اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 14, 2015
12:06 سه شنبه، 23ام تیرماه 1394
کد خبر: 71898

مهاجرت به IPV6 سه سال طول می‌کشد

مدیر کل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات سازمان IT گفت: برای گذر از IPV4 به IPV6 باید تغییرات زیادی انجام گیرد و از این رو، دو سه سال طول می‌کشد تا کم‌کم IPV4 حذف شود.
 
بهنام ولی‌زاده افزود: این تغییرات در حد شبکه ارتباطی نیست بلکه دیتاسنترها، هاست‌ها و تمام نرم‌افزارهای تحت وب باید این تغییرات را همزمان پشتیبانی کنند. از این رو، دو سه سال طول می‌کشد تا کم‌کم IPV4 حذف شود.
 
وی افزود: کار در بحث زیرساخت ارتباطی ساده‌تر است و تقریبا تجهیزاتی که در چند سال گذشته توسط اپراتورها اعم از شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های مخابرات استان‌ها، اپراتورهای PAP و اپراتورهای همراه خریداری، نصب ‌و راه‌اندازی شده است یعنی بیش از  90 درصد تجهیزات قابلیت پشتیبانی دارند و کمتر از  10 درصد تجهیزات قدیمی ممکن است، نتوانند پشتیبانی کنند.
 
ولی‌زاده دشوارترین بخش مهاجرت را نرم‌افزاری برشمرد و گفت: مشکل اینجاست که اکثر نرم‌افزارهای کاربردی اداری مثل سیستم برنامه‌ریزی، مالی، نیروی انسانی، تردد و غیره که تحت وب و داخلی هستند، پشتیبانی نمی‌کنند و با این تغییر، دیتاسنترها و نرم‌افزارهای تحت شبکه باید مهاجرت کنند.
 
او با بیان اینکه مهاجرت کامل و یک دفعه با توجه به موضوع فوق امکان ندارد، تصریح کرد: از این رو، باید به صورت دو پشته‌ای (Dual Stack) جلو رفت و همزمان هم IPv4 و هم IPv6 پشتیبانی کرد.
وی گفت: امسال کار شروع شده و کم‌کم شبکه را تغییر می‌دهیم و در دو سال آتی پشتیبانی همزمان خواهیم داشت.
 
ولی زاده با اشاره به تناسب سرمایه‌گذاری به نسبت بازدهی ادامه داد: فناوری این حوزه روز به روز در حال تغییر است و باید متناسب با تغییرات آن جلو رفت و نباید به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کرد که عملاً بعدها بی‌فایده باشد.
وی از تصویب دستورالعملی در شورای عالی فناوری اطلاعات کشور در سال گذشته خبر داد و افزود: طبق این برنامه هیچ دستگاهی اجازه خرید تجهیزات و نرم‌افزارهایی که IPv6 را پشتیبانی نکنند، ندارد.
 
وی در عین حال از برخی شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای داخلی یاد کرد که کار در این خصوص را شروع کرده و امکان دارد تا یکسال دیگر بتوانند محصولی عرضه کنند که IPv6 را هم پشتیبانی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.