اینترنت و شبکه

July 19, 2015
10:42 یکشنبه، 28ام تیرماه 1394
کد خبر: 71983

خدمات ابری گران می‌شوند

پس از سال‌ها رقابت برای کاهش قیمت‌ها، به نظر می‌رسد که مایکروسافت تصمیم گرفته است بهای استفاده از زیرساخت‌های پردازش ابری خود را افزایش دهد و IBM نیز همین رویه را دنبال می‌کند.
 
به گزارش وبسایت Fortune، شرکت‌های بزرگ پس از کاهش قیمت خدمات پردازش ابری در سال گذشته تصمیمات جدید گرفته‌اند و  در نظر دارند تغییراتی در این زمینه ایجاد کنند.
 
به نظر می‌رسد که روند کاهش قیمت‌ها دایمی نخواهد بود. مایکروسافت تصمیم دارد بهای استفاده از خدمات ابری Azure را افزایش دهد. هفته گذشته «آیدن فین» از مشهورترین وبلاگ‌نویسان و از مشاوران متمرکز بر شعبه مایکروسافت در دوبلین بر اساس ایمیل منتشر شده از سوی این شرکت توضیح داد که از تاریخ اول آگوست ۲۰۱۵ هزینه استفاده از خدمات ابری Azure در منطقه یورو ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.
در این پیام به برخی نگرانی‌های ارزی اشاره شد و وضعیت کنونی کشور یونان مورد توجه قرار گرفت. البته فین در توضیحات خود به این مسئله اشاره کرد که مایکروسافت در این افزایش قیمت توجهی به وضعیت ارزی ندارد و فقط می‌خواهد سود بیشتری به دست آورد.
 
سایت Arnet.com همچنین گزارش داد کاربران استرالیایی نیز از تاریخ مذکور با افزایش ۲۶ درصدی هزینه استفاده از خدمات Azure مواجه خواهند شد. دوشنبه این هفته خبرگزاری The Register به نقل از سخنگوی مایکروسافت گزارش داد که فرآیند افزایش قیمت‌ها تمام بازار جهانی را در بر می‌گیرد و این در حالی است که شعب مایکروسافت اعلام کردند این اتفاق فقط در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو «انجمن تجارت آزاد اروپا» به جز بریتانیا انجام می‌شود.
 
البته باید توجه داشت که فقط مایکروسافت تصمیم به چنین کاری نگرفته است. شرکت IBM هفته گذشته در یک مطلب وبلاگی توضیح داد که قیمت استفاده از خدمات ابری SoftLayer  را تغییر می‌دهد. این مطلب یا یک مثال ادامه پیدا کرد و در آن گفته شد سیستم مبتنی بر پردازنده دو هسته‌ Xeo-۲۶۲۰ با ۸ گیگابایت رم به قیمت ۳۶۰۰ دلار فروخته می‌شد که هم‌اکنون قیمت نهایی آن ۱۹۴۴ دلار است. بر این اساس می‌توان گفت این رایانه ۳۹ درصد ارزان شده است.
 
اما به نظر می‌رسد تغییرات در IBM به گونه دیگر رقم بخورد. در گذشته کاربران سازمانی در سرویس Virtual Server Instance مبتنی بر خدمات ابری SoftLayer با پرداخت ۳۵ دلار ۵ ترابایت پهنای باند در اختیار می‌گرفتند. اما هم‌اکنون با پرداخت ۳۵ دلار ۲۵۰ گیگابایت فضا ارایه می‌شود و بر این اساس برای ۵ ترابایت فضا می‌بایست ۶۱۵ دلار پرداخت کرد. این یک افزایش قیمت قابل ملاحظه است که منابع آگاه نزدیک به IBM تایید کردند و قرار است در آینده نزدیک اعمال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.