند توجه هر کاربری را به خود جلب کند. اگرچه این دستبند کوچک مانند ساعت‌های مچی نمایشگر بزرگ لمسی ندارد، اما می‌تواند تمام گام‌های شما را شمارش کند، میزان فعالیت بدنی در هنگام نرمش و تمرینات ورزشی را محاسبه کند، وضعیت خواب را زیر نظر بگیرد، میزان غذای وارد شده به بدن را بررسی کند و قابلیت جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده این است که تعداد ضربان قلب در هر لحظه نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

قابلیت آخر این محصول مهم‌ترین نکته‌ای است که UP3 را از دیگر مدل‌های موجود در بازار متمایز می‌کند. بر این اساس شما می‌توانید با در اختیار گرفتن دستبند به این کوچکی، تمام امکانات اصلی و مورد نیاز خود را که فناوری‌های پوشیدنی در مورد سلامت بدن ارایه می‌دهند در اختیار بگیرید.

امکانات کاربردی

دستبند UP3 از نظر شکل ظاهری و طراحی شباهت زیادی به سری محصولات UP دارد. مهم‌ترین تفاوتی که در طراحی این محصول می‌توان دید این است که بخش متحرک آن برای بستن بند نسبت به UP24 و مدل‌های قبل از آن تغییر کرده است و شما قفلی شبیه به بند ساعت‌های مچی را در اختیار دارید.

این اتفاق باعث می‌شود که هنگام استفاده طولانی از دستبند احساس راحتی داشته باشید و از اینکه دستبند دور مچ شما بسته شده است احساس خستگی نکنید. افرادی که از UP24 استفاده می‌کردند همواره این انتقاد را داشتند که با این دستبند هنگام استفاده از میز تحریر یا میز کار با مشکل مواجه می‌شدند و احساس خوبی نسبت به این محصول نداشتند و حمل این محصول دور دستشان مشکل‌آفرین بود.

اما برای دستبند UP3 این مشکل برطرف شده است و شما به راحتی می‌توانید از این قفل ساعتی استفاده کنید تا اندازه دستبند با مچ دست‌تان هماهنگ شود.

تنظیم اندازه دستبند با مچ دست شما از طریق یک بخش مستطیلی فلزی انجام می‌شود که به کمک آن می‌توانید آن را کوچک یا بزرگ کنید تا متناسب شود. البته برخی کاربران هم گفته‌اند که پس از چند بار استفاده از UP3 و تنظیم یک اندازه مشخص، دستبند گشادتر شده است و مجبور شده‌اند بار دیگر اندازه آن را تغییر دهند.

پس از آنکه تنظیمات بند انجام شد، می‌توانید از قابلیت‌های کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده است استفاده کنید. البته توقع نداشته باشید که تنظیم بند به راحتی و از همان ابتدا انجام شود و احتمالا مدت طولانی با این مسئله درگیر خواهید بود. اما به هر حال، می‌توانید پس از چند بار استفاده یک اندازه مشخص برای آن در نظر بگیرید.

دستبند UP3 به واسطه تغییراتی که در بخش طراحی آن لحاظ شده است، کلید سخت‌افزاری ویژه برای تغییر حالت‌های مختلف داخلی را شامل نمی‌شود. در عوض شما می‌توانید از نمایشگر لمسی دستگاه استفاده کنید تا یکی از حالت‌های «فعالیت» یا «خواب» را انتخاب کنید.

دستبند UP3 حالت ویژه برای شرایطی که در محل کار حضور دارید را شامل نمی‌شود تا به صورت سخت‌افزاری بتوانید بررسی دقیق برای این زمان داشته باشید. اما می‌توانید از ابزار داخلی مربوط به حالت «فعالیت» استفاده کنید تا برخی اطلاعات مفید را در اختیار بگیرید. این دستبند همچنین می‌تواند به صورت خودکار انواع فعالیت‌های بدنی مختلفی که انجام می‌دهید را شناسایی کند که از جمله آنها می‌توان به دویدن، راه رفتن، انجام ورزش‌های مختلف و … اشاره کرد.

پس از آنکه فعالیت‌های مذکور را انجام دادید، داده‌ها در ابزار مربوطه جمع‌آوری می‌شوند و یک بخش کوچک از شما سوالات مختلف می‌پرسد؛ از جمله اینکه: «بین این زمان‌ها که 45 دقیقه دویدید، از چه نقطه تا چه نقطه‌ای حرکت کردید؟». پاسخ به این سوال می‌تواند در حافظه دستگاه ذخیره شود تا بتوانید روی نقشه الکترونیکی دریابید که چه مکان‌هایی را پشت‌سر گذاشته‌اید.

با ضربه انگشت خود در قسمت بالای نمایشگر دستبند می‌توانید آن را فعال کنید و اگر انگشت خود را روی این بخش نگه دارید، قابلیت انتخاب بین دو حالت «فعالیت» و «خواب» نمایان می‌شود. زمانی که حالت خواب را انتخاب می‌کنید، اگر از تخت بیرون بروید و شروع به فعالیت بدنی کنید دستبند به صورت خودکار تشخیص می‌دهد و از حالت خواب خارج می‌شود.

زمانی که در حال چرت زدن هستید، حسگرهای مختلف دستگاه شروع به فعالیت می‌کنند. این حسگرها سیستم شتاب‌سنج سه محوره، مقاومت بخش‌های مرتبط بدن، و سیستم تشخیص وضعیت پوست و دمای بدن را شامل می‌شوند. تمامی این حسگرها به صورت خودکار فعال می‌شوند تا ضربان قلب شما نیز محاسبه شود و نشان می‌دهد که قلب شما تا چه اندازه خوب کار می‌کند.

برای آنکه یک محاسبه دقیق انجام دهید، می‌بایست در هنگام خواب، پیش از آغاز استرس‌های روزانه و … این دستبند اطلاعات بدن شما را در اختیار بگیرد. در آینده قرار است مدل‌های بعدی این محصول دیگر بخش‌های بدن را هم زیر نظر بگیرد تا مانند یک پزشک الکترونیکی در کنار شما حضور یابند.

همان طور که برخی دیگر از مدل‌های دستبندهای الکترونیکی این قابلیت را ارایه می‌دهند، UP3 می‌تواند وضعیت شما در مراحل مختلف خواب را بررسی کند که از جمله آن می‌توان به خواب REM، خواب عمیق و خواب سبک اشاره کرد تا اطلاعات دقیق‌تری به دست آید.

به عنوان بخشی از طراحی جدید، شارژر UP3 مغناطیسی شده است که به صورت آهنربایی به قسمت پشتی دستبند می‌چسبد و انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. بر این اساس می‌توانید زمانی که روی میز خود مشغول کار هستید، فرآیند شارژ را به آسانی انجام دهید. البته باید گفت که عمری باتری این دستبند خوب است و با هر بار شارژ می‌توانید شش یا هفت روز مستمر از آن استفاده کنید.

شرکت Jawbone به طور کلی دستبند UP3 را ضدآب طراحی کرده است، اما توجه داشته باشید که با این محصول نمی‌توانید به مدت طولانی در عمق زیاد آب باقی بمانید. بر این اساس کارشناسان می‌گویند که UP3 در مقابل شستن دست و صورت، و همچنین آب‌هایی که به صورت اتفاقی به شما برخورد می‌کند مقاوم است و از آن نمی‌توان به عنوان یک دستبند کاملا ضدآب یاد کرد. البته کاربران اعلام کردند که پس از ده‌ها بار دوش گرفتن با این دستبند هیچ مشکلی برای‌ آنها ایجاد نشده است.

استفاده از داده‌های کاربردی

مشکل اصلی در مورد UP3 مربوط به داده‌ها می‌شود. اگر بخواهید با این محصول نحوه زندگی روزمره خود را تغییر دهید، می‌بایست تلاش زیادی بکنید تا معنی داده‌های تولید شده توسط این دستبند را دریابید و متوجه شوید که این داده‌ها چگونه با وضعیت سلامت شما ارتباط پیدا می‌کنند.

در آخرین به‌روزرسانی شرکت Jawbone اقدامات ارزنده‌ای روی ابزار مربوطه انجام داده است تا کار با آن آسان‌تر شود. در نسخه جدید این ابزار داده‌ها بهتر، با جزییات بیشتر و مرتبط‌تر از قبل با وضعیت سلامت و بدن شما ارایه می‌شوند. به عنوان مثال، این دستبند می‌تواند به شما اعلام کند که چند روز گذشته کم‌تحرک بوده‌اید و طی یک هفته گذشته به طور متوسط تعداد گام‌های شما در هر روز چه تعدادی بوده است.

این دستبند همچنین می‌تواند میزان آبی که در طول روز می‌نوشید، فعالیت‌های ورزشی که انجام می‌دهید و دیگر اقدماتی که برای سلامت خود به آنها توجه می‌کنید را زیر نظر بگیرد. نکته مهم در این بخش این است که این دستبند کوچک پس از آنکه اطلاعات را در زمینه‌های مختلف به دست آورد، توصیه‌های کاربردی به شما می‌کند و فقط یک بسته اطلاعاتی ارایه نمی‌دهد که به صورت شخصی در مورد آن تصمیم بگیرید. البته این توصیه‌ها چندان کامل نیست، اما دستبند هوشمند می‌تواند به شما اعلام کند که امروز در مقابل میزان آبی که نوشیده‌اید چقدر فعالیت بدنی انجام داده‌اید یا اینکه به شما بگوید چهارشنبه‌ها بیش از دوشنبه‌ها پیاده‌روی می‌کنید.

از دیگر پیشنهاداتی که UP3 می‌تواند در اختیار شما قرار دهد این است که به شما می‌گوید پیش از خواب هدفون را در گوش خود بگذارید تا سطح خواب REM در شما به حداکثر برسد و اگر هنگام استفاده از این دستگاه آرام می‌دوید، موسیقی تند را پیشنهاد می‌کند تا با سرعت بالاتر حرکت کنید. اگر به صورت مرتب از این دستبند استفاده کنید و به‌روزرسانی‌های ارایه شده مخصوص ابزار آن را انجام دهید، احتمالا می‌توانید توصیه‌های شخصی‌تر را از آن در اختیار بگیرید. به عنوان مثال ابزار مربوطه می‌تواند به شما بگوید که امروز باید بیشتر بخوابید یا آنکه طی 24 ساعت گذشته ضربان قلب شما بیشتر از میانگین فعال بوده است و به همین خاطر بهتر است به خودتان چند ساعت استراحت بدهید.

به هر حال، شما به صورت دایم به ابزار کاربردی مربوطه این دستبند که روی گوشی هوشمند نصب می‌شود نیاز دارید تا داده‌های کاربردی برای‌تان ترجمه شوند.

قیمت گران

هر دستبند هوشمند UP3 در کشور آمریکا به قیمت 180 دلار فروخته می‌شود و در بریتانیا قیمت آن 150 پوند در نظر گرفته شده است. زمانی که ماه آینده این دستگاه وارد اروپا می‌شود، یکی از گران‌ترین دستبندهای هوشمند در این منطقه خواهد بود.

محصولات رقیب که امکانات مشابه از جمله بررسی تعداد گام‌ها یا دیگر فعالیت‌های ورزشی را ارایه می‌دهند، با قیمت متفاوت در بازار عرضه شده‌اند و برای کاربری که می‌خواهد برای نخستین بار دستبند هوشمند خریداری کند، UP3 گران به نظر می‌رسد. به هر حال هر کاربری که تا کنون دستبند هوشمند داشته است به خوبی می‌داند کیفیت بخش‌های داخلی و قابلیت‌های ابزار کاربردی مربوطه می‌تواند روی قیمت این محصول تاثیر بگذارد. اما اینکه برای UP3 چنین قیمتی در نظر گرفته شده است، احتمال دارد از محبوبیت آن اندکی بکاهد.

البته باید توجه داشت که UP3 مزایای فراوانی را به واسطه طراحی زیبا و منحصر به‌فرد خود در سری محصولات UP شامل می‌شود و ابزار کاربردی آن با گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید و iOS سازگاری دارد.

البته این محصول تا آن حد که توقع دارید هوشمند نیست، ‌اما باید توجه داشت نسبت به محصولات مشابه قابلیت‌های کاربردی فراوان ارایه می‌دهد که هر کدام از آنها می‌تواند ارزشمند باشد.

اگر شما به دنبال خرید دستبند هوشمند هستید و این تفکر را در سر می‌پرورانید که با چنین ابزار ساده‌ای بتوانید فعالیت‌های شخصی و میزان حرکات بدنی خود را محاسبه کنید، UP3 گزینه مناسبی خواهد بود. البته به شرطی آنکه قیمت بالای این دستگاه برای شما اهمیتی نداشته باشد. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند دستبندهای هوشمند ارزان‌تر تهیه کنند و در عوض، وظیفه بررسی تعداد ضربان قلب را به محصولات دیگری بسپارند. اما به هر حال باید توجه داشت برای انتخاب UP3 دلایل فراوان وجود دارد که مجاب شوید این دستبند هوشمند می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.