رسانه‌های اجتماعی

August 1, 2015
15:23 شنبه، 10ام مردادماه 1394
کد خبر: 72343

فیس‌بوک با لیزر برای مناطق محروم اینترنت می‌فرستد

مدیرعامل فیس‌بوک سیستم‌های پشت پهپادهای‌شان را که قرار است به مناطق محروم دنیا اینترنت بفرستد توضیح داده است.
 
«مارک زاکربرگ»، مدیر عامل شرکت بزرگ فیس‌بوک، دیروز از پیشرفت پروژه‌ی اینترنت‌رسانی‌شان به مناطق مختلف خبر داد. زاکربرگ گفته است که پهپادهای آن‌ها (Drones) که توسط نور خورشید فعالیت می‌کنند، می‌توانند توسط لیزرها و سیگنال‌های رادیویی، مناطق محروم را مجهز به اینترنت کند.
 
زاکربرگ در این باره نوشته است: "خوشحال‌ام که از پایان ساخت هواپیمای «آکیلا» (Aquila) که برای پروژه‌ی Internet.org از آن استفاده خواهیم کرد خبر دهم. آکیلا هواپیمایی بدون سرنشین است که از آسمان اینترنت پخش می‌کند. پهنای بال آن (Wingspan) به‌اندازه‌ی یک «بویینگ 737» است، اما وزنی به‌اندازه‌ی یک ماشین دارد و می‌تواند برای ماه‌ها در آسمان بماند."
 
مدیر فیس‌بوک درباره‌ی تکنولوژی ارسال داده‌شان می‌نویسد: "پیشرفت بزرگی هم در زمینه‌ی ارتباطات لیزری داشته‌ایم. با موفقیت لیزر جدیدی را آزمایش کرده‌ایم که می‌تواند با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه اطلاعات را انتقال دهد که ده برابر سریع‌تر از سیستم‌های قبلی است. این لیزر هم‌چنین می‌تواند به نقطه‌ای به‌اندازه‌ی یک سکه از 10 مایلی متصل شود."
 
کاملا واضح است که قرار نیست سرعت 10 گیگابیت در ثانیه برای یک کامپیوتر استفاده شود و این هواپیماها می‌خواهند اینترنت را بین افراد زیادی تقسیم کنند.
 
این شبکه مثل پرژوه‌ی Loon شرکت گوگل کار می‌کند. تفاوت شبکه‌ی فیس‌بوک و گوگل هم در وسیله‌های نقلیه‌ی آن‌ها است. گوگل از بالن‌های بزرگ برای پخش سیگنال استفاده می‌کند، اما فیس‌بوک هواپیماهای بدون سرنشین دارد.
 
لیزرهایی که در هواپیماهای فیس‌بوک قرار می‌گیرند، برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌شوند. سیگنالی هم که اینترنت را پخش خواهد کرد، سیگنال‌های رادیویی خواهد بود.
 
زاکربرگ در این باره توضیح داده است: "ایستگاه‌های زمینی سیگنال‌های رادیویی را به یک هواپیمای مادر می‌فرستند و سپس آن توسط لیزر داده‌ها را به هواپیماهای دیگر منتقل می‌کند."
 
پروژه‌ی Internet.org شرکت فیس‌بوک قصد دارد استفاده از خدمات اینترنتی را برای افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند را ممکن کند. فیس‌بوک در حال حاضر در بخش‌های مختلفی از دنیا با اپراتورهای مختلف موبایل برای ارایه‌ی اینترنت مجانی همکاری می‌کند.
 
مدیر فیس‌بوک معتقد است که باید تمام افراد دنیا به اینترنت متصل باشند:‌ "تلاش‌های ما مهم است چون ده درصد از جمعیت دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت در آن محدود است یا بطور کلی وجود ندارد. برای اینکه بتوانیم هزینه‌های چنین پروژه‌ای را کمتر کنیم، نیاز داریم تکنولوژی‌های جدیدی بسازیم."
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.