تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 4, 2015
14:22 شنبه، 13ام تیرماه 1394
کد خبر: 71695

کلیک کن خرید کن!

مهم‌ترین انگیزه ما در خرید‌کردن از فضای مجازی و اینترنت، صرفه‌جویی در زمان و عدم‌ اتلاف انرژی است.
 انجام خرید از طریق بستر اینترنت و فضای مجازی که به آن خرید آنلاین (برخط) گفته می‌شود یکی از کارهایی است که روزبه‌روز مشتریان بیشتری پیدا می‌کند و در حال فراگیرشدن است. اما از آنجا که هر کاری راه و چاه مخصوص خودش را دارد و نباید بی‌گدار به آب زد، خرید از اینترنت هم باید با آگاهی و به‌دست آوردن مهارت‌های خاصی باشد تا ما را به‌سوی چاله‌های موجود نکشاند.
 
چرا خرید آنلاین؟
انجام یک خرید آنلاین مزایای بسیاری دارد. شما با این کار می‌توانید از خانه درحالی‌که دراز کشیده‌اید و تلویزیون تماشا می‌کنید یا از محل کار، وقتی که پشت میزتان نشسته‌اید و سرتان خلوت است، بدون مراجعه‌ حضوری به مغازه یا فروشگاه و تحمل ترافیک سنگین خیابان‌ها، پرداخت هزینه رفت‌وآمد و بدون خرد شدن اعصاب، تنها به سایت فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود مراجعه کرده و با صرف کمترین میزان وقت، انرژی و هزینه، کالا یا کالاهای مورد نظر خود را انتخاب کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنید و حتی در بعضی از موارد از تخفیف‌های ویژه‌ای بهره‌مند شوید.
 
البته در این بین باید به نکات ویژه‌ای توجه کنید تا خریدی مطمئن از نظر کیفیت، امنیت و… داشته باشید. درباره خرید از اینترنت نکاتی وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند به شما کمک کند تا با آگاهی بیشتر نسبت به انتخاب فروشگاه مناسب‌تر و خریدی مطلوب‌تر از طریق اینترنت اقدام کنید. اگر قرار است خرید را از طریق سایت اینترنتی یک فروشگاه انجام دهید، توجه کنید که سایت مورد نظر شما حتما این ویژگی‌ها را داشته باشد:
 
اعمال محدودیت یا همان فیلترینگ
عموم سایت‌های خرید اینترنتی امکان اعمال فیلترینگ محصولات را به کاربران و خریداران می‌دهند. منظور از فیلترینگ در خریدکردن، اعمال ویژگی‌ها یا بازه‌های مشخص بر محصول و محدود کردن دامنه جست‌وجو در خرید است.
 
در حقیقت، فیلترینگ همان کار راهنمایی‌های فروشنده در یک مغازه واقعی را برای شما انجام می‌دهد، با این تفاوت که اینجا خود شما باید ویژگی‌هایی را برای انتخاب محصول نهایی اعمال کنید. به‌عنوان مثال شما در خرید عطر می‌توانید تمام عطرها با بوی ملایم را از میان انواع مختلف عطرها انتخاب کنید. نمونه دیگری از فیلترینگ، امکان تعیین بازه‌ مبلغ خرید است.
 
اگر در سایت مربوطه امکان تعریف بازه‌ قیمتی که شما توانایی پرداخت آن را دارید، موجود باشد، شما را از گشت و‌گذار بیهوده در انبوهی از کالاهای رنگارنگ که اصلا در توان خرید شما نیست و فقط شما را بیشتر سردرگم می‌کند نجات می‌دهد و مستقیم به لیست هدفی که خواسته‌‌ شماست می‌رساند.
 
امکان مقایسه محصولات مختلف با یکدیگر
اگر در سایت خرید مورد نظر این امکان فراهم باشد، باعث می‌شود که شما بتوانید از ویژگی‌های مختلف برندها و مدل‌های متفاوت کالای مورد نظر آگاهی پیدا کرده و با مقایسه برندهای مختلف یک محصول با یکدیگر، به یک انتخاب ایده‌آل نزدیک‌تر شوید. این مقایسه‌ها بسته به نوع کالایی که قصد خرید آن را دارید می‌تواند از نظر قیمت، خدمات پس از فروش و ریز تجهیزات، امکانات جانبی و هر اطلاعاتی که از محصول موجود است، تغییر کند.
 
امکان ثبت و مشاهده‌ سابقه خرید
این ویژگی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که شما می‌توانید نظرات و تجربیات خریداران قبلی کالا را مشاهده و به‌عنوان یک بازوی مشورتی به آن نگاه کنید. این امر کمک بسزایی در انتخاب صحیح کالا به شما می‌کند. همچنین شما بعد از خرید کالا می‌توانید ویژگی‌های مثبت و منفی کالا را از دیدگاه خود در سایت ثبت کنید تا دیگران از آن استفاده کنند.
 
پس با این کار یک تعامل خوب بین کاربران ایجاد شده و با نظرات خود به دیگران در انجام انتخابی بهتر کمک می‌کنید. امتیاز دادن به کالاهای مورد نظر و مشاهده امتیازات و نظرسنجی‌های آن، یک دید کلی و اولیه به شما می‌دهد. معمولا هر کاربر می‌تواند امتیازی بین صفر تا 10به کالای مورد نظر بدهد.
 
تصویرهای واضح و همه جانبه از کالا
وجود تصاویر متعدد و با کیفیت از کالا، دید نسبتاکاملی از نظر ظاهری به خریدار می‌دهد. مخصوصا کالاهایی که ظاهر آنها برای شما اهمیت زیادی دارد، مانند لپ‌تاپ، دوربین عکاسی، تلویزیون، پوشاک، تلفن همراه و… .
 
نحوه تسویه حساب هزینه کالا
از جمله نکات اساسی هنگام خرید آنلاین توجه به نحوه پرداخت هزینه کالاست. پرداخت هزینه، عموما به 2صورت انجام می‌شود؛ هنگام خرید یا هنگام تحویل کالا. پرداخت هزینه کالا هنگام خرید آن، به‌صورت الکترونیکی و از طریق درگاه اینترنتی بانک یا خودپرداز انجام می‌شود. در پرداخت هزینه هنگام تحویل کالا، تسویه حساب به‌صورت حضوری انجام می‌شود.
 
انواع نحوه ارسال و تحویل کالا
در این مورد نیز از 2روش عمده استفاده می‌شود؛ یکی ارسال معمولی کالا به در منزل خریدار است که این روش از نظر زمان طولانی‌تر ولی از نظر هزینه ارزان‌تر است. دیگری ارسال سریع و پیشتاز کالاست که از حیث زمانی کوتاه‌تر بوده ولی از نظر هزینه گران‌تر است.
 
گارانتی تعویض کالا
گارانتی کالای خریداری شده موضوع مهمی است که باید در ابتدا مشخص شود تا درصورت ارسال کالای معیوب به خریدار یا تفاوت کالای ارسالی با چیزی که سفارش داده شده است، امکان پس فرستادن و تعویض آن فراهم باشد.
 
دقت کنید
نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که ویژه کسب و کارهای اینترنتی است؛ یعنی سایت‌های معتبر خرید و فروش باید این نماد را در سایت خود داشته باشند. نماد اعتماد الکترونیکی از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای سایت‌های خرید آنلاین صادر می‌شود. بنابراین، در ابتدای ورود به سایت به‌دنبال پیدا کردن این نماد باشید.
 
اگر می‌خواهید مطمئن شوید که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر است و از عدم‌جعلی بودن آن یقین حاصل کنید، روی نماد مورد نظر کلیک کنید. درصورت اصلی بودن نماد باید برای شما پنجره‌ای باز شود که اطلاعات سایت خرید آنلاین با جزئیات در آن آمده است، علاوه بر اینکه آدرس https://www.enamad.ir در این پنجره درج شده باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به سایت‌های خرید طبق استانداردهای لازم ستاره کیفیت می‌دهد. برای مثال وقتی پنجره نماد اعتماد الکترونیکی را باز می‌کنید در آن درج شده است که سایت مزبور دارای نماد اعتماد الکترونیکی دوستاره است.
 
شش‌دانگ حواستان را جمع کنید
شاید مهم‌ترین مسئله‌ای که خرید آنلاین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد بحث امنیت پرداخت هزینه به‌صورت الکترونیک و از طریق اینترنت باشد. با توجه به‌وجود افراد سودجو در فضای اینترنت، امنیت خرید و پرداخت هزینه آن، مسئله‌ای مهم در خرید اینترنتی محسوب می‌شود. این افراد سودجو با سوءاستفاده از ناآگاهی خریداران اینترنتی و به دام انداختن و کلاهبرداری از آنها، دزدی‌های اینترنتی را رقم می‌زنند.
 
سارقان اینترنتی معمولا به‌دنبال اطلاعاتی مانند شماره کارت بانکی خریدار و رمز آن یا اطلاعات حساب بانکی کاربر هستند. برای حفظ امنیت اطلاعات کارت‌های بانکی، این نکات را رعایت کنید:
 
هر نرم‌افزاری که آن را نمی‌شناسید، از سیستم عامل خود حذف کنید.
 
هرگونه افزونه ناشناس و غیرضروری را از مرورگر خود حذف و غیرفعال کنید.
 
هنگام پرداخت هزینه کالا و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در درگاه اینترنتی بانکی حتما از صفحه کلید مجازی موجود در صفحه پرداخت استفاده کنید.
 
تا انتهای مراحل خرید، آدرس‌های موجود در بالای سایت را بررسی و از درست بودن آن اطمینان حاصل کنید. چون سایت‌های سودجو هم وجود دارند که با ظاهرسازی، صفحه‌ای شبیه به صفحه پرداخت بانکی درست کرده و اطلاعات شما را هنگام واردکردن، ثبت و ضبط کرده و بعد از آن، سوءاستفاده از حساب بانکی شما و کلاهبرداری را آغاز می‌کنند.
 
‌تخفیف‌های کذایی
برخی سایت‌ها محصولات را با تخفیف 80درصد یا کمتر ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال این سایت‌ها، محصولات با قیمت واقعی مثلا 10هزار تومان را به 100هزار تومان افزایش می‌دهند و بعد روی آن تخفیف 80یا 90درصد می‌گذارند که قیمت کالا با تخفیف 15هزار تومان می‌شود. پس قبل از خرید یک محصول از اینترنت حتما از قیمت واقعی آن در دنیای غیرمجازی آگاه شوید تا فریب این تخفیف‌های کذایی را نخورید.
 
البته وسواس نشوید. حتما همه تخفیف‌ها، کذایی و دروغ نیستند. سایت‌های معتبر گاهی برای برخی محصولاتشان تخفیف‌های معقولی قرار می‌دهند که اتفاقا می‌تواند از ویژگی‌های یک سایت خوب خرید آنلاین باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.