سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

August 2, 2015
10:43 یکشنبه، 11ام مردادماه 1394
کد خبر: 72357

بنیاد نرم افزار آزاد: از ویندوز 10 استفاده نکنید

یکی از بهترین ویژگی‌های ویندوز ۱۰ رایگان بودن بروزرسانی به این نسخه از ویندوز برای افرادی است که از ویندوز ۷ یا ویندوز ۸.۱ استفاده می‌کنند، اما با این وجود بنیاد نرم‌افزار‌های آزاد کاربران را به دلایل امنیتی از بکارگیری ویندوز ۱۰ بر حذر می‌دارد.
 
شاید در ابتدا چنین تصویر شود که رایگان بودن بروزرسانی به ویندوز ۱۰ از نظر بنیاد نرم‌افزار‌های آزاد امری پسندیده است، اما در واقعیت اینطور نیست و این بنیاد کاربران را از بروزسانی به ویندوز ۱۰ باز می‌دارد، چراکه به اعتقاد این نهاد ویندوز ۱۰ از نظر امنیتی دارای مشکلاتی است. بنیاد نرم‌افزار‌های آزاد با انتشار بیانیه‌ای از کاربران خواسته تا از نسخه‌ی جدید ویندوز استفاده نکنند. بنیاد نرم‌افزارهای آزاد اعلام کرده که در ویندوز ۱۰ حریم خصوصی کاربران نادیده گرفته شده و این کمپانی با انتشار بروزرسانی‌ها با کاربران بصورت تسترهای نسخه‌ی بتا رفتار می‌کند.
 
متن انتشار یافته توسط بنیاد نرم‌افزارهای آزاد با این جمله آغاز می‌شود:
 
بنیاد نرم‌افزار‌های آزاد از تمامی کاربران می‌خواهد تا استفاده از ویندوز ۱۰ را کنار گذاشته و این بنیاد را در جهت استفاده از نرم‌افزارهای آزاد همراهی کنند.
در ادامه‌ی این متن به مایکروسافت نیز به عنوان یک کمپانی بسته حمله شده است:
 
مایکروسافت قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد که دسترسی به لایه‌های زیرین سیستم عامل ویندوز را برای همگان غیرممکن کرده است.
بنیاد نرم‌افزارهای آزاد کاربران را به شدت از بکارگیری ویندوز ۱۰ بر حذر می‌دارند، چراکه به گفته‌ی این نهاد مایکروسافت از حریم خصوصی کاربران سو استفاده می‌کند:
 
با توجه به اینکه سیستم عامل مایکروسافت ناامن بوده و از نظر حفظ حریم خصوصی مشکلاتی دارد، از این‌رو ویندوز پنجره‌ای کاملا باز برای کاربران است. چرایی این موضوع به دلیل عدم دسترسی کاربران و متخصصان مستقل برای شرکت در فرآیند توسعه است. ویندوز را باید یک مدخل قفل شده به کامپیوتر کاربران بنامیم که کلید آن فقط در دست مایکروسافت است. در صورتی که در پی تغییر سیستم عامل خود هستید، ما به شما توصیه می‌کنیم که به جای ویندوز ۱۰ از GNU/Linux استفاده کنید.
این بنیاد در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود به بیان ویژگی‌های GNU/Linux پرداخته است:
 
در مقایسه با ویندوز ۱۰، نرم‌افزارهای آزادی نظیر سیستم عامل  GNU/Linux توسط افراد حرفه‌ای و گروه‌های داوطلب توسعه یافته، بطوریکه این افراد دستاوردهای خود را بصورت رایگان با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند. کاربران در فرآیند توسعه‌ی این سیستم عامل تاثیر شگرفی داشته و می‌توانند با آزادی کامل کد مورد نظر خود را برای اجرا انتخاب کنند. این موضوع بدین معنی است که نرم‌افزار با این افراد به احترام برخورد می‌کند.
 
سو استفاده از کاربران در نرم‌افزار‌های آزادی نظیر GNU/Linix ممکن نیست، چراکه در صورتی که یکی از توسعه‌دهندگان اقدام به این کار کند، سایر توسعه هندگان متخصص می‌توانند با دسترسی به کد وی، قسمت‌های مورد نظر را اصلاح کرده یا به کلی از ساختار کد حذف کنند.
نظر شما در این مورد چیست؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.