اپلیکیشن

تلفن همراه

July 15, 2015
11:22 چهارشنبه، 24ام تیرماه 1394
کد خبر: 71912

تلگرام دوست روباتیک من

تلگرام این روزها پرچمدار اپلیکیشن‌های پیام رسان است. امنیت این اپلیکیشن در کنار سنگین و کند شدن وایبر، سیل کاربران را به سمت استفاده از آن سرازیر کرد. ابتدا فکر می‌کردیم امنیت در کنار سرعت برای استفاده از این اپلیکیشن، دلایلی کافی هستند. اما امروز تلگرام تلاش می‌کند دلایل دیگری برای افزایش کاربران خود به وجود بیاورد.
 
بعد از استیکرهای تلگرام که مدتی کاربران را به خود جذب کرد، حالا نوبت به روبات‌ها رسیده است. روبات‌ها، دنیای تلگرامی ما را به زودی تسخیر می‌کنند. اگر کمی چاشنی‌هالیوودی به این جمله اضافه کنیم، می‌توانیم روزهایی را مجسم کنیم که کاربران در انزوای دنیای تلگرامی‌شان تنها با روبات‌ها معاشرت می‌کنند و دوستان و آشنایان خود را فراموش کرده‌اند. اگر فیلم Her را دیده باشید برایتان تخیل عجیب و غریبی نخواهد بود که روباتی در تلگرام پیدا شود که دلتان را ببرد.
 
روبات‌ها، دوستان جدید شما در تلگرام هستند. از آنجا که تلگرام یک نرم‌افزار متن باز است و امکان نوشتن روبات‌ توسط کاربران و اضافه کردن آن به تلگرام وجود دارد تا امروز روبات‌های زیادی در تلگرام ساخته شده‌اند.
 
ساختن روبات از آنجا پر طرفدار شد که 24 ژوئن تلگرام پلتفرم جدیدی به کاربران علاقه‌مند ارایه داد که با استفاده از آن می‌توان به سرعت و بسیار ساده روبات ساخت. ایرانی‌ها نیز جا نمانده‌اند از این موج روباتیک و شروع کرده‌اند به ساخت روبات‌هایی که بتواند کاربران ایرانی را به خود جذب کند؛ سرگرمشان کند، آخرین اخبار را به دست‌شان برساند یا سطح دانش آنها را ارتقا دهد.
 
کافی است در اینترنت «روبات تلگرام» را جستجو کنید تا به وبلاگ‌ها و سایت‌هایی برسید که فهرستی از روبات‌های فارسی تلگرام را منتشر کرده‌اند. یکی از این سایت‌ها که طی چند روز گذشته مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته سایت شاهوار است که به خاطر انتشار مطلبی درباره روبات TweetingBot  نظر کاربران شبکه اجتماعی توییتر را به خود جلب کرده است.
 
شاهوار پیش از این فهرستی از روبات‌های فارسی تلگرام را منتشر کرده بود. در کنار شاهوار سایت‌ها و تالارهای گفت‌وگوی زیادی به صورت پراکنده درباره روبات‌های فارسی تلگرام مطلب منتشر کردند و تعدادی از این روبات‌ها را معرفی کردند.
 
ما سعی کردیم با گردآوری آنچه در جستجوی گوگل به دست آوردیم این گزارش را تبدیل به مرجعی از روبات‌های مفید فارسی تلگرام کنیم که قطعا به مرور زمان باید روبات‌های دیگر هم به آن اضافه شوند. در کنار روبات‌های فارسی، روبات‌های کارآمد دیگری هم معرفی کردیم که شاید برایتان جذاب باشند.
 
@toucan
توکان روباتی است که جدیدترین اطلاعات درباره نرخ سکه و طلا، نرخ ارز، بازی‌های فوتبال و جداول لیگ برتر، وضعیت آب و هوا، اوقات شرعی، سخن بزرگان، شعرهای گنجور، دعا، جستجو مکان، تصویر و ترجمه متون را به شما ارایه می‌دهد. دستور «/Help » را به روبات بدهید تا متوجه شوید اطلاعات مورد نیازتان را چگونه باید از روبات دریافت کنید.
 
@Charsoogh
چهارسوق یک روبات سرگرم کننده است. با این روبات می‌توانید فال حافظ بگیرید، طالع‌بینی کنید، لطیفه دریافت کنید یا سخنی از بزرگان را بخوانید، عکس جست‌وجو کنید یا یک آیه تصادفی از قرآن را ببینید. کلمه «راهنما» را برای روبات بفرستید تا شیوه کار با آن را دریافت کنید. فراموش کنید برای ارسال دستور به این روبات باید از نقطه (dot) در ابتدای دستور استفاده کنید.
 
@ aperture  
نام این روبات روزنه است. روزنه به زبان انگلیسی با شما صحبت می‌کند چون جامعه هدف این روبات تنها کاربران ایرانی نیستند. این روبات در جست‌وجوی تصویر، نمایش یک تصویر خنده دار از سایت gag 9، وضعیت آب و هوا، ساعت محلی، اطلاعات مربوط به فیلم مورد نظرتان ازIMDB، ۵ خبر هک مهم اخیر در دنیای هکرها به شما کمک می‌کند.
 
همچنین برای ترجمه متون زبان‌های دیگر به انگلیسی، تهیه یک اسکرین شات از آدرس URL داده شده، ساخت کد QR از متن دلخواه، نمایش موزیک‌های خواننده دلخواه و تبدیل نوشته به عکس نیز می‌توانید از این روبات کمک بگیرید. اولین حرفی که به این روبات باید بزنید « Help!» است تا فهرستی از دستورات را به شما ارایه دهد.
 
@ KraBot
روبات Karbot کمک‌تان می‌کند متن مورد نظرتان را به QR تبدیل کنید. این روبات همچنین نقش یک ماشین حساب را هم برای شما بازی کند. نمایش یک تصویر تصادفی از سایت 9GaG، نوشتن متن دلخواه شما روی عکس، کوتاه کردن لینک، ارایه تصاویر متحرک، اخبار هک، ترجمه متن، جست‌وجو در ویکی‌پدیا، نمایش اطلاعات مربوط به فیلم‌ها از دیگر کارایی‌های این روبات است.
 
@ Cheghadr
این روبات به سوالات شما در مورد فاصله دو شهر از یکدیگر، اوقات شرعی شهرها، شمارش تعداد کاراکترهای یک کلمه، انجام محاسبات ریاضی، قیمت دلار و یورو و سکه و قیمت طلا پاسخ می‌دهد. به محض ورود کلمه «راهنما» را برای روبات بفرستید و از شیوه دریافت اطلاعات آگاه شوید.
 
@Ramona
رامونا روباتی است که قیمت لحظه به لحظه طلا و سکه و ارز و وضعیت بازار بورس و قیمت خودرو را به شما اعلام می‌کند. رامونا عکس‌ها و ویدیوهای محبوب شما در اینستاگرام را نیز دانلود می‌کند. این روبات با شما بازی هم می‌کند. می‌توانید با رامونا سنگ کاغذ قیچی یا حدس بزن بازی کنید. اگر مکانی که هستید را به رامونا اطلاع دهید، این روبات به شما نزدیک‌ترین محلی که می‌تواند شما را سرگرم کند را معرفی می‌کند.
 
@varzesh
روبات ورزش مختص علاقه‌مندان به آخرین اخبار ورزشی است. با این روبات از آخرین خبرهای ورزشی به صورت زنده و خبرهای ورزشی روزنامه‌های کثیرالانتشار با خبر شده و می‌توانید تصویری از صفحه اول روزنامه‌های ورزشی مورد نظرتان را هر روز مشاهده کنید. برای دریافت دستورالعمل کار با این روبات کلمه «راهنما» را برایش ارسال کنید.
 
@hibourse
این هم روباتی است برای علاقه‌مندان بازار بورس. روبات‌های ‌بورس آخرین اطلاعات درباره قیمت دلار، یورو، درهم و سکه و ارز و وضعیت بازار بورس را به شما نشان می‌دهد. این روبات امکان نمایش تصویر صفحه اول چند روزنامه کثرالانتشار را نیز دارد. اولین کلمه‌ای که به این روبات می‌گویید «راهنما!» باشد تا راه دریافت اطلاعات مورد نیاز‌تان را بفهمید.
 
@ecocenterbot
این روبات را می‌توان مرجع اخبار اقتصادی دانست. کاری که این روبات انجام می‌دهد این است که اطلاعات جامع و کاملی در حوزه اقتصادی از روزنامه‌های کثیرالانتشار جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اینکه متوجه شوید چطور باید اخبار مورد نظر خود را از این روبات بخواهید کلمه «Help!» را برای روبات ارسال کنید.
 
@cafechi
 روبات کافه‌چی، یک کافی‌من تمام عیار است. این روبات اطلاعات زیادی در مورد قهوه و همچنین کافه‌های موجود در شهر تهران به شما می‌دهد.  از جمله کارایی‌های این روبات نمایش نقشه کافه‌ها، پیشنهاد یک صبحانه و پیشنهاد قهوه است. این اطلاعات به همراه تصویر پیشنهاد و آدرس کافه‌ای که این پیشنهاد را برای شما فراهم می‌کند به شما نمایش داده می‌شود. همچنین اگر موقعیت خود را برای کافه‌چی اعلام کنید، روبات کافه نزدیک به شما را معرفی می‌کند. با ارسال کلمه «راهنما!» به این روبات از نحوه کار با آن مطلع خواهید شد.
 
@Novler
این روبات محبوب کتاب‌خوان‌ها خواهد بود. ناولر روباتی است که به شما رمان معرفی می‌کند و تکه‌ای از یک رمان را برایتان منتشر می‌کند. با ارسال /quote یک نقل قول تصادفی از یک رمان دریافت خواهید کرد و با ارسال /novel یک رمان به شما معرفی می‌شود.
 
@8otaghe
روبات 8اتاق منبع ترانه و موزیک ایرانی است. شما می‌توانید با این روبات به زبان فارسی حرفی بزنید یا فینگلیش برایش بنویسید که نام خواننده مورد نظرتان چیست، کدام آلبوم را می‌خوانید یا کدام ترانه مد نظرتان است. روبات 8 اتاق امکان دانلود ترانه مورد نظرتان را هم فراهم می‌کند.
 
@lurak
لورک، فهرستی از پروازهای داخلی را به شما نشان می‌دهد. این روبات قیمت پروازهای هواپیمایی قطر را نیز در اختیار شما می‌گذارد. 
 
@vajehyab
واژه یاب یک روبات کاربردی برای کسانی است که به دنبال ترجمه لغت‌های انگلیسی به فارسی هستند. این روبات کار معنی کردن لغات فارسی را هم انجام می‌دهد. برای کار با این روبات فقط باید کلمه خود را برای روبات ارسال کنید. اگر کلمه انگلیسی باشد، معنی فارسی آن را به شما نشان می‌دهد و اگر کلمه فارسی باشد معنی آن با استناد به فرهنگ‌های لغت معتبر برای شما ارسال می‌شود.
 
@irtranslate
بسیاری از ما دوست داریم یک دیکشنری یا اپلیکیشن همراهمان داشته باشیم که به ما در ترجمه کمک کند. این روبات قادر است متون مورد نظر شما را از هر زبانی به فارسی و یا از هر زبانی به انگلیسی ترجمه کند و بلافاصله برای شما ارسال کند.
دیگر روبات‌ها
 
@TweetingBot
این روبات هفته گذشته مورد توجه بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت. ایرانی‌ها از این روبات بیشتر استقبال کردند چرا که کاربران ایرانی به دلیل فیلتر بودن توییتر همیشه به دنبال راهی برای آسان‌تر کردن دسترسی به این شبکه اجتماعی هستند. این روبات به کاربران کمک می‌کند تایم‌لاین خود را در تلگرام مرور و از تلگرام توییت ارسال کنند.
 
@storebot 
این روبات به شما کمک می‌کند روبات‌های دیگر را بشناسید. این روبات با هشت دستور که با اعداد آن را مشخص می‌کند، بهترین روبات‌ها، آخرین اخبار، امکان جست‌وجو، امکان نوشتن ریویوی روبات‌ها، دسته‌بندی موضوعی روبات‌ها و تنظیمات و راهنمایی کردن به شما کمک می‌کند. معاشرت با این روبات به شما که علاقه‌مند به روبات‌های تلگرام هستید، توصیه می‌شود.
 
@Stickers
از این روبات می‌توانید براس ساخت مجموعه‌های مختلف استیکر در تلگرام استفاده کنید.
 
@ImageBot
اگر به دنبال عکس می‌گردید این روبات می‌تواند به شما کمک کند. کافی است کلمه مرتبط با عکس مورد نظرتان را به روبات بگویید تا یک عکس مرتبط با همان کلمه برایتان ارسال کند.
 
@PollBot
اگر در گروه‌های پر جمعیت عضو هستید و می‌خواهید درباره موضوعی نظر سنجی کنید این روبات به شما کمک می‌کند. می‌توانید سوال خود را به همراه گزینه‌هایی که به عنوان پاسخ در نظر دارید مطرح کنید را به روبات بدهید. روبات را عضو گروه کنید تا برایتان نظر سنجی را انجام دهد.
 
@AlertBot
زنگ ساعت یا هشدار To Do List؛ این روبات کار هر دو اینها را انجام می‌دهد. می‌توانید از روبات بخواهید سر ساعت مشخصی شما را با خبر کند.
 
@getmusicbot
اگر از طرفداران SoundCloud باشید این روبات را دوست خواهید داشت. این روبات به شما کمک می‌کند تا به جست‌وجوی موزیک مورد نظرتان در SoundCloud بپردازید. روبات وقتی موزیک را برای شما پیدا کند امکان دانلود آن را نیز به شما خواهد داد.
 
@translate_bot
این یک روبات مترجم است که هر متنی را از هر زبانی به هر زبانی که شما بخواهید ترجمه می‌کند. این روبات از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند. 
 
@sudokubot
سودوکو برای بسیاری از شما بازی شناخته شده و سرگرم کننده‌ایست. روبات سودوکو در سه حالت آسان، متوسط و سخت به شما جدولی می‌دهد که می‌توانید ساعت‌ها با آن سرگرم باشید.
 
جدا از سرگرم کننده بودن این روبات‌ها، با امکاناتی که تلگرام در اختیار کاربران قرار داده تا به راحتی بتوانند روبات بسازند و در تلگرام در اختیار کاربران قرار دهند بسیاری از صاحبان کسب و کار، هنرمندان و موسسات آموزشی می‌توانند با استفاده از این روبات‌ها محدوده فعالیت خود را گسترش داده و از روبات‌ها به عنوان ابزارهای بازاریابی و جذب مشتری استفاده کنند. حتی سازمان‌های دولتی نیز می‌توانند با ساخت روبات تلگرام، انجام مراحل پیگیری امور را ساده کرده و از رفت و آمدهای شهری بکاهند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.