فناوری اطلاعات

July 23, 2015
11:52 پنجشنبه، 1ام مردادماه 1394
کد خبر: 72071

استارت‌آپی که از رقابت با گوگل، اپل، مایکروسافت و فیسبوک نمی‌ترسد

شرکت api.ai در بازاری فعالیت می‌کند که شرکت‌های بزرگی مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و فیسبوک در آن حضور دارند.
 
چه‌کار می‌کنید وقتی یک محصول جدید دارید و شرکتی مانند اپل نمونه آن را شش ماه بعد معرفی می‌کند؟ نباید بگذارید که ترس شما را فرابگیرد. باید تمام تلاش خود را به‌کار ببرید که بتوانید یک محصول بسیار خوب را تولید کنید. همچنین باید روی آن بخش از بازار تمرکز داشته باشید که شرکت‌های بزرگ به‌آن توجه ندارند یا نتوانسته‌اند آن را به‌دست بیاورند. این استراتژی‌ای است که api.ai از آن استفاده می‌کند و نتیجه بسیار خوبی هم از آن گرفته است. این شرکت یک برنامه دستیار هوشمند را در سال 2011 عرضه کرد. شرکت اپل هم شش ماه بعد برنامه دستیار صوتی سیری را معرفی کرد. مدیرعامل api.ai دراین‌باره می‌گوید: «معرفی سیری یک لحظه وحشتناک برای ما بود. ما نمی‌دانستیم بازار چه واکنشی به این اقدام نشان می‌دهد.»
 
شرکت api.ai کاری کرد که دستیار صوتی هوشمندی که ساخته‌ بسیار هیجان‌انگیزتر بشود. آن‌ها سعی کردند ویژگی‌های منحصر به‌فردی به آن اضافه کنند تا بتواند کنجکاوی مردم را برانگیزد. با این کار درخواست مردم برای استفاده از این برنامه هم زیاد می‌شد. این برنامه توانست روی سیستم‌های اندروید با استقبال خوبی مواجه شود. افرادی که می‌خواستند تجربه‌ای مانند سیری را روی پلتفرم‌های اندروید داشته باشند، از این برنامه استفاده می‌کردند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید که پس از عرضه سیری میزان دانلود این برنامه به هزاران بار در روز رسید.
 
 
گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک وارد می‌شوند
اپل اولین شرکتی بود که وارد دنیای دستیارهای صوتی مجازی شد. در سال 2012 شرکت گوگل به این دنیا وارد شد و دستیار صوتی Google Now را معرفی کرد. دستیار صوتی گوگل مانند سیری جذاب نبود اما می‌توانست به خوبی با کاربران صحبت کند و گفتگوها را ادامه می‌داد. در سال 2014 هم شرکت مایکروسافت دستیار صوتی مجازی خودش را با نام کورتانا معرفی کرد. در همان سال هم آمازون از دستیار صوتی خودش که Amazon Echo نام دارد، رونمایی کرد. آخرین شرکتی که هم به این بازار هیجان‌انگیز وارد شد فیسبوک است که به‌تازگی سیستم پیام‌رسان خودش که مانیپنی (Moneypenny) نام دارد را معرفی کرده است. این سرویس فیسبوک کاربران را به یک دستیار انسانی متصل می‌کند. البته برخی از ویژگی‌های یک دستیار صوتی مجازی هم در آن دیده می‌شود.
 
 
ممکن است استارت‌آپ‌های دیگر با دیدن نام‌های بزرگی که در این بازار حضور دارند، وحشت کنند؛ اما مدیرعامل api.ai کارش را ادامه داد. او عرضه شدن این محصولات را دلیلی بر تایید کار خودش می‌دانست. او می‌گوید: «فیسبوک، هم اطلاعات این کار را دارد و هم کاربران مشتاق زیادی که می‌خواهند از این سرویس استفاده کنند. پس سرویس آن‌ها با استقبال خوبی مواجه می‌شود.» او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «این سرویس می‌تواند تجربه خوبی را برای کاربران و برای تجارت‌های مختلف به‌همراه داشته باشد. همچنین یک راه جدید و منطقی برای ارتباط برقرار کردن به وسیله متن و صدا به وجود می‌آید.»
 
در حقیقت یک سال پیش «الیا گلفنبین»(Ilya Gelfenbeyn) مدیرعامل api.ai به این نتیجه رسید که تغییر سیاست‌های این شرکت می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی برای آن‌ها به‌وجود بیاورد. زیاد شدن دستیارهای صوتی مجازی و نیاز کاربران به چنین تکنولوژی‌ای باعث شد که این شرکت روی مسایل دیگری تمرکز کند.
 
برنامه‌هایی مانند سیری، Google Now، کورتانا، اکو و احتمالا مانیپنی جزو برنامه‌هایی به حساب می‌آیند که برای یک سیستم‌خاص طراحی شده‌اند و بیشتر کاربران وفادار آن شرکت‌ها را هدف قرار داده‌اند. این موضوع باعث شده که افراد دیگری که می‌خواهند وارد این دنیا شوند انگیزه نداشته باشند. چرا که ساخت یک دستیار صوتی هوشمند از پایه کار بسیار سختی است. پس به همین دلیل شرکت api.ai برنامه‌های راه‌اندازی یک دستیار صوتی هوشمند را به‌صورت رایگان در اختیار شرکت‌های مختلف قرار می‌دهد. این اقدام به شرکت‌ها اجازه می‌دهد یک دستیار صوتی را در محصولات خودشان به‌وجود بیاورند. این شرکت از سال 2014 این برنامه را در اختیار شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان مختلف قرار داد و تا این لحظه بیش از 7 هزار توسعه دهنده از آن استفاده می‌کنند.
 
این برنامه به شکل رایگان روی وب قرار گرفته و توسعه‌دهندگان کوچک می‌توانند از آن استفاده کنند. شرکت api.ai هم برای اینکه بتواند افراد بیشتری را به سمت سرویس خودش جلب کند، ویژگی‌های دیگری به آن اضافه کرد. از بین این ویژگی‌ها می‌توان به اضافه کردن این برنامه به نرم‌افزارهای مختلف اشاره کرد باعث می‌شود کاربران بتوانند با آن نرم‌افزارها ارتباط بهتری برقرار کنند.
 
 
براساس گفته‌های گلفنبین اکنون شرکت‌های بزرگی به سمت آن‌ها آمده‌اند که برخی از این شرکت‌ها در زمینه هوشمندسازی خانه‌ها و تولید اتومبیل فعالیت می‌کنند.
 
در حال حاضر برنامه‌های دستیار مجازی درحال رشد هستند و هر برنامه جدیدی که در این حوزه معرفی می‌شود، نظر کاربران را به سمت خودش جلب می‌کند و مشتری‌های بیشتری را به سمت استفاده از این سرویس‌ها تشویق می‌کنند. براساس گفته‌های گلفنبین در حال حاضر روزانه 20 تا 30 هزار نفر از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند و این بازار همچنان در حال رشد است.
 
گلفنبین می‌گوید برای حضور داشتن در بازاری که شرکت‌های بزرگ در آن دیده می‌شوند نباید ترس داشت. او می‌گوید: «احتمال دارد که شما در موقعیت خوبی قرار داشته باشید. دارایی شما ایده، فکر، تجربه و دانستن شکل انجام دادن کار است. شرکت‌های بزرگ بسیار آرام حرکت می‌کنند و به همین دلیل ممکن است شرکت شما را خریداری کنند. پس شما باید روی کار خودتان تمرکز کنید و باید آن را به بهترین شکل انجام دهید.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.