لبه تکنولوژی

July 10, 2015
11:17 جمعه، 19ام تیرماه 1394
کد خبر: 71798

ساخت مغزی الکترونیکی برای حل دشوارترین معماهای جهان

مدل رایانه‌ای جدید که با الهام از مغز انسان ساخته شده‌است می‌تواند در آینده کارهایی بسیار پیچیده از قبیل رمزگشایی و شکستن کد‌های کامپیوتری را به راحتی انجام دهد.
این رایانه جدید که با الهام از مغز انسان ساخته شده‌است می‌تواند به درک بهتر عملکرد مغز انسان نیز کمک کند.
 
در یک ریزتراشه معمولی، پردازشگر که محاسبات را انجام می‌دهد، و حافظه که اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند، قطعاتی مجزا از یکدیگر هستند. این رد و بدل مداوم اطلاعات میان پردازشگر و حافظه زمان‌بر و پرمصرف است و در عین حال عملکرد رایانه‌های استاندارد را محدود می‌سازد.
 
اما دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیه‌گو درحال ساخت رایانه‌هایی به نام Memcomputer ها هستند که از memprocessor ها تشکیل شده‌اند،‌پردازشگرهایی که هم پردازش را به عهده دارند و هم ذخیره کردن را. این سازه شباهت زیادی به نورون‌هایی دارد که مغز انسان را تشکیل داده‌اند، زیرا نورون‌ها نیز همزمان پردازش و ذخیره‌سازی را به عهده دارند. ساخت چنین رایانه‌ای اولین بار در دهه 1970 به صورت نظری مطرح شد اما هیچ مدلی از آن تا سال 2008 به مرحله ساخت نرسید.
 
اکنون دانشمندان آمریکایی نمونه‌ای از این رایانه را ساخته‌اند که قادر به حل یکی از دشوارترین مسائل محاسباتی است. علاوه بر این رایانه با استفاده از میکروالکترونیک‌های معمولی ساخته شده‌است. دانشمندان نوعی مسئله به نام ان-پی کامل را مورد بررسی قرار دادند،‌ در این نوع مسئله شخص باید بتواند با سرعت تایید کند که راه‌حل‌های ارائه شده برای حل مسئاله مناسب هستند اما نمی‌تواند به سرعت بهترین راه‌حل را انتخاب کند.
 
یک پردازشگر Mem در یک رایانه Mem می‌تواند به صورت یکپارچه و همزمان به یافتن راه‌حل قابل قبول چنین معماهایی بپردازد. این رایانه تاکنون توانسته نسخه‌ای از مسائل ان-پی کامل را به درستی حل کند. به گفته محققان درصورتی که از الگوهای محاسباتی مختلف استفاده شود، دشوارترین مسائل که رایانه‌های کنونی قادر به حل آنها نیستند نیز می‌توان توسط این رایانه‌های جدید حل کرد.
 
اما از سویی دیگر این رایانه‌ها می‌توانند عملکرد مغز انسان را نیز برای دانشمندان واضح‌تر سازند. با این‌همه این رایانه‌ها محدودیتی بسیار بزرگ دارند، شیوه‌ای که این سیستم برای رمزگشایی کدها استفاده می‌کند در برابر نوسانات غیرمنتظره بسیار آسیب‌پذیر است و ممکن است خطاهایی در آن رخ دهد،‌از این رو مدل‌های بزرگتر این رایانه‌ها نیازمند کد‌های تصحیح کننده خطا خواهند‌بود و به این شکل رایانه‌ها بسیار پیچیده‌تر از آن خواهند شد که بتوان از آنها استفاده کرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.