تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 15, 2015
14:28 چهارشنبه، 24ام تیرماه 1394
کد خبر: 71924

ساخت نخستین «مم‌رایانه» شبیه مغز انسان

تیمی از دانشمندان دانشگاه‌های کالیفرنیا و دانشگاه پلی‌تکنیک تورینو در ایتالیا برای نخستین بار نمونه اولیه یک رایانه memory-crunching کاربردی (مم‌رایانه) را ارائه داده‌اند. ایده مم‌رایانه حدود نیم قرن است که مطرح شده اما تا پیش از این در شکل فرضیه باقی مانده بود. درحالی‌که ایده ساخت چنین رایانه‌ای ساده و قابل‌درک به نظر می‌رسد، عملی‌کردن آن به دلایل زیاد مشکل‌ بوده است.
 
یک مم‌رایانه در سطح پایه، رایانه‌ای است که مسائل را با خردکردن (crunch) اعداد و ذخیره‌کردن نتایج به صورت همزمان حل می‌کند، این در حالی است که ماشین‌های محاسباتی کنونی این عملیات را در فرآیندهای کاملا جداگانه انجام می‌دهند. از این لحاظ مم‌رایانه جدید بیشتر شبیه مغز انسان عمل می‌کند و ارائه چنین فناوری امکان انجام عملیات‌هایی را می‌دهد که تاکنون غیرممکن بوده‌اند.
 
این موفقیت همچنین امکان ساخت ابزاری را فراهم می‌کند که توانایی‌های فناوری‌های کنونی در مقابل آنها ناچیز خواهد بود. به‌طور مثال، با استفاده از این رایانه، گوشی‌های هوشمند می‌توانند درست مانند انسان‌ها با کاربرانشان ارتباط برقرار کنند.
 
رایانه جدید مجهز به 6 مم‌پردازشگر است که توسط دانشمندان طراحی شده‌اند. مم‌پردازشگرها توانایی تغییردادن ویژگی‌هایشان (مانند مقاومت الکتریکی) را بسته به میزان انرژی ارائه‌شده به آنها دارا هستند. این موضوع به چنین پردازشگرهایی امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را به روشی جدید می‌دهد درحالی‌که پردازشگر همزمان عمل پردازش را ادامه می‌دهد. دانشمندان به دنبال ارتقای سیستم جدید هستند و این فناوری به این زودی در گوشی‌های هوشمند به‌کار نخواهد رفت. جزئیات این موفقیت علمی در مجله Science Advances ارائه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.