اپراتورها

تلفن همراه

July 25, 2015
11:34 شنبه، 3ام مردادماه 1394
کد خبر: 72132

جولان پیامک های کلاهبرداری؛ ازنظارت خبری نیست

مهم ترین نکات
پیامک های با مضمون کلاهبرداری همچنان به وفور و راحتی برای مشترکان ارسال می‌شود.
تمام آن چیزی که طی 5 ماه گذشته از زمان ابلاغ آیین نامه صورت گرفته،تشکیل کارگروه سامان دهی پیامک های تبلیغاتی بوده است.
معاون قضایی دادستان کل کشور: وزارت ارشاد تا کنون برای تشکیل جلسات کارگروه سامان دهی پیامک ها اقدام نکرده است.
 
حق پرست – خراسان : اپراتورهای مختلف ارتباطی و مخابرات، بارهادرباره پیامک هایی که با مضمون برنده شدن در قرعه کشی به دست مردم می رسد و به دنبال آن ها سوء استفاده های متعددی انجام می گیرد، اخطار داده اند با این حال همچنان این نوع پیامک ها به وفور و راحتی برای مشترکان ارسال می شود.
در تازه ترین مورد از این دست، طی روزهای گذشته مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات شرکت مخابرات استان تهران نسبت به پیامک های حاوی جایزه هشدار داد و بر ضرورت افزایش آگاهی عمومی تاکید کرد.
 
مصطفی کاظم ستوده، با اشاره به این که سودجویان از هر طریقی قصد گمراه سازی و دستیابی به حساب های بانکی شهروندان را دارند، گفت: اسامی برندگان جشنواره های مخابراتی تنهااز طریق وب سایت این شرکت اعلام می شود و مشترکان می توانندبرای اطلاع از برنده شدن خود تنها به وب سایت شرکت مخابرات استان تهران به نشانی www.tct.ir مراجعه کنند. به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر لزوم هوشیاری شهروندان گفت: چنان چه مشترکان بر اثر ناآگاهی مورد سوءاستفاده این کلاهبرداران قرار می گیرند، می توانند موارد را به مراجع قضایی گزارش کنند.
 
البته این اولین هشدار در این زمینه نبوده و با توجه به اوضاع موجودبه طور قطع آخرین اخطار هم نخواهد بود و گویی مشترکان باید عادت کنند که اپراتورهای تلفن همراه و ثابت هر از چندگاهی یک بار در این زمینه اطلاع رسانی کنند.
 
اما سوال اینجاست که وقتی گفته می شود دیگر تمام سیم کارت ها و شماره های تلفن ثابت و پنل های ارسال پیامک با احراز هویت و داشتن مشخصات کامل صاحب سیم کارت واگذار می شود، حال چگونه است که به این سهولت و در این حد وسیع برای سوء استفاده از مردم تلاش می شود و جلوی این امر گرفته نمی شودوچرا نظارتی نمی شود تا شاهد ارسال انبوه چنین پیامک هایی نباشیم؟
 
پیش از این، وزیر ارتباطات درباره پیامک های تبلیغاتی از تشکیل کمیته ای با حضور 10 دستگاه مختلف به ریاست وزارت ارشاد خبر داده و گفته بود: این کمیته وظیفه نظارت بر محتوای پیامک ها را دارد و این پیامک ها ساماندهی می شود تا در صورت تخلف به آن ها تذکر داده شود.
 
شورای عالی فضای مجازی نیز شهریور سال گذشته با تصویب آیین نامه ای از ساماندهی پیامک های تبلیغاتی خبر داده و اعلام کرده بود: کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی آیین نامه ساماندهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و پیامک های خدمات ارزش افزوده را پس از برگزاری جلسات کارشناسی فشرده تصویب کرده است.همچنین بر اساس آن، وزارت ارشاد موظف شده است کارگروهی برای نظارت بر ارسال و تبادل پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده با حضور نمایندگانی از 10 دستگاه مختلف تشکیل دهدکه در این رابطه اواخر خردادامسال مسئول کارگروه ساماندهی پیامک های تبلیغاتی در گفت و گو با خراسان گفته بودکه تمام آن چیزی که طی 5 ماه گذشته از زمان ابلاغ آیین نامه صورت گرفته،تشکیل کارگروه سامان دهی پیامک های تبلیغاتی بوده است.به گفته وی،تازمانی که همکاری های لازم با بخش ها و نهادهای مختلف برای فعال سازی کارگروه وجود نداشته باشد،نمی توان کاری از پیش برد.
معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی نیز اوایل تیرامسال با انتقاد از این که وزارت ارشاد تا کنون به تشکیل جلسه این کارگروه اقدام نکرده و دعوتی برای تشکیل جلسه به عمل نیاورده است، گفت:کارگروه ساماندهی پیامک های انبوه می تواند نقش پیشگیرانه بسیار موثری در ارتکاب جرم از طریق تلفن همراه داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.