باندپهن

باندپهن ثابت

July 10, 2015
9:27 جمعه، 19ام تیرماه 1394
کد خبر: 71793

مخابرات خریداران را قبول ندارد

tci logo.jpg
 
شرکت مخابرات ایران باز هم خبرساز شد و با وجودی که پیش از این گفته شده بود هیچ خریداری برای مخابرات ۱۹هزار میلیاردی وجود ندارد،  حالا خبر از اعلام آمادگی چند شرکت اینترنتی برای خرید سهام 1+50  درصد کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به گوش می‌رسد؛ شرکت‌هایی که به گفته سخنگوی شرکت مخابرات ایران، چون در مهلت قانونی مزایده مراجعه نکرده‌اند پس خریدار محسوب نمی‌شوند و برخی نیز آن را یک بازی تبلیغاتی عنوان کردند.
 
به هر حال اخبار حاکی از آن است که شرکت‌های اینترنتی شاتل، نداگستر صبا و های وب حدود 2هفته پیش(یعنی در مهلت قانونی) در قالب نامه‌ای مشترک به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای خرید سهام مخابرات اعلام آمادگی کرده‌اند و خریدار واقعی هستند. مدیران این شرکت‌ها نامه مذکور را کسب اجازه این خرید از وزارت ارتباطات و رگولاتوری عنوان کرده‌اند.
 
 مخابرات: خریداران غیر واقعی هستند
خبر درخواست شرکت‌های اینترنتی درحالی منتشر می‌شود که مخابرات پیش از این اعلام کرده بود هیچ شرکتی در مهلت مقرر حاضر به خرید اسناد مزایده مخابرات نشده است.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه فرصت مزایده شرکت توسعه اعتماد مبین، سوم تا 8 تیر بوده و اگر هم درخواستی وجود دارد بعد از اتمام مهلت مزایده، اعلام شده است به «ایران» می‌گوید: ما هم از طریق رسانه‌ها از وجود چنین خریدارانی مطلع شدیم ولی از دیدگاه ما، نامه شرکت شاتل یا سایر شرکت‌های اینترنتی، معنایی ندارد چرا که برای خرید اسناد مزایده، به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مراجعه نکرده‌اند پس این بحث، از پایه و اساس نمی‌تواند درست باشد و آنها را به عنوان خریدار قبول نداریم، مگر وزارتخانه فروشنده بوده است که خریداران پیشنهاد خود را به آن ارائه دهند؟ اگر کسی خریدار بود باید با خریداری اسناد مزایده به مبلغ 50میلیون تومان، به این شرکت مراجعه می‌کرد.
 
وی ادامه می‌دهد: فعلاً پرونده موقتاً بسته شده است ولی احتمال اینکه مجدداً این شرکت آگهی مزایده را اعلام کند وجود دارد پس اگر شرکتی واقعاً خریدار است می‌تواند بعد از اعلام، با خرید اسناد و به‌طور قانونی در این مزایده شرکت کند.
 
زارعیان بار دیگر بر عزم جدی سهامداران شرکت توسعه اعتماد مبین برای فروش، تأکید می‌کند و می‌افزاید: با وجود شایعاتی مبنی بر تبلیغاتی بودن آگهی مزایده فروش سهام 1+50  درصد مخابرات، سهامداران بارها اعلام کرده‌اند اگر خریدار پولی که آن زمان پرداخت کرده و چند سال سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به آنها بدهد قطعاً سهام خود را می‌فروشند و سراغ طرح‌های بعدی می‌روند. این در حالی است که مهدی صفری مدیرعامل توسعه اعتمادمبین در آخرین اظهار نظر خود در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها بیان کرد: آگهی فروش سهام مالک 1+50 درصد سهم مخابرات تمدید نمی‌شود و اعلام آمادگی برخی شرکت‌ها برای خرید سهام، فقط جنبه تبلیغاتی برای برندشان دارد.
 
 شاتل: خرید مستقیم غیر قانونی است
گفته‌های سخنگوی مخابرات واکنش‌های مختلفی از سوی شرکت‌های اینترنتی متقاضی خرید را به دنبال داشت. حسن شانه ساززاده رئیس هیأت مدیره گروه شرکت های شاتل ایرادهای وارد شده به این تقاضا را چندان مربوط نمی‌داند و دراین باره می‌گوید: ما وقتی از طریق پروانه خود می‌خواهیم سهام اپراتورهای دیگر را خریداری کنیم حتماً باید از سازمان تنظیم مقررات مجوز داشته باشیم در غیر این صورت هرگاه مشخص شود که بدون مجوز، چنین اتفاقی افتاده است سازمان رگولاتوری می‌تواند آن معامله را ابطال کند. وی ادامه می‌دهد: حتی هرگونه تغییر در سهامداری ما نیز باید مطابق مجوز سازمان تنظیم مقررات باشد و ما نمی‌توانیم درخواست خود را به مخابرات ارائه دهیم چون تخلف محسوب می‌شود.
 
شانه ساززاده، مخابرات را یک بنگاه اقتصادی بزرگ می‌داند که در آن، فرصت‌های مالی و اقتصادی فراوانی وجود دارد و ادامه می‌دهد: برای خرید سهام این شرکت،مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم. وی درباره دلیل نخریدن اسناد مزایده نیز اظهار می‌دارد: قید یک بند در آگهی فروش که فروشنده در رد یا پذیرش هر پیشنهادی مختار است و مخابرات می‌تواند درخواست هرکسی را به هر علتی رد کند، متقاضی را برای پرداخت 50 میلیون تومان قیمت اسناد و 120 میلیون تومان سپرده شرکت در مزایده دچار تردید می‌کند و سرمایه‌گذار حرفه‌ای، کاری با این ریسک بالا را انجام نمی‌دهد.
 
رئیس هیأت مدیره گروه شرکت های شاتل که فرآیند برگزاری این مزایده را صحیح نمی‌داند از درخواست شرکت‌های اینترنتی از وزیر برای درست طی شدن فرآیند مزایده فروش مخابرات خبر می‌دهد و از موارد مورد بحث به نحوه قیمت‌گذاری مخابرات اشاره می‌کند. شانه ساز‌زاده اعتقاد دارد: مخابرات یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود و این بنگاه‌ها مجموعه‌ای از خروجی‌ها، سود، توانایی و رقابت در بازار هستند که ارزش آنها با نرخ دلار پایین و بالا نمی‌شود پس اینکه می‌گویند مخابرات 5سال پیش با دلار هزارتومانی خریداری شده و حالا باید 2 تا 3برابر آن زمان به فروش برسد را قبول نداریم؛ مخابراتی که از اپراتورهای فعال بازار بسیار جلوتر بود و در این 5 سال به علت نبود سرمایه گذاری، عقبگرد داشته و به مرحله خطر رسیده است با 5سال پیش تفاوت بسیاری دارد و نباید چنین رقمی برای آن در نظر گرفته شود.
 
مدیریت شاتل درپاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی، مخابرات را در شرایط فعلی زیان ده می‌دانند و آیا خرید چنین شرکتی اساساً توجیه اقتصادی دارد می‌گوید: بستگی به قیمت فروش سهام دارد. با قیمت و شرایطی که اعلام می‌شود باید بحث و کار کارشناسی شود تا بتوان به نتیجه رسید.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه تلکام در جهان، حوزه بسیار سودآوری است، از وجود متقاضیان داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری در این زمینه خبر می‌دهد و می‌افزاید: با وجود این، ترجیح ما مشارکت با اپراتورهای خارجی است و مهم‌ترین پارامتر نیز برای  این حضور ورود علم و فناوری روز دنیا به کشور است.
 
 نادرست بودن سازوکار مزایده
احمد بیدآبادی، مدیرعامل شرکت نداگستر صبا نیز در پاسخ به ایرادهای وارد شده به تقاضای خرید سهام مخابرات توسط این شرکت‌ها می‌گوید: اگر فروشنده، ساز وکار مزایده را درست برگزار کند ما هم مطابق با قانون پیش می‌رویم چون مزایده، قانون خودش را دارد که رعایت نشده است تا ما هم طبق آن روال جلو برویم.
 
وی با وارد ندانستن ایرادهای مطرح شده، ادامه می‌دهد: حتی اگر فرض کنیم که خریدار، مسیر را اشتباهی رفته باشد درصورتی که مخابرات عزمی جدی برای فروش دارد، با پیدا شدن خریدار، باید درخواست جلسه بدهد و ما نیز برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنیم. به هرحال مذاکره نخست که منجر به خرید نمی‌شود چون این مزایده، کار بزرگی است و در این جلسه، شرایط و سؤال‌های دو طرف مطرح می‌شود پس بهتر است مخابرات به جای اینکه اشکال حقوقی بگیرد جلسه بگذارد و مشکلات را حل کند.
 
بیدآبادی، هدف از شرکت در این مزایده را توسعه مخابرات عنوان می‌کند و می‌افزاید: ما هم مثل مخابرات، FCP هستیم و می‌خواهیم این شرکت را از وضع فعلی دربیاوریم چون هم‌اکنون مخابرات وضعیت مناسبی در زمینه توسعه ندارد. وی با اشاره به اینکه برخی، مخابرات را زیان ده می‌دانند این وضعیت را ناشی از مدیریت نادرست و نبود سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند چرا که مخابرات امکانات مناسبی دارد و می‌توان از آن استفاده بهینه کرد و درآمد مناسبی هم داشت و مخابرات را به شرکتی سودآور تبدیل کرد.
 
مدیرعامل شرکت نداگستر صبا با ترسیم چشم اندازی از مخابرات پس از واگذاری، می‌گوید: ما می‌خواهیم در اثر توسعه، کیفیت شبکه و دسترسی‌ها بالا برود درحالی که مخابرات در شرایط فعلی با سایر شرکت‌ها رقیب است و از امکانات موجود، نه خودش استفاده می‌کند و نه امکانات را به دیگران می‌دهد. اگر مخابرات خوب، صحیح و قوی عمل می‌کرد مشتری‌های خانگی و اداره‌ها برای برقرار کردن لینک‌های خود به اینترنت وایرلس روی نمی‌آوردند و این همه شبکه ایجاد نمی‌شد.
 
به اعتقاد بیدآبادی، درحال حاضر صدها میلیون دلار صرف ایجاد چنین شبکه‌هایی شده است در حالی که به جای استفاده از این فرکانس‌ها، می‌توان از ظرفیت شبکه‌های مطمئن زمینی سیم‌های مسی و فیبر استفاده کرد. مخابرات این کابل‌ها را در اختیار دارد ولی بهینه‌سازی نشده و خوب از آن بهره نگرفته است.
 
 مبحثی پر از تناقض
گفته می‌شود در حالی که پیش از این مخابرات بارها سخن از زیانده بودن این شرکت به میان آورده است، پس از طرح درخواست شاتل برای خرید سهام مخابرات، اظهار نظرهای مختلفی درباره سودده بودن آن منتشر شده است.
 
با توجه به تناقض‌های موجود و اینکه خریدارانی برای خرید مخابرات وجود دارند ولی کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، آنها را جدی نمی‌گیرد و به عنوان خریدار نمی‌شناسد، این سؤال پررنگ در ذهن شکل می‌گیرد که آیا به راستی عزمی جدی برای فروش سهام مخابرات وجود دارد؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.