باندپهن

باندپهن ثابت

July 6, 2015
14:17 دوشنبه، 15ام تیرماه 1394
کد خبر: 71723

مخابرات مشتری پیدا کرد، مالکان جواب ندادند

مدیرعامل شرکت شاتل اعلام کرد قصد خرید سهام شرکت توسعه اعتماد مبین را دارد.
شرکت توسعه اعتماد مبین سهامدار عمده مخابرات است. شرکت شاتل هم بزرگ‌ترین شرکت خصوصی ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در کشور است.
سخنگوی مخابرات با بیان اینکه مهلت مزایده فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین تمام‌شده این خبر را تأیید نکرد. مهدی صفری مدیرعامل توسعه اعتماد مبین هم در پی تماس خبرنگار همشهری حاضر به اظهارنظر در این‌باره نشد.
 
سهامداران شرکت توسعه اعتماد مبین چندی پیش در جریان یک جنگ لفظی با وزارت ارتباطات، با انتشار یک آگهی مزایده اعلام کردند آماده واگذاری 100درصد سهام خود هستند. اما چهارشنبه هفته گذشته توسعه اعتماد مبین با انتشار خبری اعلام کرد مهلت شرکت در مزایده به پایان رسیده و خریداری مراجعه نکرده است.
 
اما دیروز محمد حسن شانه ساز‌زاده رئیس هیأت مدیره شرکت شاتل با انتشار خبری هماهنگ در برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرد: آمادگی دارد با در اختیار گرفتن سهام توسعه اعتماد مبین بلوک مدیریتی سهام شرکت مخابرات را هم در اختیار بگیرد.
 
شرکت شاتل از مدت‌ها پیش اختلاف آشکاری با شرکت مخابرات بر سر مسائل تکنیکی داشته است. رئیس هیأت مدیره شاتل 3سال پیش رسما اعلام کرده بود: با وجود اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت با تأمین پهنای باند مورد نیاز از آنها حمایت می‌کند، اما شرکت مخابرات ایران با در اختیار نگذاشتن امکانات، مشکلات زیادی ایجاد کرده است.این اظهارات کلیدی یادآور اظهارنظر وزیر ارتباطات در مورد نحوه بد خصوصی‌سازی‌ در صنعت مخابرات است.
 
هر چند مهلت شرکت در مزایده سهام شرکت توسعه اعتماد مبین که 50درصد از سهام شرکت مخابرات را در‌اختیار دارد به پایان رسیده اما داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات به همشهری گفت: این احتمال وجود دارد که سهامداران عمده بار دیگر زمان انجام مزایده فروش سهام را تمدید کنند.
 
رونمایی از سهامداران توسعه اعتماد مبین
براساس آخرین اطلاعات تأییدنشده در حال حاضر شرکت‌های گسترش الکترونیک مبین ایران(سهامی خاص)، سرمایه‌گذاری اعتماد، بانک سینا، شرکت سرمایه‌گذاری گنجینه شایستگان (سهامی خاص)، بانک پارسیان و گروه اعتمادمهر پارس(سهامی خاص) سهامدار شرکت توسعه اعتماد مبین هستند که از این شرکت‌ها 3شرکت گسترش الکترونیک مبین، گنجینه شایستگان و گروه اعتماد مهر پارس سهامی خاص هستند.
 
بخش زیادی از سهام شرکت توسعه اعتماد مبین در اختیار گسترش الکترونیک مبین و پس از آن سرمایه‌گذاری اعتماد است. 2بانک سینا و پارسیان نیز بخشی از سهام شرکت توسعه اعتماد مبین را دراختیار دارند. میزان و درصد مشارکت هریک از سهامداران در ترکیب سهام شرکت توسعه اعتماد مبین فاش نشده است.
 
اعتراض متفاوت متقاضی خرید
طبق خبر منتشر شده، گویا شرکت شاتل به‌دلیل انتقادهایی که به نحوه برگزاری مزایده داشته درخواست خود را به وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کرده است.براساس این اطلاعات شرکت شاتل اطلاعات کامل تری را در مورد ارزش کل سهام شرکت مخابرات از سهامداران عمده برای خرید سهام توسعه اعتماد مبین درخواست کرده است. استدلال شاتل این است قیمت فعلی سهام مخابرات به‌عنوان مهم‌ترین دارایی شرکت توسعه اعتماد مبین در مقایسه با 5سال پیش که سهام این شرکت از طریق بورس واگذار شد، برابر نیست.
 
آنطور که از لابه لای سطور خبر منتشر شده توسط شرکت شاتل برمی‌آید، شرکت توسعه اعتماد مبین برخی از دارایی‌های شرکت مخابرات را در 5سال گذشته فروخته است. در عین حال میزان درآمد‌زایی شرکت مخابرات با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای تغییر کرده و بر‌همین اساس شرکت شاتل از وزارت ارتباطات خواسته است، تا درزمینه قیمت‌گذاری و نحوه فروش بلوک مدیریتی سهام مخابرات ورود کند.
 
حضور شاتل صحت ندارد
از داوود زارعیان سخنگوی مخابرات پرسیدیم آیا اطلاع دارد که شرکت شاتل قصد خرید سهام شرکت توسعه اعتماد مبین را دارد؟ او گفت:قاعدتا این موضوع نباید صحت داشته باشد زیرا مهلت شرکت در مزاید فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین تمام‌شده و در زمان مقرر کسی در این مزایده شرکت نکرد. او توضیح داد: سهامداران شرکت توسعه اعتماد مبین از روز چهارشنبه 2هفته پیش تا دوشنبه پیش سهامشان را برای فروش عرضه کرده بودند. کسی ظرف این مهلت قانونی برای خرید سهام پیشقدم نشد.
 
طبیعتا هر کس خواستار خرید این میزان سهام بود باید با واریز 50میلیون تومان و خرید اسناد مزایده آمادگی‌اش را اعلام می‌کرد.او در ادامه به‌طور تلویحی تأکید کرد شرکت شاتل با چنین اقدامی فقط قصد دارد خبرساز شود. از زارعیان پرسیدیم آیا مزایده واگذاری سهام بار دیگر تمدید خواهد شد یا خیر ؟ اوگفت: اگر ضرورت ایجاب کند این احتمال وجود دارد که مزایده فروش سهام توسعه اعتماد مبین بار دیگر تمدید شود، البته اصلاحات و تغییراتی در شرایط معامله درنظر گرفته خواهد شد.
 
متن بیانیه خبری شاتل
محمدحسن شانه ساززاده، رئیس هیأت مدیره شاتل گفت: اعلام آمادگی و درخواست شاتل برای خرید 50درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه و تقاضای جدی خرید سهام این شرکت به‌صورت رسمی مطرح شده است.او ادامه داد:شاتل آمادگی دارد با خرید سهام شرکت توسعه اعتماد مبین و در اختیار گرفتن بلوک مدیریتی سهام مخابرات به‌صورت کاملا خصوصی و با رویکرد مدیریت بخش خصوصی، ارتقای بهره‌وری، افزایش بهینه سطح خدمات و اقدامات توسعه‌ای را با ارائه طرح جامع در این شرکت نهادینه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.