تلفن همراه

فناوری

July 13, 2015
20:40 دوشنبه، 22ام تیرماه 1394
کد خبر: 71876

رقابت سنگین دستیارهای صوتی

امروزه دستیارهای صوتی از رایج‌ترین امکانات گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند که از آنها برای انجام ‌دادن سریع‌تر و راحت‌تر بسیاری از کارها از جمله تماس گرفتن با دوستان، فرستادن پیام یا ایمیل به آنها، جست‌وجو در اینترنت و یادآوری کارها استفاده می‌شود.
 
 حالا دیگر هر شخصی که تلفن همراه دارد درواقع یک منشی مجازی هم دارد که می‌تواند بسیاری از کارهای روزانه‌اش را به او بسپرد. این امکان جدا از راحتی و سرعت کار برای مخاطب جذاب هم هست؛ با استفاده از این دستیارها به‌جای آنکه منوهای مختلف را بالا و پایین کنیم، فقط به تلفن همراهمان آن چیزی را که می‌خواهیم، می‌گوییم. در این میان ۳ پلت‌فرم برتر گوشی‌های هوشمند، یعنی اندروید، iOS و ویندوز فون اکنون از دستیارهای صوتی کاملا کاربردی و کاملی برخوردار هستند و هریک به نوبه خود در تلاش هستند تا از دیگری جلو بزنند و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. 
 
استفاده از دستیار صوتی با عرضه آی‌فون 4S اپل رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و حالا با آمدن دستیارهای صوتی گوگل و کورتانا این ویژگی شکل رقابتی پیدا کرده و هر یک سعی می‌کنند بهترین امکانات را برای کاربران خود ارائه دهند؛ اما کورتانای مایکروسافت که از دیگر رقیبانش جدیدتر است، سعی کرده ترکیبی از بهترین ویژگی‌های سیری و Google Now را به کاربر خود ارائه دهد. هرچند در برخی از موارد می‌بینیم که سیری اپل از آن دو پیشی گرفته و نیاز کاربر را درست‌تر از دو رقیب دیگر برآورده می‌کند. درواقع مقایسه این سه پلت‌فرم به‌ویژه دستیارهای صوتی اپل و مایکروسافت کار آسانی نیست؛ چراکه در بسیاری از موارد نتایج مشابهی ارائه می‌کنند.
 
مثلا در وضعیت آب و هوای مناطق مختلف هرسه دستیار نتایج مشابهی ارائه می‌کنند تنها تفاوت در این است که پیش‌بینی‌هایشان یکسان نیست و Google Now اطلاعات خود را ازweather.com می‌گیرد که البته دقیق‌تر هم به نظر می‌آید. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مشخصات این سه دستیار صوتی که رقیبان سرسختی در این عرصه هستند و هریک از این پلت‌فرم‌ها همچنان در تلاش هستند تا با آپدیت‌های جدید دستیارهایشان نقاط قوت آنها را بیشتر و بیشتر کنند تا نه‌تنها کاربرانشان را راضی نگه دارند بلکه حتی کاربران پلت‌فرم‌های دیگر را هم به سمت خود جذب کنند. 
 
 سیری
دستیار صوتی اپل درخصوص ارائه اطلاعات بسیار خوب عمل می‌کند، مثلا اگر درباره مسابقات ورزشی و زمان برگزاری آنها از او سوال کنید با پاسخ‌های مناسبی روبه‌رو خواهید شد. اگر در مورد یک فیلم از سیری سوال بپرسید اطلاعات مربوط به آن را در قالب یک کارت اطلاعاتی در معرض دید شما قرار می‌دهد. سیری این قابلیت را نیز دارد که موسیقی مورد نظر شما را از آرشیو دستگاه یا iTunes یافته و برایتان به اجرا درآورد. این دستیار قادر است به فرمان شما موسیقی را متوقف، اجرا و رد کند.
 
نکته جالب توجهی که در سیری به چشم می‌خورد این است که در صورتی که در ادامه پرسش قبلی، سوال یا درخواستی داشته باشید، سیری گفت‌وگو را با شما ادامه خواهد داد و به پرسش و پاسخ‌های تک دیالوگی بسنده نخواهد کرد. همچنین اگر سوال احمقانه‌ای پرسیدید، انتظار پاسخی لوده و مسخره را نیز داشته باشید.
 
این دستیار صوتی اپل همچنین از قابلیت تنظیم موقعیت جغرافیایی برای یادآورها برخوردار است. برای نمونه می‌توانید از سیری بخواهید که یک یادآور را بر مبنای موقعیت جغرافیایی فروشگاهی که قصد خرید از آنجا را دارید تنظیم کند که هنگام عبور از آن منطقه، خرید شما را یادآوری کند.
 
این سیستم قادر به دیکته کردن و ارسال پیغام، ایمیل و به‌روزرسانی‌های شبکه اجتماعی است. سیری می‌تواند تماس صوتی برقرار کند و پیغام‌های دریافتی را برای شما بخواند. با این دستیار می‌توانید به راحتی هر اپلیکیشنی را که نیاز دارید باز کنید و حتی در تغییر تنظیمات از قبیل وای‌فای و حالت پرواز هم به آسانی کمکتان می‌کند. کافی است قسمت مورد نظر خود را نام ببرید تا سیری کار خودش را بکند. به‌طور کلی با کمک سیری نیازی نیست صفحه‌های مختلف را برای یافتن چیزی که می‌خواهید زیر و رو کنید.
 
 Google Now
بسیاری از تلفن‌های هوشمند اندرویدی در حال حاضر از سیستم هوشمند دستیار صوتی گوگل پشتیبانی می‌کنند و با هر به‌روزرسانی اندروید، این بخش نیز به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. کافی است بگویید «OK Google» تا این دستیار شخصی شما فعال شود و بتوانید هر سوالی از او بپرسید و انواع دستورها را به او بدهید.
 
گوگل ناو از نظر ادراک برترین دستیار موجود نیست و بیشتر به همراهی برای مجموعه‌ای از دستورات روزانه از پیش تعیین شده شباهت دارد. دستیار گوگل می‌تواند میان ایمیل‌های شما به جست‌وجو بپردازد و پروازی را که برای آن بلیت تهیه کرده‌اید به شما یادآوری کند و اطلاعات بیشتری درخصوص سفر پیش رو در اختیارتان قرار دهد. البته با استفاده از گوگل ناو می‌توانید به انجام وظایف عادی که از یک دستیار صوتی انتظار می‌رود نیز بپردازید. تنظیم زنگ هشدار و یادآوری، مشاهده وب‌سایت‌ها، نگارش متون و انجام تماس‌ها و نیز ارسال پیامک و ایمیل از این جمله هستند.
 
به‌طور کلی دستیار صوتی اندروید این روزها محبوبیت بالایی در میان کاربران این سیستم‌عامل دارد. نکته جالب توجه درGoogle Now این است که این سرویس تا پیش از این تنها به‌صورت آنلاین در دسترس بود و در صورت استفاده از آن به‌صورت آفلاین سرویس پیغامی مبنی بر عدم دسترسی به شبکه اینترنت به کاربر نمایش می‌داد. اما شرکت گوگل در نسخه جدید این سرویس امکان استفاده آفلاین از آن و اجرای دستوراتی همچون «ارسال پیام متنی»، «اجرای موسیقی»، «روشن و خاموش کردن شبکه WiFi»، «برقراری تماس صوتی»  را به آن افزوده است.
 
 کورتانا
دستیار صوتی مایکروسافت، هواداران زیادی در کشورهای مختلف دنیا دارد. ویژگی‌های شخصیتی این دستیار صوتی و صدای گرم و طبیعی جن تیلور که به این دستیار مجازی شخصیتی طبیعی داده، باعث شده تا فارغ از امکانات آن، کورتانا یک دوست برای کاربران باشد. همانند سیری، کورتانا نیز از یک شخصیت شوخ طبع و حاضر جواب برخوردار است.
 
کورتانا هم قادر است گفت‌وگو را با شما تا زمانی که همچنان درخواست‌ها به موضوع اصلی و سوال اول مرتبط باشند ادامه بدهد وهمچنین این توانایی را دارد که درخواست‌ها و پرسش‌های شما را که به پرسش قبلی ارجاع می‌یابند تشخیص دهد. این سرویس در ابتدا به اندازه همتای اپلی خود جواب‌های کنایه آمیز در آستین نداشت، اما شوخ‌طبعی به مرور و بر اساس تجربه به این سرویس افزوده شد.
 
یکی از نقاط قوت کورتانا دفترچه یادداشتش است به‌طوری که این دستیار از دفترچه‌اش برای یادگیری بیشتر در مورد شما بهره می‌برد.
در کورتانا لیست یادآورهای شما به خوبی ادغام، مکان‌های مورد علاقه‌تان ثبت می‌شود، جست‌وجوهای موسیقی شما در نظر گرفته می‌شود و ساعت‌هایی که ترجیح می‌دهید در سکوت سپری کنید نیز حتما مورد توجه قرار می‌گیرد. 
 
شما با کمک کورتانا می‌توانید به راحتی و به سرعت تنظیمات دستگاه خود را تغییر دهید و هر اپلیکیشنی را که می‌خواهید باز کنید. دستیار صوتی مایکروسافت قادر است هر موسیقی را که بخواهید اجراکند، در پلی لیست شما به گشتن بپردازد و موسیقی در حال پخش را متوقف کند. دستیار صوتی مایکروسافت در به‌روز رسانی‌های اخیرش این قابلیت را دارد که می‌تواند ایمیل ارسال کند. 
 
درواقع با آخرین بیلد از نسخه پیش نمایش ویندوز 10 شما قادر خواهید بود که Cortana را اجرا و از وی بخواهید که برای هرکسی که مایل هستید ایمیل بفرستد. حتی اگر در نگارش ایمیل بخشی از گفتار شما به‌درستی تشخیص داده نشود، می‌توان به عقب بازگشت و آن را از طریق گفتار تصحیح کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.