لبه تکنولوژی

July 13, 2015
21:36 دوشنبه، 22ام تیرماه 1394
کد خبر: 71880

خودروهای بدون راننده به‌زودی در جاده‌ها

تا سال 2019 حدود 10 میلیون خودروی بدون راننده در جاده‌ها تردد می‌کنند.
خودروهای بدون راننده دیگر تنها ایده‌ای برای آینده نیستند. شرکت‌هایی مانند مرسدس، بی‌ام‌و و تسلا قابلیت‌های ویژه خودروهای بدون راننده را به‌تازگی یا به‌زودی ارائه کرده یا می‌کنند که بعضی قابلیت‌ها را برای راندن بدون نیاز به راننده را به خودروها می‌دهند.
 
شرکت‌های تکنولوژی هم تلاش می‌کنند تا در زمینه خودروهای بدون‌راننده پیشرو باشند، درست به همین دلیل هم گوگل این روزها در حال آزمایش نمونه اولیه خودروهای بدون‌راننده خودش در جاده‌های کالیفرنیا است. 
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این زمینه به بررسی بازار خودروهای بدون راننده و پیش‌بینی آن تا پنج سال آینده پرداخته است. 
 
از طرفی در این گزارش به تحلیل تاثیر اقتصادی که این خودروها روی بازار می‌توانند داشته باشند و موانع احتمالی ورود خودروهای بدون راننده به بازار پرداخته است. 
این گزارش نشان می‌دهد که خودروهای بدون راننده دیگر تنها تکنولوژی مربوط به آینده نیستند و در واقع این خودروها در حال حاضر در بعضی جاده‌ها وجود دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع کارشناسان معتقدند که خودروهای بدون راننده، خودروهایی هستند که امکان شتاب گرفتن، ترمز کردن و چرخاندن فرمان را بدون نیاز به تعامل با راننده دارند. 
 
کارشناسان موسسه BI Intelligence معتقدند که خودروهای بدون راننده به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شوند: نیمه‌خودکار و تمام خودکار. خودروی تمام خودکار می‌تواند از نقطه A تا نقطه B براند و با تمام موانع موجود در جاده بدون نیاز به هیچ تعاملی با راننده برخورد می‌کند. چنین خودروهای تمام خودکاری تا سال 2019 به صورت رسمی روانه بازار می‌شوند.
 
تا آن زمان پیش‌بینی می‌شود که حدود 10 میلیون خودرو با یکی از قابلیت‌های ویژه خودروهای بدون راننده در جاده‌ها وجود داشته باشند. خودروهای تمام خودکار در آینده به دو نوع مبتنی بر عملکرد کاربر و بدون راننده تقسیم خواهند شد. 
 
به خاطر رفع ابهامات و موانع در زمینه هماهنگی با قوانین و بیمه، خودروهای تمام خودکار مبتنی بر عملکرد کاربر تا پنج سال آینده به بازار خواهند آمد، درحالی‌که خودروهای تمام خودکار بدون راننده همچنان راه زیادی تا ورود به بازار پیش‌رو دارند. 
 
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزایای خودروهای بدون راننده این است که آنها کمک می‌کنند تا جاده‌ها و راه‌ها ایمن‌تر شده و مردم راحت‌تر زندگی کنند. در انگلستان موسسه KPMG تخمین زده است که در فاصله سال‌های 2014 تا 2030 استفاده از خودروهای بدون راننده می‌تواند به کاهش 2500 نفری مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای کمک کند.
با این حال همچنان موانع بزرگ و مهمی بر سر راه ورود خودروهای بدون راننده به جاده‌ها وجود دارد. هزینه تولید و قیمت عرضه این خودروها باید پایین‌تر بیایند و قوانین در این حوزه باید روشن‌تر وضع بشوند تا این خودروها به‌صورت رسمی وارد بازار شده و به تولید انبوه 
برسند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.