امنیت

فناوری اطلاعات

July 23, 2015
12:18 پنجشنبه، 1ام مردادماه 1394
کد خبر: 72075

شرکتی امنیتی که در کمتر از دو سال ارزشش به 100 میلیون دلار رسیده

شرکت انگلیسی Darktrace در کمتر از دو سال توانسته است سرمایه‌گذارهای زیادی را به سمت خود جذب کند
 
شرکت امنیتی Darktrace که به تازگی و در پی یکی از تحقیقات ریاضی دانشگاه کمبریج راه‌اندازی شده، ارزش‌اش به 100 میلیون دلار رسیده است.
 
تکنولوژی این شرکت امنیتی سایبری، حتی از تکنولوژی آژانس‌های دولتی هم بیشتر است. با اینکه مدت زیادی از تاسیس این شرکت نگذشته، Darktrace همین حالا هم با شرکت‌های بزرگی مثل Virgin Trains همکاری‌اش را شروع کرده است. شرکت Darktrace توسط «مایک لینچ» (Mike Lynch) تاسیس شده است، کسی که اصحاب رسانه برای او لقب «بیل گیتس انگلستان» را در نظر گرفته‌اند.
 
 
 
ایده‌ی جالبت شرکت Darktrace آن را نسبت به دیگر شرکت‌های هم‌سطح‌اش متفاوت کرده است. این شرکت معتقد است که امنیتی سایبری را نباید با ایجاد یک قلعه‌ای بزرگ و راه ندادن افراد به آن تامین کرد، بلکه باید دیدگاهی مثل سازمان‌های جاسوسی به آن داشت. باید افرادی که می‌خواهند وارد قلعه شوند را بررسی کرد، انگیزه‌ها و هویت‌شان را متوجه شد و راه نفوذ آن‌ها را هم پیدا کرد.
 
اعمال هکرها روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند و تصور این موضوع که می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت درست نیست؛ برای همین است که هک‌هایی مثل هک چند وقت پیش شرکت سونی صورت می‌گیرد.
 
سیستم شرکت Darktrace شبکه‌ی شرکت‌ها را برای پیدا کردن رفتار غیرمعمول بررسی می‌کند؛ رفتار غیرمعمول، رفتاری است که پس از بررسی الگوی عادی تبادل اطلاعات در شرکت پیدا می‌شود.
 
سپس تمام این اطلاعت وارد یک سیستم یادگیری کامپیوتری می‌شود؛ طوری که سیستم شرکت Darktrace به مرور باهوش‌تر می‌شود. این شرکت سیستم‌شان را به سیستم امنیتی بدن تشبیه می‌کند که در مقابله با بیماری‌ها، قوی‌تر می‌شود.
 
«اندی فرانس»، مدیر سابق سازمان امنیت سایبری انگلستان، تکنولوژی شرکت Darktrace را پیشرفته‌تر از تمام شرکت‌های هم‌رده‌اش عنوان کرده است.
 
تکنولوژی امنیتی شرکت Darktrace برگرفته از تحقیقات ریاضی است که در دانشگاه کمبریج انجام شده بود. این تکنولوژی به‌قدری پیشرفته بود که «فرانس» پس از 30 سال سابقه، از سمت‌اش استعفا داد تا بتواند مدیر این شرکت شود. با این حال او تنها کسی نبود که چنین دیدگاهی داشت، ماموران امنیتی و جاسوس‌های زیادی در مدتی کوتاه به شرکت Darktrace پیوستند.
 
«لرد جاناتان ایوانز»، مدیر سابق MI5 از مدیران این شرکت است. «استیفن هاکستر» از سازمان امنیت سایبری انگلستان، یکی از مدیران این شرکت شده است. شعبه‌ی امریکای Darktrace هم به «جیم پنروز»، یکی از باتجربه‌ترین ماموران آزانس امنیت ملی امریکا سپرده شده است.
 
با این حال، این افراد تنها فقط بخشی از اسم‌های مهم این شرکت هستند. شرکت Darktrace پر است از ماموران سابق سازمان امنیت سایبری انگلستان و آژانس امنیت ملی امریکا.
 
شرکت Darktrace توانسته در مدت زمان کوتاهی، سرمایه‌ی زیادی برای خود دست و پا کند. هنوز از جذب سرمایه‌ی 18 میلیون دلاری برای راه‌اندازی شعبه‌ی آسیای این شرکت زیاد نگذشته و این شرکت توانسته اخیرا 22.5 میلیون دیگر هم به سرمایه‌اش اضافه کند.
 
 
مایک لینچ از همان ابتدای تاسیس شرکت‌اش، همان زمانی که شرکت چیزی بیش از چند معادله‌ی ریاضی نبود، 20 میلیون دلار سرمایه وارد Darktrace کرده است. رسانه‌ها بیشتر لینچ را به‌خاطر دعوای‌اش با HP می‌شناسند. او شرکت نرم‌افزاری‌اش که Autonomy نام داشت را به HP فروخت. اما مدتی نگذشت که HP به مشکلات مالی برخورد و تمام آن‌ها را به گردن Autonomy انداخت.
 
شرکت‌های بزرگی نسبت به کار با Darktrace علاقه نشان داده‌اند. بیشتر این شرکت‌ها نمی‌خواهند نام‌شان برده شود، اما شرکت‌هایی که همکاری‌شان را با Darktrace اعلام کرده‌اند، Drax، Virgin Trains و BT هستند.
 
فراموش نکنید که تنها 23 ماه از تاسیس شرکت Darktrace می‌گذرد و این شرکت توجه سازمان‌هایی مثل آژانس امنیت ملی امریکا را به خود جذب کرده و با بزرگ‌ترین شرکت‌های انگلستان هم همکاری می‌کند. برای همین است که ارزش‌اش به 100 میلیون دلار رسیده است. مطمئنا چیزی نخواهد گذشت که Darktrace این رقم را هم پشت سر خواهد گذاشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.