فناوری اطلاعات

July 11, 2015
13:30 شنبه، 20ام تیرماه 1394
کد خبر: 71826

قطب مخابراتی جنوب جزو برترهای دسترسی به فناوری ارتباطات نیست

در حالی فارس قرار بود قطب الکترونیک و مخابرات باشد که بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، این استان از لحاظ دسترسی به فناوری ارتباطات و اطلاعات پایین تر از سمنان و یزد ودر رده نهم کشوری قرار دارد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات به معنای تمام امکانات و مجموعه هایی است که زمینه دسترسی به اطلاعات در زمینه های مختلف را برای همگان فراهم می آورند.
 
با وجود ضرورتی که در گسترش وسایل ارتباطی با توجه به مقتضیات عصر مدرن حس می شود، گزارش های منتشر شده در خصوص میزان دسترسی مردم استان فارس به این فناوری، حاکی از آن است که این استان نتوانسته در زمینه توسعه زیرساختهای ارتباطی خود آن چنان که باید و شاید خوب عمل کند و اگرچه جزو استان های ضعیف ارتباطی در کشور محسوب نمی شود ولی جایگاهی در رده متوسط را از آن خود کرده و در رتبه نهم کشوری قرار گرفته است.
 
این رتبه که بر اساس میزان ضریب نفوذ دسترسی به شاخص هایی شامل تلویزیون، رادیو، اینترنت، رایانه و تلفن همراه و ثابت ارائه شده، نشانگر آن است که استان فارس با وجود قدمت و تجربه خود در امور مخابراتی، نتوانسته خود را تا حد یکی از استان های برتر ارتباطی ارتقا دهد.
 
مسئولان عوامل مختلفی از جمله سخت بودن توسعه زیرساخت ها در فارس به دلیل گستردگی استان، فعالیت کم شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت و عدم سرمایه گذاری در حوزه ایجاد زیرساخت های لازم توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان را از عوامل دخیل در این ناکامی می دانند.
 
طبق آماری که براساس نظام پایش جامعه اطلاعاتی و از سوی سازمان فناوری اطلاعات چندی پیش تهیه و اعلام شده استان های تهران، مازندران، سمنان و یزد رتبه های اول تا چهارم دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات را در اختیار دارند و استانهای کردستان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در انتهای جدول توسعه فاوا قرار گرفته اند.
 
در این راستا می توان گفت هرچند مدیران شرکت مخابرات استان فارس ادعای برتری در حوزه فناوری ارتباطاتی جنوب کشور را دارند اما به نظر می رسد رتبه استانی مثل سمنان از فارس نیز بهتر باشد تا در این خصوص نیازمند بازنگری در مدیریت ها، سیاست گذاری و تغییر نگرشها برای دستیابی فارس به رتبه های بهتر در این خصوص باشیم.
 
وجود چهار میلیون مشترک فعال تلفن های همراه در استان
 
مدیرکل فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار مهر به ارائه آماری درباره میزان دسترسی مردم استان فارس به شاخص های ارتباطی مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه تا پایان سال ۱۳۹۳ پرداخت و گفت: در فارس ضریب نفوذ خانوارهای دارای دسترسی به رادیو ۶۷ درصد، ضریب نفوذ خانوارهای دارای دسترسی به تلویزیون ۹۹.۷ درصد، ضریب نفوذ دسترسی خانواده ها به تلفن ثابت ۹۸.۱ درصد، ضریب نفوذ افراد استفاده کننده از تلفن همراه ۶۳.۹ درصد و ضریب نفوذ خانوارهای دارای دسترسی به رایانه ۵۵.۵ درصد است.
 
مهرداد سهرابی ادامه داد: به استناد ارزیابی انجام پذیرفته توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ضریب نفوذ خانواده های دارای دسترسی به اینترنت در فارس  ۴۴.۲ درصد است که آماری زیر متوسط بوده و ضریب نفوذ افراد استفاده کننده از اینترنت نیز در استان  ۳۶.۹ درصد است.
 
وی افزود: تعداد مشترکان تلفن ثابت در استان یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۷۸۸ نفر، تعداد مشترکان فعال تلفن همراه چهار میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۷  نفر و تعداد مشترکان پهن باند اعم از «ای دی اس ال»، «وای مکس» و تلفن همراه ۸۰۲ هزار و ۱۹۴ نفر است.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری فارس با بیان اینکه بر اساس متدولوژی اتحادیه بین المللی مخابرات و دسترسی به شاخص های مذکور، میزان دسترسی هر یک از استان ها به فناوری فاوا مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: استان فارس در این بررسی در رده نهم کشور و در میان استان های رده متوسط کشور در زمینه میزان دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است.
 
سهرابی گفت: در این بررسی براساس شاخص های موجود پنج استان در وضعیت خوب دسترسی، ۱۷استان در وضعیت متوسط دسترسی و  ۹ استان در وضعیت ضعیف دسترسی قرار گرفته اند که فارس در میان استان های متوسط رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد: هر یک از شاخص های دسترسی به تلفن همراه و ثابت، رایانه، اینترنت و تلویزیون و رادیو در حیطه نمره ای بین صفر تا  ۷ ضریبی را به خود اختصاص می دهند که استان فارس در این رده بندی نمره ۵.۱۳ را به دست آورده است.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری فارس تصریح کرد: قرار نگرفتن فارس در بین پنج استان برتر کشور در زمینه دسترسی به فاوا، به معنی قرار داشتن این استان در وضعیت نامطلوب و بحرانی ارتباطی نیست.
 
سهرابی با بیان اینکه گستردگی جغرافیایی و جمعیتی فارس تامین زیرساخت های ارتباطی برای آن را تا حدی سخت می کند، گفت: استان از نظر زیرساخت های ارتباطی با عقب ماندگی هایی مواجه است که قدیمی بودن بسیاری از زیرساخت ها و عدم تمرکز شرکت هایی مانند مخابرات استان بر توسعه شاخص های ارتباطی از جمله علل آن هستند.
 
وی بیان کرد: شرکت مخابرات از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد بحث توسعه و به ویژه توسعه تلفن های ثابت را محدود کرد.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری فارس با اشاره به ایجاد درگاه (گذرگاه) اینترنت در فارس تحت عنوان پروژه توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت(پروژه تلاش) توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در گذشته با وجود اینکه شیراز در مسیر اصلی انتقال پهنای باند اینترنت کشور قرار داشت، اما امکان استفاده از آن به صورت مستقیم برایش فراهم نبود و باید پهنای باند فوق پس از انتقال به تهران بین سایر استان ها و از جمله فارس، توزیع می شد ولی ایجاد این درگاه نه تنها باعث کاهش وابستگی فارس به پایتخت و در نتیجه کمک به موقعیت استراتژیک فارس شده، بلکه باعث می شود که بسیاری از مشکلات پیرامون اینترنت در استان از جمله کندی سرعت آن رفع شود.
 
سهرابی گفت: با وجود این درگاه دیگر کمبودی در خصوص پهنای باند و تامین اینترنت در استان وجود نخواهد داشت و البته لازم است که شرکت های ارائه دهنده خدمات نیز پهنای باند خود را افزایش دهند تا کیفیت ارائه خدمات به مشترکین نهایی افزایش یابد.
 
از لحاظ پهنای باند در فارس مشکلی وجود ندارد؛ توزیع باید افزایش پیدا کند
 
رئیس نمایندگی شرکت ارتباطات زیر ساخت در فارس نیز با بیان اینکه فارس یکی از مهم ترین استان های کشور به لحاظ ارتباطی محسوب می شود، به خبرنگار مهر گفت: فارس نه فقط تنها استانی است که بعد از تهران دارای مرکز دروازه اینترنت بین المللی است، بلکه سومین سوئیچ بین الملل نیز در شیراز قرار گرفته است.
 
ابوالقاسم شمس الدینی افزود: در گذشته اینترنت از طرف تهران بین استان های مختلف کشور توزیع می شد ولی اکنون فارس تنها استانی است که می تواند جدا از تهران به شکل مستقیم از خارج از کشور اینترنت دریافت کند و علاوه بر نیاز خود، بخشی از ترافیک حدود ۲۰ استان دیگر کشور را نیز تامین کند.
 
وی بیان کرد: در گذشته ۶۵ گیگ از اینترنت بعضی از استان های کشور از فارس تامین می شد ولی طی دو ماه این مقدار با رشدی ۲۴۹ درصدی مواجه بوده و هم اکنون حدود ۱۶۰ گیگ از اینترنت حدود ۲۰ استان کشور از فارس تامین می شود.
 
رئیس نمایندگی شرکت ارتباطات زیرساخت در فارس گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در سه حوزه تلفن بین استان ها و بین شهری، تلفن ترانزیت و بین المللی و پهنه باند اینترنت فعالیت دارد که توانسته به میزان خیلی زیادی پهنه باند خود را در استان افزایش دهد و در مرحله بعد این بستگی اپراتورها و شرکت های توزیع کننده دارد که چه مقدار پهنه باند دریافت و آن را بین مشترکان توزیع کنند.
 
شمس الدینی ادامه داد: یعنی پهنای باند در فارس فراهم است ولی شرکت هایی مانند مخابرات که توزیع کننده آن هستند باید خط ترافیک بیشتری دریافت و آن را توزیع کنند که متاسفانه هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است و می توان ضعیف بودن میزان دسترسی مردم و سرعت اینترنت را از شرکت های توزیع کننده دانست.
 
بدون سرمایه گذاری، بهبودی در وضعیت مخابراتی فارس ایجاد نمی شود
 
در این رهگذر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با بیان اینکه وضعیت دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات اعم از دسترسی به تلفن ثابت و همراه و اینترنت چندان مطلوب نیست، اظهار داشت: ماهیانه پول های کلانی در بخش های پردرآمد که همان موبایل است از استان فارس برداشت می شود این در حالی است که برای توسعه زیرساخت هایی چون تلفن ثابت و اینترنت سرمایه گذاری انجام نمی شود.
 
جعفر قادری گفت: همین موضوع باعث شده که در این باره از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح سوال شود و گله مندی از این قضیه عنوان شده و انتظار داریم که وضعیت بهبود پیدا کند ولی تاکنون اقدام جدی انجام نشده است.
 
وی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت های ارتباطی در روستاها و نقاط شهری که ارتباط ضعیفی دارند، بیان کرد: شرکت مخابرات استان با مشکل کمبود منابع مالی مواجه است و اگرچه هیئت مدیره شرکت مخابرات پذیرفت که از نظر مالی به این شرکت کمک کند ولی به تعهدات خود عمل نکرد و این در حالی است که تا وقتی که سرمایه گذاری انجام نشود، وضعیت فعلی دسترسی به ارتباطات در استان به همین شکل باقی خواهد ماند.
 
مشکلات دسترسی به اینترنت در بیخ گوش شهر شیراز
 
در حالی استان فارس مدعی قطب مخابراتی جنوب کشور است و نیم نگاهی هم به شاخصهای منطقه ای دارد که زیرساختهای دسترسی به اینترنت در بسیاری از نقاط استان فارس فراهم نیست.
 
شهر صدرا که بیخ گوش شهر شیراز  و در فاصله ۹ کیلومتری این کلانشهر واقع شده، هنوز از مشکلات ارتباطی تلفن ثابت، عدم توانایی به دسترسی به اینترنت پرسرعت در بسیاری از خیابانهای این شهر و…رنج می برد و تا وقتی شرایط در نزدیکی شهر شیراز هم به همین منوال باشد، پیشی گرفتن استانهای کوچکی مثل سمنان از استان استراتژیکی مانند فارس طبیعی به نظر می رسد.
 
تلاشهای خبرنگار مهر برای گفتگو با مسئولان مخابرات فارس برای بررسی وضعیت عدم دسترسی مردم فارس و همچنین وضعیت ضریب نفوذها پس از گذشت چند روز بی نتیجه ماند تا معلوم نشود استانی که قرار است قطب الکترونیکی و مخابرات منطقه باشد چرا در سطح کشور هم جزو برترها نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.