تلفن همراه

گوشی

July 24, 2015
22:42 جمعه، 2ام مردادماه 1394
کد خبر: 72109

تکرار زمزمه‌های حضور اپل در ایران

ایجاد نمایندگی انحصاری اپل در ایران موضوعی است که در روزهای گذشته دوباره مطرح شده و حساسیت قابل‌توجهی در میان علاقه‌مندان این برند داشته است. بااین‌حال این سؤال وجود دارد که راه‌اندازی نمایندگی رسمی محصولات اپل چه تأثیری برای کاربران ایرانی خواهد داشت؟
 
به‌تازگی به‌دنبال تغییراتی که پس از توافقات اخیر هسته‌ای صورت گرفته، هر روزه شاهدیم که نام یکی از این شرکت‌ها به‌عنوان شرکتی که قصد فعالیت جدی‌تر در ایران دارد مطرح می‌شود. در این میان از جمله شرکت‌هایی که در روزهای گذشته اخباری درباره آن مطرح شده، شرکت اپل است که عنوان شده این شرکت در تلاش است نمایندگی انحصاری خود را در ایران داشته باشد.
 
روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز به‌تازگی در گزارش‌های خود از مذاکرات شرکت‌هایی مانند اپل و جنرال الکتریک با کانال‌های مختلف توزیع محصولات خود در ایران خبر داده است. البته این اطلاعات در همین حد محدود مانده و نکته قطعی و مشخصی در این خصوص ارائه نشده است اما به‌هرحال گمانه‌زنی‌ها برای ایجاد نمایندگی رسمی اپل در ایران ادامه دارد.
 
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این در موارد متعددی برخی شرکت‌های ایرانی این‌گونه مدعی شده بودند که به‌عنوان نمایندگی اپل در ایران در حال فعالیت هستند؛ موضوعی که هیچ‌گاه به‌طور رسمی تأیید نشد. با وجود این همچنان دسترسی کاربران ایرانی به این برند مطرح مهیا بوده و محصولات اپل در بازار ایران به‌راحتی به فروش می‌رسد، اما با طرح این موضوع که قرار است این شرکت آمریکایی در ایران نمایندگی رسمی خود را داشته باشد، برخی گمان می‌کنند قیمت محصولات اپل در ایران کاهشی قابل‌توجه خواهد داشت؛ موضوعی که رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و تجهیزات جانبی، آن را تکذیب می‌کند.
 
افشار فروتن در این‌باره بیان می‌کند: «با تغییراتی که در مباحث تحریم‌ها ایجاد شده قطعا برخی شرکت‌ها به‌دنبال آن هستند که از این بازار پرجمعیت به‌عنوان بازار هدف استفاده کنند و شرکت اپل هم می‌تواند چنین هدفی داشته باشد».
او ادامه می‌دهد: «البته زمانی که مطرح می‌شود این شرکت‌ها به‌دنبال داشتن نمایندگی انحصاری در ایران هستند ممکن است برخی شرکت‌های ایرانی با انگیزه‌های مختلف در این حیطه ورود کنند اما نکته‌ای که همه ما می‌دانیم آن است که اکنون حتی گوشی‌های مختلفی که به شکل قاچاق وارد می‌شوند در نهایت سودشان به جیب شرکت تولیدکننده خواهد رسید و آنچه پس از این می‌تواند ورود نمایندگی رسمی این شرکت به ایران را توجیه‌پذیر کند بحث ایجاد مرکز خدمات پس از فروش است که در این حوزه هم بخش قابل‌توجهی از مباحث مالی به شرکت مربوطه برمی‌گردد».
 
او معتقد است ایجاد نمایندگی اپل در ایران در نهایت منجر به افزایش قیمت محصولات آن خواهد شد: «در صورت ایجاد نمایندگی اپل و فعالیت آن در ایران، اگر حتی مواردی مانند تغییر نرخ ارز را هم در نظر نگیریم، قطعا چنین روندی موجب افزایش قیمت محصول خواهد شد. زیرا اگر قرار باشد یک گوشی از طریق نمایندگی و مبادی رسمی وارد شود لازم است تعرفه‌های گمرکی و مالیات‌بر‌ارزش‌افزوده پرداخت شود که همین موضوع در نهایت باعث افزایش هزینه‌های محصول برای کاربر نهایی خواهد شد.
 
در نظر بگیریم به‌عنوان مثال شما بخواهید یک گوشی با قیمت دو ‌میلیون تومان را با چنین شرایطی خریداری کنید. طبیعی است که حدود ٣٠٠ تا ۴٠٠‌ هزار تومان بر قیمت تمام‌شده این گوشی اضافه خواهد شد. حال اگر ما حتی نصف این مبلغ را هم در نظر بگیریم حداقل صد  تا ٢٠٠‌ هزار تومان در یک گوشی دو ‌میلیون تومانی اختلاف قیمت میان نمونه قاچاق و رسمی وجود خواهد داشت. بر همین اساس است که در سال‌های گذشته ما همواره تلاش کردیم تعرفه‌های گمرکی کاهش پیدا کند و شرایطی فراهم شود که بحث علاقه‌مندی به تأمین کالای قاچاق کاهش پیدا کند».
 
رونق بازار سیاه خدمات اپل در ایران
بنابر اظهارات سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، شرکت‌های مختلفی مدعی نمایندگی اپل در ایران بوده‌اند، اما در تمام این موارد هیچ‌گاه چنین ادعایی ثابت نشده است. به‌هرحال اگر قرار باشد شرکت اپل دارای نماینده در ایران باشد، برای آن APPLE ID طراحی و اسم آن نمایندگی را نیز در فهرست کشورهایی که محصولات خود را ارائه می‌کند ذکر می‌کند، اما در مورد ایران چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است».
 
او بیان می‌کند: «با توجه به تغییراتی که به‌واسطه توافق‌های صورت گرفته ایجاد شده امیدواری‌هایی وجود دارد که این اتفاق رخ دهد تا مردم بتوانند از تمام خدمات این شرکت بهره‌مند شوند». او می‌افزاید: «در چنین شرایطی تنها به این شرط ورود اپل به ایران برای کاربران مثمرثمر خواهد بود که خود این شرکت به‌طور مستقیم نسبت به راه‌اندازی نمایندگی اقدام کند، چراکه در غیراین‌صورت شرکت‌های ایرانی معمولا برای کسب سود بیشتر در ارائه خدمات کوتاهی خواهند کرد و به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم خدماتی که در سایر کشورهای دنیا توسط این شرکت‌ ارائه می‌شود در ایران هم ارائه شود».
 
او ادامه می‌دهد: «اکنون متأسفانه حتی در پاساژ علاءالدین عده‌ای از فروشندگان از APPLE ID خود استفاده می‌کنند و چنانچه گوشی فردی دچار مشکل شود مبالغ بالایی را دریافت می‌کنند تا مشکل را برطرف کنند. بنابراین امیدواریم خود این شرکت‌های مادر خدماتی به ایران ورود کرده و خدمات خود را عرضه کنند، چراکه اگر قرار باشد کار به این شکل پیش رود، قطعا قیمت تمام‌شده و خدمات ارائه‌شده برای کاربر بهتر خواهد بود اما اگر قرار باشد شرکت‌های ایرانی به این عرصه ورود کنند ممکن است اتفاق دیگری رخ دهد».
 
 به‌گفته او قیمت یک محصول اپل در کشورهای مختلف دنیا تقریبا یکسان است و اگر به‌طور مثال یک گوشی اپل در آمریکا صد دلار قیمت داشته باشد، در آفریقا هم حدود صد دلار است اما متأسفانه در ایران چنین محصولی به بهانه‌هایی مانند تحریم‌ها به‌عنوان مثال بالغ بر ١۵٠ دلار به فروش می‌رسد و گارانتی آن مشکلات متعدد دارد. به همین دلیل قطعا ورود نمایندگی رسمی اپل به ایران می‌تواند برای کاربران از نظر قیمت و خدمات ارائه‌شده منافع متعددی را به‌دنبال داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.