فناوری اطلاعات

July 16, 2015
13:55 پنجشنبه، 25ام تیرماه 1394
کد خبر: 71959

ICTدر هفته ای که گذشت؛ از توقف واگذاری اینترنت در مخابرات تا تبریک پیش از موعد هسته‌ای

چالش های مخابرات و وزارت ارتباطات در این هفته نیز همچنان ادامه داشت و در حال حاضر به نوعی مهمترین بحث این حوزه تلقی می‌شود.
 
چالش های مخابرات و وزارت ارتباطات در آغاز این هفته با اخطار به شرکت مخابرات همراه شد و اینگونه اعلام شد که به دلیل کیفیت نامطلوب، فروش اینترنت مخابرات در شش استان متوقف شده است.
 
بر این اساس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که مطابق بازرسی‌ها و ارزیابی‌های بعمل آمده از وضعیت پهنای باند تامین و عرضه شده از سوی شرکتهای مخابرات استانی، وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت در این استانها، باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکان شده است. به همین دلیل در این مورد تذکر و اخطاریه‌های لازم برای افزایش پهنای باند و توقف فروش سرویس به مشتریان جدید تا زمان ارتقای پهنای باند داده شده و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مشترکان، پیگیریهای لازم برای ارتقای پهنای باند و کیفیت سرویس از سوی شرکت مخابرات ایران در حال انجام است.
 
البته پس از انتشار این خبر شرکت مخابرات نیز توضیحاتی را بر روی سایت خود قرار داد و با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت پهنای باند استان های ذکر شده، دلیل اصلی این موضوع را عدم واگذاری پهنای باند درخواستی این شرکت برشمرد. موضوعی که خیلی زود واکنش شرکت ارتباطات زیرساخت را به دنبال داشت و موجب شد این شرکت نیز به بحث بدهی های مخابرات بپردازد.
 
بدین ترتیب در یک روز دو شرکت زیرمجموعه وزارت ارتباطات بر روی سایت های خود اخباری در زمینه مخابرات قرار دادند و شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب خبری متذکر شد اگر طی ماه های گذشته پهنای باند درخواستی در اختیار مخابرات قرارنگرفته علت بدهی های 350 میلیارد تومانی مخابرات به این شرکت است و این شرکت در ارایه پهنای باند هیچ گونه مشکل و محدودیتی ندارد.
 
قرار نیست همه هزینه های مخابرات از مردم دریافت شود
همچنین در همان روز از سوی سازمان تنظیم مقررات گفتگویی تفصیلی با معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه این سازمان بر روی خروجی آن قرار گرفت و در قالب آن اینگونه اعلام شد که اصولاً بحث افزایش تعرفه به این دلیل مطرح شد که عنوان شد چون بخش تلفن ثابت درآمدزایی کافی ندارد، توسعه آن امکان پذیر نیست. با این فرض وزارت ارتباطات قبول کرد که برنامه توسعه مخابرات ارائه شود تا متناسب با برنامه توسعه، در صورتی که برای تامین منابع مالی لازم باشد، تعرفه افزایش یابد. به این دلیل بود که افزایش تعرفه به ارائه طرح توسعه منوط شده است.
 
صادق عباسی شاهکوه همچنین در این صحبتها متذکر شد: قرار نیست همه هزینه شرکتها از مردم دریافت شود، به همین دلیل از سوی وزارت ارتباطات از شرکت مخابرات خواسته شده بود از نظر ساختاری هم بهینه‌سازی انجام دهد و برنامه مربوط به اصلاحات ساختاری هم ارائه شود.
 
اما به دنبال انتشار این اخبار سخنگوی مخابرات هم به ارائه توضیحاتی پرداخته و دلیل اصلی مشکلات مخابرات در پرداخت بدهی های خود را به سیاست های وزارت ارتباطات مربوط دانست.
 
داود زارعیان در این باره عنوان کرد: ما حتما حساب و کتاب‌های مالی را می‌پذیریم اما دلیل این بدهی‌ها هم ریشه در سیاست‌های خود وزارت ارتباطات دارد چرا که ما بر اساس این سیاست‌ها توان پرداخت بدهی‌های خود را نداشته‌ایم.
 
پس از صحبت های زارعیان مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز در مقام پاسخگویی به این اظهارات برآمد و تاکید کرد: اینکه در برخی گفت‌وگوها اینگونه عنوان شده که بدهی‌های مخابرات مربوط به سیاست‌های وزارت ارتباطات می شود امری است که باید درباره آن به چند نکته توجه داشت.
 
محمدرضا فرنقی زاد در این باره عنوان کرد: وزارت ارتباطات بخصوص در دولت یازدهم رویکرد حمایت از بخش خصوصی را مورد توجه جدی قرار داده و در این میان مخابرات هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورها شامل این حمایت‌ها می‌شود لذا قطعا دیدگاه پدرانه وجود دارد اما باید توجه داشت که پدر خوب آن نیست که به تمام خواسته‌های فرزند خود عمل کند.
 
وی ادامه داد: نگاه ما در وزارت ارتباطات آنگونه نیست که بخواهیم مخابرات را اذیت کرده و یا بگوییم که خصوصی‌سازی را قبول نداریم. اما به نظر می‌رسد مخابرات برای سرپوش گذاشتن بر روی برخی مشکلات مدیریتی خود به دنبال بهانه‌ است و موضوعاتی مانند پیگیری تعرفه تلفن ثابت، بحث بدهی‌ها و یا انجام برخی اظهارنظرهای اینگونه در فضای رسانه‌ای، در نهایت بیشتر شبیه نوعی فرار به جلو محسوب می‌شود.
 
بدین ترتیب با اظهار نظرهای صورت گرفته، در نهایت شرایط برای شرکت مخابرات به گونه ای پیش رفت که در روزهای پایانی این هفته سخنگوی شرکت مخابرات در گفت و گو با رسانه های کشور از توقف واگذاری اینترنت در شرکت مخابرات خبر داده و متذکر شد به دلیل مشکلات این شرکت در تامین پهنای باند مخابرات به منظور حفظ حقوق مشترکان ADSL مخابرات تا زمان رفع این معضل، مشترک جدیدی نخواهد گرفت و واگذاری اینترنت را متوقف می کند.
 
سرمایه گذرای 1680میلیاردی برای توانا
اجرای فاز نخست شبکه اصلی ارتباطی بومی در کشور با نام توانا نیز از دیگر اخبار مهم هفته اخیر بود که در ارتباط با آن بر تامین ۱۰۰ درصدی تجهیزات از داخل کشور تاکید شده بود.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره عنوان کرد: «توانا» شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مبتنی بر تجهیزات داخلی است که با هدف تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تولید محصولات و خدمات راهبردی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، وارد فاز اجرایی شده است.
 
برات قنبری در عین حال متذکر شد: شبکه «توانا» با تامین ۱۰۰ درصد تجهیزات بومی از طریق بخش خصوصی و تضمین خرید خدمت، با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال راه اندازی شده است.
 
انتشار 450 میلیارد تومان اوراق مشارکت مخابرات
شرکت مخابرات ایران نیز در روزهای میانی این هفته، به منظور تامین سرمایه در گردش جهت بازپرداخت بخشی از بدهی‌های خود 450 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرد.
 
بر این اساس اعلام شد که اوراق شرکت مخابرات ایران تحت عنوان "اوراق اجاره شرکت واسط مالی تیر دوم" از 22 تیرماه به مدت یک روز کاری در فرابورس منتشر خواهد شد. ضمن این که اوراق اجاره شرکت مخابرات ایران با نام و قابل معامله در فرابورس با نرخ 21 درصد روزشمار در فرابورس منتشر می شود که سود آن هر سه ماه یکبار پرداخت خواهد شد.
 
مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه نوین مبلغ اسمی هر ورقه را یک میلیون ریال ذکر کرد که مدت اوراق چهار سال است.
 
تبریک پیش از موعد وزیر ارتباطات به مناسبت دستیابی به توافق هسته ای از دیگر اخبار جالب این هفته بود که یک روز قبل از پایان مذاکرات بر روی صفحه محمود واعظی در شبکه های اجتماعی داخلی قرار گرفت و به مردم وعده شنیدن اخبار خوش هسته ای در روز دوشنبه را داد.
 
همچنین در این هفته رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد مرکز نوآوری نسل پنجم موبایل در کشور با هدف ثبت اختراع و پتنت در زمینه این فناوری خبر داد و گفت: عمده موضوع نسل پنجم موبایل، تحولات مرتبط با اینترنت اشیاء خواهد بود؛ به نحوی که در آینده، تمامی اشیاء از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط خواهند داشت و این نیازمندیها، زیرساختهای جدید مخابراتی را می طلبد که دیگر مخابرات سنتی پاسخگوی این تحولات نخواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.