سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

August 2, 2015
11:22 یکشنبه، 11ام مردادماه 1394
کد خبر: 72362

راهنمای تغییر مرورگر پیش‌فرض در ویندوز 10

با بروزرسانی سیستم‌عامل‌تان به ویندوز 10، مرورگر پیش‌فرض شما به Microsoft Edge تغییر می‌کند. در این حالت باید مراحل بیشتری را در مقایسه با ویندوز‌های قبلی برای بازگشت به حالت اولیه طی کنید.
 
وقتی که در حال نصب ویندوز 10 هستید، این سیستم‌عامل با حقه‌ای نه چندان خوشایند، یکی از مهم‌ترین حق انتخاب‌های کاربر یعنی تعیین مرورگر پیش‌فرض را از شما می‌گیرد. 
 
اگر در حین نصب، حالت Express installation را انتخاب کنید (که اغلب کاربران آماتور همین گزینه را انتخاب می‌کنند)، ویندوز 10 به صورت اتوماتیک، مرورگر پیش‌فرض شما را Microsoft Edge قرار می‌دهد. شما هم به راحتی قادر به تغییر آن به کروم یا فایرفاکس نخواهید بود.
 
این محدودسازی کاربران، باعث نارضایتی مدیرعامل موزیلا هم شده است. «کریس بیرد» در نامه‌ای سرگشاده که اخیرا در اختیار رسانه‌ها قرار داده، از انحصار و پیچیده‌تر شدن فرایند تعیین مرورگر پیش‌فرض ویندوز به شدت انتقاد کرده است.
 
اما چه راهی برای بازگرداندن مرورگر پیش‌فرض به کروم یا فایرفاکس وجود دارد؟
 
برای این کار کافی است استارت منو را باز کرده و روی Setting و سپس System کلیک کنید. در تنظیماتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، گزینه Default Apps را که در پایین سمت چپ قرار دارد، انتخاب کنید. سپس به سمت پایین صفحه بیایید و بر روی Web browser کلیک کنید. (اگر مرورگر پیش‌فرض شما Edge باشد، باید آیکون آن را مشاهده کنید.)
 
نهایتا در لیستی که برای شما باز می‌شود، مرورگر دلخواه خود را به عنوان مرورگر پیش‌فرض انتخاب کنید. به این ترتیب، هر لینکی که در ویندوز 10 باز کنید به صورت اتوماتیک توسط مرورگر دلخواه شما باز خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.