اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 25, 2015
10:24 شنبه، 3ام مردادماه 1394
کد خبر: 72124

راه‌اندازی مرکز محلی نام های دامنه اینترنتی در ایران

با موافقت سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشانه های اینترنتی، مرکز محلی سرور نام های دامنه اینترنتی در ایران راه اندازی شد.
سرویس نام دامنه – DNS – که از کلمات Domain Name System اقتباس شده یک پروتکل شناخته شده در عرصه شبکه های کامپیوتری به ویژه اینترنت است که امکان تبدیل نام های دامنه را به آدرسهای IP ممکن می کند؛ به نحوی که زمانی که کاربر آدرس اینترنتی موردنظر خود را در مرورگر تایپ می کند DNS ها این آدرس را به یک IP آدرس تبدیل می کنند.
 
به بیان ساده تر DNS مثل یک مرکز ۱۱۸ (مرکز اطلاعات تلفن در ایران) کار می کند یعنی لیست نامها و IP هرکدام از آنها را در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کرده و هر وقت سئوالی از آن پرسیده شود با مراجعه به این بانک اطلاعاتی ،IP  مربوط را پیدا و به کاربر اطلاع می دهد. این اطلاعات به یک شبکه سرور –  Root Name Servers – در بالاترین سطح سلسله مراتب دامنه متصل است.
 
همزمان با گسترش اینترنت و افزایش تعداد سرورهای میزبان، حجم اطلاعات و ترافیک شبکه، هم اکنون حدود ۱۳ مرکز اصلی DNS به عنوان بانک اطلاعاتی توزیع نام های اینترنتی با هدف به روزرسانی نام دامنه های اینترنتی در دنیا ایجاد شده است که این مراکز بر روی ماشین های متعددی مستقر می شود و هر کدام ریشه های محلی در نقاط مختلف جهان دارند. 
 
امروزه اکثر شرکت ها و موسسات بزرگ دنیا دارای یک سرویس دهنده DNS کوچک در سازمان خود هستند تا این اطمینان ایجاد شود که کامپیوترها بدون بروز هیچگونه مشکلی ، یکدیگر را پیدا می کنند.
 
تاکنون و به دلیل وجود تحریم و مسائل سیاسی، امکان ایجاد یک سرویس دهنده DNS در ایران وجود نداشت اما هم اکنون با موافقت سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشانه های اینترنتی «رایپ»، یک سرویس دهنده DNS اصلی – کپی ROOTDNS – در ایران ایجاد شده است.
 
بهنام ولی زاده ، مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه موفق شدیم امتیاز یک کپی از DNSROOT را برای ایران بگیریم اظهار داشت: هم اکنون ۱۳ روت DNS در دنیا وجود دارد که اغلب آن در اختیار ارگانهای مهم بین المللی همچون ناسا، وزارت دفاع آمریکا، دانشگاه مریلند، آیکان و رایپ قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه وظیفه این مراکز سرویس دهی به نام دامنه های اینترنتی در دنیا است، افزود: این مراکز برای افزایش سرعت پاسخ دهی، امتیاز نصب DNS های منطقه ای را به کشورهای مختلف می دهند به این ترتیب اپراتورها و سرویس دهنده ها در درون کشورها، به نزدیکترین مرکز DNS هدایت می شوند.
 
ولی زاده با بیان اینکه برای مثال رایپ تاکنون ۲۳ کپی DNS در نقاط مختلف دنیا راه اندازی کرده است افزود: سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی موفق شد که امتیاز راه اندازی یکی از این مراکز را در ایران بگیرد.
 
این مقام مسئول افزود: تاکنون شرکتهای اینترنتی و اپراتورها مجبور بودند برای بروزرسانی نام های اینترنتی به یکی از DNS های منطقه متصل شوند اما با راه اندازی یک کپی از DNS در ایران، این به روزرسانی با سرعت بالاتری انجام می شود.
 
وی افزایش ۳۰ برابری سرعت به روزرسانی نام دامنه از ۱۵۰ میلی ثانیه به ۵ میلی ثانیه را از جمله ویژگیهای راه اندازی کپی DNS در ایران اعلام کرد و گفت: این موضوع باعث می شود که در صورت قطع شبکه اینترنت، اختلال در کار DNS های محلی ایجاد نشود.
 
ولی زاده با بیان اینکه به زودی این مرکز برای آدرسهای اینترنتی نسخه ۶ نیز فعال می شود، خاطرنشان کرد: تاکنون به دلیل مسائل تحریم، این امکان در اختیار ایران قرار نگرفته بود.
 
وی گفت: با توجه به اینکه اغلب کشورهای منطقه دارای ۴ تا ۵ کپی DNS هستند ایران نیز در حال مذاکره با آیکان برای در اختیار گرفتن یک امتیاز دیگر برای راه اندازی کپی DNS در کشور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.