امنیت

فناوری اطلاعات

July 14, 2015
15:39 سه شنبه، 23ام تیرماه 1394
کد خبر: 71907

کاسبی شرکت نرم‌افزاری ایتالیایی از مناقشه هسته‌ای ایران

با افشای ایمیل‌های گروه جاسوسی Hacking Team، مشخص شده است این شرکت به تشویق مشتریانش به اقدام علیه ایران می‌پرداخته است.
 
 
Hacking Team نام شرکتی ایتالیایی است که نرم‌افزارهای جاسوسی برای شنود کامپیوترها و تلفن‌ها را به دولت‌ها می‌فروشد.جالب آنکه به تازگی خود این کمپانی مورد حمله گروه هکری ناشناسی قرار گرفته و اطلاعاتش هک شده است.
 
پس از هک این شرکت جاسوسی، یک فایل تورنت با حجم ۴۰۰ گیگابایت متشکل از فایل‌های داخلی، کدهای منبع و ارتباطات داخلی صورت گرفته توسط کارکنان این شرکت  روی اینترنت منتشر شد.از جمله اطلاعات منتشر شده، ایمیل‌های این شرکت که اکنون روی ویکی‌لیکس نیز موجود است و نشان می‌دهد این شرکت به دولت‌های مختلفی از جمله سودان، کره جنوبی، قزاقستان، آذربایجان، عربستان سعودی، لبنان، مصر و نیجریه محصولات جاسوسی خود را فروخته است.
 
یکی از نرم افزارهای تولیدی این شرکت Da Vinci نام دارد که در واقع یک بدافزار برای کنترل اینترنت  و جاسوسی از کاربران است. بسیاری از نهادهای قضایی و پلیس ایتالیا از این ابزار برای پیشبرد امور خود استفاده می‌کنند و بسیاری از سازمان‌های مدافع حریم شخصی کاربران نرم‌افزار مذکور را در ردیف خطرناک‌ترین دشمنان اینترنت طبقه بندی کرده‌اند.
 
  کاسبی از معرفی ایران به عنوان تهدید؟
نکته جالب توجه در ایمیل‌های منتشر شده این است که در 1907 مورد از ایمیل‌های منتشر شده، به نام ایران اشاره شده است. در بسیاری از این ایمیل‌ها، David Vincenzetti مدیر عامل Hacking Team، موضوع انرژی هسته‌ای در ایران را به عنوان خطری بزرگ برای جهان معرفه کرده  و تلاش کرده است ایران را به عنوان تهدیدی برای جهان معرفی کند. 
 
هنوز مشخص نیست علت علاقه مدیر عامل Hacking Team به موضوع هسته‌ای ایران چیست  اما می‌توان حدس زد این شرکت در تلاش بوده با نشان دادن ایران به عنوان یک تهدید به مشتریان، ابزار جاسوسی علیه کشورمان را به فروش برساند.  تمام ایمیل‌ها در مورد ایران جز یک مورد به سال 2015 باز می‌گردد و به نظر می‌رسد با داغ شدن مذاکرات میان ایران و گروه 5+1، این شرکت نیز در پی سواستفاده از این موقعیت بوده است. 
 
  تلاش برای ورود به بازار ایران
هر چند به نظر می‌رسد در سال 2015 شرکت Hacking Team به سراغ مخالفان ایران رفته است، اما این شرکت در سال 2011 تلاش داشته به بازار ایران وارد شود.
در این سال دو ایمیل از طرف شرکت Hacking Team به یکی از مسوولان بلند پایه شرکت مخابرات استان تهران ارسال می‌شود و ضمن معرفی محصولات جاسوسی این شرکت، از وی برای حضور در نمایشگاه ISS دوبی (نمایشگاه تخصصی سیستم‌های امنیتی و حفاظتی) دعوت به عمل آورد.
 
هرچند هر دو این ایمیل‌ها برگشت خورده است، اما از آنجا که بخش فروش این شرکت، ایمیل این مقام شرکت مخابرات را داشته، به نظر می‌رسد تلاش زیادی را برای ورود به بازار ایران انجام داده اشت. 
 
  احتمال حمله به دو شرکت PAP ایرانی
در میان ایمیل‌های دریافتی شرکت Hacking Team، دو ایمیل از سوی دو شرکت PAP ایرانی نیز دیده می‌شود که به نظر می‌رسد این شرکت به هک سایت این دو شرکت پرداخته و برای تست این ایمیل‌ها را ارسال کرده است.
 
برای مثال در یکی از این ایمیل‌ها، با یوزر a.pelliccionecbf از سوی دامین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های PAP ایران به همین یوزر در شرکت Hacking Team ارسال شده است و در آن در مورد این که چگونه می‌توان لاغر شد توضیحاتی داده شده است.
 
نکته جالب این جاست که مشابه این ایمیل از دامین‌های مختلف دیگری نیز ارسال شده و نحوه ساخت یوزرنیم نیز از یک الگو پیروی می‌کند.بنابراین هرچند نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد اما به نظر می‌رسد دو شرکت PAP ایرانی در سال 2014 مورد حمله Hacking Team قرار گرفته و هک شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.